تحلیل‌ها و یادداشت‌هامنتخب سردبیر

بررسی سیر تحول بازی No Man’s Sky

بازی No Man's Sky راه طولانی برای جلب اعتماد بازی‌بازان پیموده است

یاد کردن از بازی No Man’s Sky می‌تواند احساسات متضادی را در شما زنده کند. بستگی به این دارد که چه زمانی با آن برخورد کرده باشید. یک سال پیش از عرضه رسمی بازی، اطراف آن را احساساتی شامل بر هیجان، انتظار و ذوق زدگی فرا گرفته بود. چرا که قول داده شده بود بازی مملو از اکتشافات فضایی، عناصر بصری چشمگیر و میلیاردها میلیارد سیاره گوناگون باشد. اما وقتی زمان عرضه رسمی در سال ۲۰۱۶ میلادی رسید محصول نهایی با آنچه که انتظار می‌رفت اصلا همخوانی نداشت. گرافیک از چیزی که در تبلیغات دیده می‌شد پایین‌تر و روند بازی کاملا تکراری و بی محتوا بود و همچنین از بازی آنلاین هم خبری نبود. در نهایت خریداران در پرداخت ۶۰ دلار برای این دنیای پر از خالی شک کردند. اما حالا پس از شش به‌روزرسانی بسیار بزرگ و هفتاد بسته اصلاحی، بازی به مسیر دیگری راه یافته است. آپدیت‌های رایگان دیگری هم در راه هستند و توسعه دهندگان بازی مشغول کار در پروژه بعدی خود هستند. بازیکنان نیز به سفر اکتشافی خود برای رسیدن به مرکز دنیای بازی ادامه می‌دهند. به طور کلی جامعه مخاطب No Man’s Sky گسترش یافته است. اگر تا به حال این بازی را تجربه نکرده‌اید یا قصد دارید دوباره به سراغ آن بروید، در این مطلب می‌توانید فهرستی از چیزهایی که به بازی افزوده شده است را مطالعه نمایید.

2 9

روی سیارات یا در فضا پایگاه بسازید

نسخه اولیه No Man’s Sky شامل سیاراتی خالی بود که تنها برای جمع آوری منابع و چند کار کوچک دیگر به کار می‌آمدند. دو به‌روزرسانی اول بازی این سیارات بی‌حاصل را به جایی برای زندگی کردن تبدیل کردند. به‌روزرسانی اولی یک ساختمان اولیه را که می‌شد به روی آن ساخت و ساز انجام داد به بازی افزود. از آن پس تا به حال گیمرها توانسته‌اند به کمک آن سازه‌های بسیار خیره کننده‌ای را طراحی کند. این پایگاه می‌تواند اجزایی نظیر فروشگاه‌های فضایی، گذرگاه‌ها و مزارع کشت منابع را در خود بگنجاند. همچنین فضایی‌ها به پایگاه شما آمده و ماموریت‌ها و خریدنی‌های خود را به شما ارائه می‌دهند. در بازی تعداد خیلی زیادی آیتم وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید پایگاه خود را شخصی سازی کنید و در به‌روزرسانی‌های بعدی خواهید توانست این کارها را در زیر آب نیز انجام دهید. این امکانات بازی موجب جذب هرچه بیش‌تر مخاطب می‌شوند و به این روش یکی از میلیاردها میلیارد سیاره بازی به شما تعلق می‌گیرد. البته لازم نیست خانه‌تان حتما در جای ثابتی باشد؛ بلکه می‌تواند قابل جابجایی هم باشد. جالب اینجاست که اگر پایگاه خود را به فضا منتقل کنید به علت نامحدود بودن محیط می‌توانید گستره بسیار وسیعی را به اشغال درآورید.

راهنمای بازی No Man's Sky
خواندن
به‌روزرسانی دوم بازی مسیریاب نام دارد و وسایل نقلیه گوناگونی برای سفر در سطح سیارات به شما ارائه می‌دهد. این حمل و نقل سریع و ساده، دستیابی به منابع را راحت‌تر و سرگرم کننده‌تر می‌کند. در نهایت چهار حالت مختلف سختی در بازی اضافه شد که می‌توانید به دلخواه انتخاب کنید. نخست حالت معمولی است و دیگری بخش خلاقانه که ساخت و ساز را برای شما آسان‌تر می‌کند. سومین حالت بقا نام دارد که درجه سختی بازی در آن افزایش یافته و در انتها حالت مرگ آور که شخصیت شما با یک بار مردن به ابتدای بازی برمی‌گردد. این‌گونه مخاطب حرفه‌ای‌تر و بازیکن تازه وارد هر کدام می‌توانند با توجه به مهارت خود وارد بازی شوند. مجموعه این دو آپدیت نخست موجب شدند بازیکن بتواند شخصیت خود را آن‌گونه که دوست دارد در بازی ایجاد کند و در سوی دیگر چیزهایی که موجب خسته کننده شدن بازی بودند حذف شدند. با این وجود جهان بازی هنوز هم سرگردان و بی‌هدف به نظر می‌رسید.

