در تالار اسطورههای صنعت بازی، در کنار نامهای بزرگی چون Chrono Trigger، Ocarina of Time و Half-Life، نامی وجود دارد که شاید کمتر به گوش عموم رسیده باشد، اما برای کسانی که آن را تجربه کردهاند، وزنی کمتر از دیگران ندارد: Final Fantasy Tactics. این بازی که در سال ۱۹۹۷ توسط یاسونومی ماتسونو (Yasuno Matsuno) خلق شد، نه تنها یک اسپینآف ساده از سری اصلی نبود، بلکه سنگ بنای دنیای پیچیده «ایوالیس» (Ivalice) را گذاشت و ژانر نقشآفرینی تاکتیکی (TRPG) را برای همیشه بازتعریف کرد.
حال، پس از دههها انتظار و نسخههای بازنشر شدهای که هرکدام بخشی از پازل بودند (از نسخه موبایل گرفته تا War of the Lions روی PSP)، اسکوئر انیکس بالاخره تصمیم گرفته تا با FINAL FANTASY TACTICS: The Ivalice Chronicles، نسخهای قطعی، باشکوه و کامل را به نسل جدید ارائه دهد. این بازی یک ریمستر ساده نیست؛ این یک بازسازی عاشقانه است که هدفش نه تنها جلب رضایت طرفداران سرسخت قدیمی، بلکه معرفی این شاهکار به مخاطبانی است که شاید هرگز شجاعت ورود به دنیای بیرحم و پیچیدهی آن را نداشتند.
تراژدی شکسپیری در قلب ایوالیس
داستان Final Fantasy Tactics تاریکترین، پختهترین و سیاسیترین روایتی است که نام «فاینال فانتزی» را بر پیشانی خود داشته است. ماجرا در پادشاهی ایوالیس، پس از یک جنگ فرسایشی، رخ میدهد. در خلاء قدرت، جنگی داخلی موسوم به «جنگ شیران» (The War of the Lions) برای تصاحب تخت پادشاهی در حال شکلگیری است.
اما این داستان، داستان پادشاهان و ژنرالها نیست. این داستان دو دوست از دو طبقه اجتماعی متفاوت است: رامزا بیولف (Ramza Beoulve)، یک اشرافزادهی آرمانگرا، و دلیتا هیرال (Delita Heiral)، یک رعیتزادهی زخمخورده و جاهطلب. بازی، داستان این دو را روایت میکند که چگونه وقایع تلخ، خیانتها و ریاکاریهای کلیسا و اشرافیت، مسیر آنها را از هم جدا میکند. رامزا تبدیل به یک «مرتد» میشود که برای حقیقت میجنگد و از تاریخ پاک میشود، در حالی که دلیتا با دستکاری تاریخ و قربانی کردن همهچیز، به یک «قهرمان» تبدیل میشود.
The Ivalice Chronicles این روایت شکسپیری را با شکوهی بیسابقه به تصویر میکشد. کاتسینهای معروف نسخه War of the Lions حالا با گرافیک HD و انیمیشنهای بازسازیشده، جانی دوباره گرفتهاند. اما بزرگترین دستاورد این نسخه، افزودن «صداگذاری کامل» (Full Voice Acting) برای تمام خطوط داستانی اصلی است. لحنهای سنگین، دیالوگهای پر از کنایه و اجرای بینظیر صداپیشگان، به این تراژدی ابعادی بخشیده که پیش از این فقط در تصورات ما وجود داشت. این داستان، امروز، حتی تکاندهندهتر از سال ۱۹۹۷ است.
هنر جنگ: شطرنجی با بینهایت متغیر
جایی که FFT میدرخشد و رقبا را به زانو درمیآورد، گیمپلی آن است. هستهی بازی یک نقشآفرینی تاکتیکی نوبتی بر روی یک صفحهی شطرنجی ایزومتریک است. اما این توصیف ساده، حق مطلب را در مورد اقیانوسی از عمق که در این بازی نهفته است، ادا نمیکند.
ستارهی بیچون و چرای بازی، «سیستم مشاغل» (Job System) است. با بیش از ۲۰ شغل منحصر به فرد، از شوالیه (Knight) و جادوگر سیاه (Black Mage) گرفته تا نینجا (Ninja)، سامورایی (Samurai) و حتی «حسابدار» (Calculator)، بازی به شما اجازه میدهد تا هر شخصیت را به هر شکلی که میخواهید، شخصیسازی کنید. هر شغل، مهارتهای فعال (Action)، واکنشی (Reaction) و پشتیبانی (Support) خود را دارد. زیبایی کار اینجاست که شما میتوانید مهارتهای یک شغل را یاد بگیرید و آنها را روی شغل دیگری «میکس» کنید.
میخواهید یک شوالیه باشید که بتواند تلپورت کند؟ یا یک راهب (Monk) که دو شمشیر به دست بگیرد؟ یا یک جادوگر زمان (Time Mage) که بتواند پس از مرگ دوباره زنده شود؟ همهچیز ممکن است. این سیستم، دریایی از استراتژی و تئوریپردازی را باز میکند که حتی پس از صدها ساعت، همچنان شگفتزدهتان خواهد کرد.
The Ivalice Chronicles با هوشمندی، به این هستهی بینقص دست نزده است. در عوض، تمام موانع را از سر راه برداشته. بدنامترین مشکل نسخه PSP، یعنی «افت فریم» در هنگام اجرای انیمیشنها، به طور کامل حذف شده است. رابط کاربری (UI) از نو طراحی شده و مدیریت مهارتها و تجهیزات، بینهایت روانتر و سادهتر از قبل است. مهمتر از همه، یک گزینه «افزایش سرعت» (Speed-Up) اضافه شده که «گریند» کردن برای کسب امتیازات شغل (JP) را از یک کار طاقتفرسا به یک بخش قابل مدیریت تبدیل کرده است.
