راهنمای بازی رومیزی

راهنمای بازی رکب (Condottiere)

میدانی برای رکب زدن

با وجود تولید بردگیم‌های سنگین و طولانی، بعضی از بازی‌ها هستند که با گیم پلی ساده خود، به سرعت می‌توانند در دل گیمرها جای خود را پیدا کرده و تبدیل به بردگیم‌های محبوبی بشوند. امروز قصد داریم تا به سراغ یکی از این بردگیم‌ها جذاب رفته و در مورد بازی رکب صحبت کنیم. با پیکسل آرتس همراه باشید تا در این مطلب نگاهی به راهنمای بازی رکب بیاندازیم و این بردگیم استراتژیک را به شما معرفی کنیم.

اطلاعات کلی بازی

اگر بخواهیم اطلاعات کلی بازی رکب را به شما معرفی کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد نفرات: ۲ تا ۶ نفره (بهترین حالت ۴ یا ۵ نفره)
  • مدت زمان بازی: ۴۵ دقیقه
  • سختی بازی: ۱.۹۶ از ۵
  • درجه سنی: بالای ۱۴ سال
  • سبک بازی: استراتژی
  • طبقه بندی: بلوف زدن – کارت بازی – قرون وسطایی – مذاکره

2

اجزا بازی :

  • ۳۰ نشان بازیکنان در ۵ رنگ
  • ۱۱۰ کارت بازی
  • صفحه بازی
  • ۱ نشان جنگ
  • ۱ نشان صلح

اطلاعات کلی و راهنمای بازی رکب

در بردگیم رکب که بر اساس بردگیم Condottiere، ٢ تا ۶ بازیکن برای کشورگشایی و بدست آوردن قلمرو با یکدیگر رقابت می‌کنند.

3

آموزش و راهنمای بازی رکب

و هر یک از بازیکنان که بتواند در طول بازی ۳ استان مجاور (و یا ۵ استان غیر مجاور) را بدست بگیرد، برنده بازی خواهد شد. هر دور از بازی با مشخص کردن محل جنگ شروع شده و در ادامه بازیکنان با کارت بازی کردن قدرت ارتش خود را افزایش می‌دهند.

چیدمان اولیه بازی رکب

در ابتدا نقشه بازی را در وسط میز قرار دهید. تمامی کارت‌های بازی را بر زده و به هر بازیکن ١٠ کارت بدهید. بقیه کارت‌ها را در وسط میز و کنار نقشه بگذارید. هر بازیکن یک رنگ انتخاب کرده و تمام ۵ نشان آن رنگ را بر می‌دارد. بر اساس قوانین بازی جوان ترین بازیکن نشان جنگ (سیاه) را برداشته و بازی را آغاز می‌کند.

آموزش و راهنمای بازی مونوپولی
خواندن

خلاصه یک دور بازی رکب

در بردگیم رکب بازیکنان با یکدیگر برای بدست آوردن استان‌های نقشه می‌جنگند. در هر نبرد بازیکنان با بازی کردن کارت‌های سربازان، قدرت ارتش خود را افزایش می‌دهند و یا می‌توانند با کارت‌های ویژه روند بازی را عوض کنند.

در پایان هر جنگ، بازیکنی که جمع امتیاز کارت‌های ارتش اش از بقیه بیشتر باشد جنگ را برده و نشان رنگ  خود را در آن استان می‌گذارد. وقتی یکی از بازیکنان بتواند ۳ استان مجاور و یا ۵ استان را در کل نقشه بدست بیاورد، برنده نبرد خواهد شد.

نکته: هر بازیکن ممکن است که در هر جنگ کارت‌های مختلفی بازی کند. نکته مهم این است که بعد از پایان هر جنگ دست شما پر نخواهد شد، تنها زمانی که تمام بازیکنان کارت هایشان تمام شود و سپس همه کارت جدید دریافت می‌کنند.

نحوه بازی بردگیم رکب

هر دور بازی با انتخاب محل جنگ بازی آغاز می‌شود. بازیکنی که نشان جنگ را دارد یک استان خالی (یعنی استانی که هیچ نشانی روی آن نباشد) را انتخاب می‌کند و نشان جنگ را بر روی آن می‌گذارد.

سپس جنگ آغاز می‌شود. در این مرحله بازیکنی که محل جنگ را انتخاب کرده بازی را آغاز کرده و بعد از آن در جهت عقربه‌های ساعت بازی ادامه پیدا می‌کند. هر بازیکن در نوبت خود باید یا کارت بازی کند و یا نوبتش را پاس بدهد و دیگر امکان اضافه کردن کارت به ارتش خود را نخواهد داشت.

البته کارت‌هایی که قبل از پاس بازی کرده در زمین باقی می‌ماند و ارزش آن‌ها در پایان جنگ حساب می‌شود. حتی ممکن است بازیکنی که پاس داده در پایان جنگ قوی ترین ارتش را داشته باشد و برند آن جنگ شود.

