تجربههایی که از برگزاری مسابقات کوییز به دست آوردم
کوییز آو کینگز بیش از یک دهه است که بهعنوان یکی از محبوبترین بازیهای موبایلی کشور شناخته میشود. محبوبیتی که روز به روز افزایش مییابد و البته نیازمند نگهداری و لایوآپس دقیق و مستمر است. به بهانه موفقیتهای این بازی از مدیر فنی و همموسس این کسب و کار یعنی محمد سلیمانیفر خواستیم تا در مجموعه یادداشتی تجارب خود را در زمینههای مختلف در اختیار پیکسل آرتس بگذارد. به این امید که مورد توجه بازیسازان و دوستداران صنعت بازی قرار بگیرد.
تب ورزشهای الکترونیک و استقبال از آنها در دنیای بازیهای ویدئویی باعث شده است تا بسیاری از محصولات کوچک و بزرگ به فکر راه انداختن زیرمجموعهای از خود در این زمینه بیافتند. کوییز آو کینگز به واسطه محبوبیت بالایی که میان اقشار مختلف جامعه داشت و دارد، بستر مناسبی برای برگزاری مسابقات بود؛ اما با این حال بایدها و نبایدهای بسیاری در رابطه با این مسابقات وجود داشت.
کوییزکاپ تجربهای جذاب و البته دشوار برای تیم جوان ما بود. تجربهای که اگر حالا به آن برگردم، قطعا با دانش امروز تصمیمهای بهتری خواهم گرفت و تجربه پایدارتری رقم خواهم زد. به شما هم پیشنهاد میکنم اگر به فکر راه انداختن زیرمجموعه ورزشهای الکترونیک بازی خود هستید، به داشتن یه نقشه رسانهای خوب فکر کنید. اینکه چطور و از چه طریقی با مخاطبان خود ارتباط بگیرید. منظور از مخاطبان، لایههای مختلفی از کاربرانی است که امکان درگیر شدن با مسابقات شما را دارند.
برای مثال اگر بازی شما هم مثل کوییز آو کینگز مخاطب هدف وسیعی دارد، سعی کنید تا از راههای مختلف به آنها برسید و پیامتان را به گوششان برسانید. این پروسه اطلاعرسانی به مرور و با پیشروی ساختار مسابقات، تغییراتی به خود میبیند. در ادامه علاوه بر گیمرهایی که درگیر تجربه بازی هستند، باید با رسانهها هم در تماس باشید تا اخبار مرتبط را بازتاب دهید. پیشنهاد میکنم در کنار تمامی پوششهایی که در نظر دارید، پوشش مستقیم اتفاقات را در شبکههای اجتماعی رسمی محصول مد نظر قرار بدهید. این مورد جزو آن دسته از مواردی است که در طولانی مدت کمک زیادی به کسب و کارتان و ثبت وقایع در آن میکند.
علاوه بر اینها، فراموش نکنید که خیلی از قصههای شنیدنی و جذاب مسابقات، بعد از برگزاری آن روایت میشوند. سعی کنید تا میتوانید عکس و فیلم از روند مسابقات داشته باشید و البته در صورت امکان پوشش رسانهای کاملتری را هم تدارک ببینید. برای مثال ما در آخرین دوره کوییزکاپ به برگزاری فستیوال هواداران (Fan Fest) روی آوردیم؛ زیرا تعداد کاربران وفاداری که علاقهمند بودند تا در چنین رویدادی شرکت کنند، قابل توجه بودند.
نیازسنجی در این پروسه یکی از مهمترین موارد است. سعی کنید تا برای اتفاقهای رسانهای بزرگ و کوچک آماده باشید. اگرچه واکنش لحظهای شما ممکن است به بهرهبرداری کامل خبری ختم نشود. برای همین پیشنهاد میکنم تا از طریق واحدهایی مثل روابط عمومی یا بازاریابی ارتباطتان را با کاربران حفظ کنید. علاوه بر این فراموش نکنید که در ارتباط بودن با کاربران از اقشار مختلف و درگیر کردن آنها در تستها و پروسههای مختلف (با رعایت محرمانگی و مراحل قانونی) میتواند یکی از برگهای برنده شما و مواردی باشد که در مقایسه با رقبا متمایزتان میکند. تصور میکنم تفاوتهای زیادی بین کوییز و بازیهای موبایلی شوتر، نوبتی، اکشن و … وجود دارد. با این حال بخشهایی در مدیریت رویداد وجود دارد که بهنظرم اشتراکگذاری این تجارب میتواند به بهبود آنها ختم شود.