نقاشی یک جنگ کهنه با قلمموی نو
بزرگترین چالش در بازسازی چنین اثری، بخش بصری آن بود. سبک هنری خاص آکیهیکو یوشیدا (Akihiko Yoshida) باید حفظ میشد. خوشبختانه، The Ivalice Chronicles به جای رفتن به سمت مدلهای سهبعدی کامل و بیروح، از سبکی شبیه به HD-2D استفاده کرده، اما با پیچیدگی بیشتر.
محیطهای ایزومتریک با جزئیات خیرهکنندهای بازسازی شدهاند. نورپردازی دینامیک و افکتهای آب و هوای جدید، به میدانهای نبرد جان بخشیدهاند. اسپرایتهای شخصیتها نیز با کیفیتی بسیار بالا بازطراحی شدهاند، به طوری که هم حس نوستالژیک نسخه اصلی را زنده میکنند و هم در رزولوشن 4K چشمنواز به نظر میرسند.
و اما موسیقی. هیتوشی ساکیموتو (Hitoshi Sakimoto) با آن تمهای حماسی و در عین حال غمانگیز، یکی از بهترین موسیقیهای متن تاریخ را خلق کرده بود. در این نسخه، تمامی قطعات به صورت «ارکسترال کامل» (Fully Orchestrated) بازنوازی شدهاند. شنیدن قطعه “Trisection” در میانه یک نبرد سخت با آن شکوه و عظمت جدید، تجربهای است که مو بر تن هر طرفدار قدیمی سیخ میکند.
چرا ۹ و نه ۱۰؟ زخمهای قدیمی
Final Fantasy Tactics یک شاهکار است، اما شاهکاری بیرحم. The Ivalice Chronicles با تمام بهبودهای کیفی (QoL)، هستهی سخت و چالشبرانگیز بازی را حفظ کرده است. این بازی به شما رحم نمیکند.
«پرمادث» (Permadeath) واقعی در بازی وجود دارد؛ اگر یکی از یاران شما در نبرد سقوط کند و تا سه نوبت به او نرسید، او برای همیشه به یک کریستال تبدیل شده و از بازی حذف میشود. این سیستم برای برخی جذاب، اما برای بسیاری دیگر یک عامل استرسزای شدید است.
دوم، بازی دارای چند «دیوار» معروف از نظر سختی است. نبردهایی مانند Dorter Trade City در اوایل بازی یا نبرد بدنام در قلعه Riovanes، میتوانند به راحتی فایل ذخیرهی شما را نابود کنند اگر به اندازه کافی آماده نباشید یا سیستم بازی را به درستی درک نکرده باشید. بازی به ندرت به شما هشدار میدهد که در حال ورود به یک نبرد داستانی پشت سر هم هستید و گاهی شما را در موقعیتی قرار میدهد که نه راه پس دارید و نه راه پیش.
The Ivalice Chronicles این لبههای تیز را کمی صیقل داده (مثلاً با اضافه کردن یک سیستم ذخیره خودکار جدید)، اما ذات بیرحم بازی همچنان پابرجاست. این یک نقطه ضعف نیست، بلکه بخشی از هویت بازی است؛ اما هویتی که آن را از یک «۱۰» بینقص برای همگان، به یک «۹» شاهکار برای مخاطبان خاص تبدیل میکند.
جمعبندی: بهترین نسخه از یک تاریخ بیتکرار
FINAL FANTASY TACTICS: The Ivalice Chronicles چیزی فراتر از یک بازسازی است؛ این یک احیای کامل و قطعی برای یکی از مهمترین بازیهای تاریخ است. تیمی که پشت این بازسازی بوده، درک عمیقی از آنچه نسخه اصلی را خاص میکرد، داشته است. آنها با احترام تمام، به هستهی گیمپلی و داستان دست نزدهاند و در عوض، تمام انرژی خود را صرف زدودن گرد و غبار فنی، بهبود تجربه کاربری و ارائه این داستان پخته در باشکوهترین شکل ممکن کردهاند.
این بازی یک کلاس درس در مورد طراحی گیمپلی عمیق، روایت داستان پیچیده و ساخت دنیایی باورپذیر است. The Ivalice Chronicles نه تنها بهترین راه برای تجربه Final Fantasy Tactics است، بلکه یک یادآوری قدرتمند است که چرا این بازی، پس از گذشت ۲۵ سال، هنوز هم در اوج قلهی ژانر خود ایستاده است. این یک شطرنج خونین، یک تراژدی سیاسی و یک ماجراجویی فراموشنشدنی است.
این بازی یک کلاس درس در مورد طراحی گیمپلی عمیق، روایت داستان پیچیده و ساخت دنیایی باورپذیر است. The Ivalice Chronicles نه تنها بهترین راه برای تجربه Final Fantasy Tactics است، بلکه یک یادآوری قدرتمند است که چرا این بازی، پس از گذشت ۲۵ سال، هنوز هم در اوج قلهی ژانر خود ایستاده است. این یک شطرنج خونین، یک تراژدی سیاسی و یک ماجراجویی فراموشنشدنی است.
+ عمق بینهایت در سیستم مشاغل و شخصیسازی
+ بازسازی بصری HD چشمنواز که به هنر اصلی وفادار است
+ موسیقی متن ارکسترال کامل و صداگذاری انگلیسی بینظیر
+ بهبودهای کیفی حیاتی (افزایش سرعت، UI جدید، حذف افت فریم)
- سیستم Permadeath که میتواند برای تازهکارها بسیار خستهکننده باشد
- برخی مکانیزمهای قدیمی که برای بازیکنان مدرن ممکن است مبهم باشند