تحلیل‌ها و یادداشت‌هامنتخب سردبیر

تام کلنسی کیست و داستان برندینگ نام او در بازی‌ها چیست؟

ماجرای نام تام کلنسی پشت بازی‌های یوبیسافت چیست؟

قطعا ما نام بازی‌هایی مثل Tom Clancy’s Rainbow Six، Tom Clancy’s Splinter Cell و یا Tom Clancy’s The Division را شنیده‌ایم؛ اما عبارت Tom Clancy’s در این بازی‌ها یعنی چه و یا اصلا Tom Clancy یک انسان است و یا فقط یک برند تجاری؟ برای بافتن جواب این سوال همراه پیکسل آرتس باشید.

تام کلنسی کیست؟

clancy novel 2 720x720 1

تام کلنسی (Tom Clancy) (زاده ۱۲ آوریل ۱۹۴۷ – درگذشته ۱ اکتبر ۲۰۱۳) یک رمان‌نویس آمریکایی بود که در سال ۱۹۸۴، اولین کتاب خود را با نام شکار اکتبر سرخ (The Hunt For Red October) منتشر کرد. این کتاب با استقبال بی‌سابقه‌ای همراه شد و این استقبال‌ها تا جایی ادامه داشت که حتی رییس‌جمهور وقت آمریکا یعنی رونالد ریگان هم در مورد اثر کلنسی واکنش مثبت نشان داد.

کلنسی همراه با افزایش اعتبارش، چندین کتاب دیگر هم نوشت که همه یک حال و هوا را دنبال می‌کردند و محوریت داستانی آن کتاب‌ها هم بر این اساس بود که سربازان آمریکایی تروریسم‌ جهانی را خنثی کردند و مردم را نجات دادند.

ورود کلنسی به صنعت بازی‌های ویدیویی

SSN

کلنسی با افزایش نفوذش در جامعه، به دنبال گسترش میراثش به خارج از صفحات کتاب‌ها بود. او بعد از چندین ساعت تفکر به این نتیجه رسید که استودیو‌ بازی‌ سازی خودش (Clancy Interactive Entertainment) را تاسیس کند؛ او سپس برای ساخت یک بازی با یک استودیو بازی سازی کوچک در کارولینای شمالی هماهنگ شد تا یک بازی با محوریت تجربه‌ی تعاملی و با نام آخرین رمانش یعنی “SSN” ساخته شود تا کلنسی بتواند بازار فروش بازی‌ها را محک بزند؛ SSN باعث شد کلنسی به این نتیجه برسد که بازی‌های ویدیویی ارزش سرمایه‌گذاری را دارد و بعد از گذشت یک روز از انتشار SSN، کلنسی به این نتیجه برسد که هردو شرکت با هم تلفیق شوند و رد استورم انترتینمنت (Red Storm Entertainment) را تشکیل دهند.

بازی‌های آینده رمدی و تمام چیزهایی که درباره آن‌ها می‌‌دانیم
خواندن

این استودیو در سال ۱۹۹۶ توسط تام کلنسی، داگ لیتلجانز (Doug Littlejohns) کاپیتان نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، کارگردان خلاق استیو رِید (Steve Reid) و هفده توسعه دهنده‌ی دیگر تاسیس شد و شروع به کار کرد.

رد‌ استورم انترتینمنت

Red Storm

رد‌ استورم چند بازی کوچک منتشر کرد. برای مثال، درسال ۱۹۹۷ یک بازی استراتژی نوبتی با نام یکی از کتاب‌های کلنسی یعنی پالیتیکا (Politika) منتشر کرد و یا یک بازی سه بعدی Real Time strategy که مربوط به حمله فضایی‌ها به زمین می‌شد؛ ولی در بازار فروش هنوز بلا تکلیف بودند و اینطور شد که بازی بعدی آن‌ها در سال ۱۹۹۸ بود که توانست آن‌ها را سر زبان‌ها بیاندازد. یک بازی که فقط شروع یک فرانچایز عظیم در طول دو دهه اخیر نبود؛ بلکه ژانر تاکتیکال فرست پرسن شوتر (Tactical First Person Shooter) را نیز تعریف کرد. آن بازی رینبو سیکس (Rainbow Six) بود.