1 9

روایتی کاملا جدید

با عرضه به‌روزرسانی اطلس برمی‌خیزد، بازی کاری کرد که مخاطب بتواند هدف خود را پیدا کند. در واقع اطلس برمی‌خیزد شامل بیش از ۳۰ ساعت مراحل داستانی به همراه انتخاب‌های حساس است. حقیقتا چنین چیزی برای کسانی که بازی را در زمان عرضه اولیه آن دیده بودند شاید قابل باور نباشد. اما این به‌روزرسانی محتوای داستانی غنی را به No Man’s Sky افزوده است. اگر چه نمی‌توانیم داستان بازی را لو دهیم اما می‌توان گفت داستان با یک سیگنال درخواست کمک شروع می‌شود و این موجب شروع گشت و گذاری می‌شود که هدف اصلی از خلق این بازی را بیان می‌کند. با این وجود هنوز هم نمی‌شود ضعف‌های بازی را نادیده بگیریم چرا که بسیاری از مراحل تکراری و خسته کننده هستند. اما اضافه شدن داستانی با انتخاب‌های اخلاقی عمیق، آن هم به بازی که تنها در مورد پیدا کردن منابع بیش‌تر بوده ارزش افزوده بالایی است.

No Mans Sky 8

با دوستانتان بازی را تجربه کنید

به‌روزرسانی بعدی وظیفه‌اش این بود که به شخصیت شما و دنیایی که در آن جستجو می‌کنید احساس زندگی ببخشد. به گونه‌ای که یک دوربین سوم شخص به بازی اضافه شد و حالا با تغییر ظاهر شخصیت اصلی می‌توانستید بیش‌تر با وی همزاد پنداری کنید. حالا می‌توان لباس‌ها و رنگ آنان را تغییر داد و پنج نژاد مختلف را انتخاب کرد. حالت بازی آنلاین چهار نفره نیز به No Man’s Sky اضافه شد. البته بازی از قبل هم ویژگی‌ها آنلاین داشت اما بسیار محدود بود. اما حالا این ویژگی‌ها گسترش یافته و حتی می‌توان بازی را از ابتدا تا انتها به صورت گروهی بازی کرد. مشکلات حالت چند نفره از همان ابتدا با این بازی همراه بود به خصوص که توسعه دهنده بازی ادعا کرده بود بازیکنان می‌توانند همدیگر را ببینند اما به سرعت پس از عرضه بازی مشخص شد که این ادعا دروغ است از آن لحظه سازنده بازی تمام تلاش خود را کرده تا ویژگی‌ها بازی گروهی را به اثر خود اضافه کند. به‌روزرسانی بعدی اعماق نام داشت. که به کمک آن می‌توانید در اعماق اقیانوس‌ها سفر کنید و به اکتشاف بپردازید. همچنین ماموریت‌هایی مخصوص این محیط‌های زیر آبی برای بازی در نظر گرفته شده بود. در آخر به‌روزرسانی چشم اندازها می‌رسیم که وظیفه بهبود گرافیک بازی را بر عهده داشت.

3 5

نگاه کردن به افق

به‌روزرسانی بعدی بازی فراتر خوانده می‌شود. این به‌روزرسانی خود شامل سه بخش است که محتویات بخش اول و دوم آن مشخص شده. با این محتویات جدید روند بازی تا حدودی متحول می‌شود. اول بخش چنده نفره دچار تغییرات عمده خواهد شد. بدین صورت که نه تنها فقط چهار نفر، بلکه همه از همه جا می‌توانند همدیگر را دیده و با هم تعامل کنند. جالب اینجاست که سازنده از گذشته‌اش درس گرفته و خیلی با احتیاط و به دور از هیجانات کاذب ویژگی‌ها بازی را بیان می‌کنند. از این رو در وب‌سایت بازی اعلام کرده‌اند قرار نیست No Man’s Sky به سبک نقش آفرینی وسیع آنلاین بدل شود. این آپدیت‌ها به مانند گذشته رایگان هستند و خوشبختانه از پرداخت‌های درون برنامه نیز خبری نیست. بخش دوم این بروزرسان قابلیت بازی VR را به همراه دارد که برای صاحبان دستگاه‌های واقعیت مجازی حتما هیجان انگیز است.

نگاهی به اولین محتوای الحاقی بزرگ Anthem
خواندن

No Man’s Sky به رشد خود ادامه می‌دهد و علائمی از توقع پشتیبانی از بازی نیز دیده نمی‌شود. الان زمان مناسبی برای بازگشت به این بازی است. محتویات جدید و با کیفیتی که به بازی اضافه شده‌اند روند بازی را ساختارمند کرده‌اند و هنوز هم قرار است بازی بهتر شود.

منبع
www.gameinformer.com
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
بستن