استودیوی رد‌ استورم توسط یوبیسافت در سال ۲۰۰۰ خریداری شد و بازی موفقیت آمیز بعدی خود را با نام گوست ریکان (Ghost Recon) در سال ۲۰۰۱ منتشر کرد. از آن زمان، این استودیو در سراسر جهان به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از یوبیسافت شناخته شده و با مشارکت مداوم در جریان ساخت بازی‌هایی مثل گوست ریکان، رینبو سیکس، فار کرای، دیویژن (The Division) و دیگر عناوین یوبیسافت، همیشه عضوی مهم در خانواده‌ی یوبسافت بوده.

ماجرای برندیگ نام کلنسی چه بود؟

Tom Clancys

عبارت Tom Clancy’s برندی است که توسط یوبیسافت برای یک‌سری از بازی‌ها استفاده می‌شود، که برخی از آن‌ها آثار تام کلنسی را نشان می‌دهند، در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند. مجموعه‌های فرعی مختلف اغلب به‌جز چند استثنا به یکدیگر بی‌ربط هستند، اگرچه که اکثر آن‌ها تیراندازی‌اند.

چرا Battlefield 6 باید به زمان حال بازگردد؟
خواندن

کلنسی نام خود را در چندین بازی موفق رد‌ استورم، قبل از اینکه توسط یویسافت خریداری شود به ثبت رساند؛ برای مثال Tom Clancy’s Rainbow Six و Tom Clancy’s Ghost Recon. به همین دلیل یوبیسافت چه بخواهد و چه نخواهد مجبور است از نام تام کلنسی در این بازی‌ها استفاده کند؛ اما یکسری از بازی‌هایی که حتی بعد از خریداری شدن رد‌ استورم توسط یوبیسافت هم ساخته شدند، از نام تام کلنسی استفاده کردند، مانند Tom Clancy’s Splinter Cell.

یک‌سری از بازی‌ها از روی کتاب‌‌های تام کلنسی نام‌گذاری شدند و به همین دلیل عبارت Tom Clancy’s را در پشت خود دارند، مثل Tom Clancy’s Rainbow Six و Tom Clancy’s Splinter Cell. یک‌سری از بازی‌ها فقط به دلیل حضور کلنسی در عملیات ساخت بازی از عبارت Tom Clancy’s استفاده می‌کنند، مثل Tom Clancy’s Ghost Recon. اما یک‌سری از بازی‌ها فقط به دلیل برندینگ از عبارت Tom Clancy’s استفاده می‌کنند. مثل Tom Clancy’s The Division و البته که فقط بازی‌هایی که توسط رد‌ استورم ساخته می‌شوند، از عبارت tom Clancy’s استفاده نمی‌کنند و دیگر استودیو‌های یوبیسافت نیز از این عبارت استفاده می کنند.

فرانچایز‌هایی که برند Tom Clancy’s را همراه با خود دارند.

۱-Rainbow Six

۲-Ghost Recon

۳-Splinter Cell

۴-Endwar

۵-H.A.W.X.

۶-The Division

نظر شما در رابطه با برندینگ نام تام کلنسی چیست؟ به نظر شما برندینگ نام او چه تاثیری در فروش بازی‌ها دارد؟ نظر خود را حتما با من به اشتراک بگذارید.

 

 

عضویت
اطلاع از
guest

2 Comments
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
سجاد
سجاد
2 سال قبل

مرسی خیلی مفید و جالب بود✌️??

ابراهیم
ابراهیم
2 سال قبل

خسته نباشی طه جان خوش امدی به پیکسل

دکمه بازگشت به بالا
2
0
Would love your thoughts, please comment.x