راهنمای بازی King of Tokyo
خواندن

نکته: اگر تمام بازیکنان به جز یک نفر، پاس بدهند آن بازیکن می‌تواند تا زمانی که می‌خواهد کارت بازی کند و سپس هر زمان که خواست و یا دیگر کارت نداشت، نوبت خود را پاس بدهد.

برای کارت بازی کردن، بازیکن باید یک کارت از دست خود انتخاب کرده و آن را به رو جلوی خودش قرار دهد. کارت‌هایی که بازیکن بازی می‌کند کنار یکدیگر قرار گرفته و ارتش بازیکن را به وجود می‌آورد.

کارت‌های بازی رکب

در بردگیم رکب، دو نوع کارت وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

 کارت‌های سربازان

این کارت‌ها ارتش شما را تشکیل داده و با حاشیه زرد رنگ و یک عدد مشخص می‌شوند. هر کارت سربازی که بازی شود قدرت ارتش بازیکن را به مقدار عدد روی کارت افزایش خواهد داد. در پایان هر جنگ اگر جمع اعداد کارت‌های شما از بقیه بیشتر باشد آن استان را تصرف می‌کنید.

کارت‌های ویژه

این کارت‌ها بر روند جنگ تاثیر خواهند گذاشت و با حاشیه بنفش مشخص می‌شوند. در ادامه قابلیت کارت‌های ویژه را بیان می‌کنیم.

پایان یک دور بردگیم رکب

زمانی که تمام بازیکنان پاس بدهند آن جنگ به پایان رسیده و باید برنده آن جنگ مشخص شود. پس از پایان جنگ بازیکنان اعداد کارت‌های خود را با هم مقایسه کرده و بازیکنی که جمع عدد ارتش بالاتری داشته باشد جنگ را برنده می‌شود. بازیکن پیروز نشان جنگ را در استان برنده شده می‌گذارد. این بازیکن محل جنگ بعدی را انتخاب خواهد کرد.

نکته: اگر قدرت ارتش چند بازیکن با هم برابر باشد هیچکدام برنده جنگ نمی‌شوند. در این حالت آخرین بازیکنی که نوبت خود را پاس داده محل جنگ بعدی را باید مشخص کند.

راهنمای بازی جالیز (Bohnanza)
خواندن

قوانین تجدید قوا

بعد از مشخص شدن برنده جنگ، تمام کارت‌های بازی از بازی خارج شده و به دسته سوخته‌ها می‌رود. سپس مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. هر بازیکنی که دیگر هیچ کارت سربازی در دست نداشته باشد می‌تواند کل دست خود را بسوزاند.
  2. اگر تنها یک بازیکن در دستش کارت باقی مانده باشد، باید کل دست خود را بسوزاند. حتی اگر هنوز سرباز داشته باشد.
  3. اگر تمام بازیکنان بدون کارت باشند، زمان تجدید قوا است. برای این کار کل کارت‌های مانده و کارت‌های سوخته با هم بر خورده و به هر بازیکن ١٠ کارت باید بدهید.

نکته: به هر بازیکن به ازای هر استانی که تصاحب کرده باشد، یک کارت بیشتر داده می‌شود.

اگر مورد ٣ رخ نداده باشد، بازیکنانی که دستشان خالی شده کارتی دریافت نمی‌کنند و جنگ بعدی را باید بدون کارت بازی کنند و در حقیقت تنها باید بازی بقیه را تماشا کنند.

پایان بازی

هر زمان بازیکنی ٣ استان مجاور یا ۵ استان در کل نقشه را داشته باشد بازی به پایان می‌رسد و آن بازیکن برنده می‌شود.

در شرایطی ممکن است بازی به مرحله‌ای برسد که هیچ استان خالی برای جنگ باقی نمانده باشد، در این شرایط بازی به پایان رسیده و بازیکنی که بیشترین استان را دارد، برنده است. در صورت تساوی، بازیکنانی که مساوی هستند با هم برنده بازی می‌شوند.

5

معرفی کارت‌های ویژه بردگیم رکب

هر کارت ویژه قابلیت خاصی دارد که می‌تواند بر روی جنگ تاثیر بگذارد. هر کدام از این کارت‌ها با علامتی که در گوشه کارت وجود دارد، مشخص می‌شوند.

راهنمای بازی دژ (Citadels)
خواندن

4

ریش سفید (نشان تسبیح)

با بازی این کارت بالاترین عدد بازی شده در بازی برای تمام بازیکنان می‌سوزد. سپس بازیکنی که ریش سفید بازی کرده باید نشان صلح را برداشته و آن را بر روی یک استان خالی بگذارد. این نشان تا دفعه بعدی که یک یک بازیکن ریش سفید بازی کند، روی نقشه باقی می‌ماند. ویژگی نشان صلح این است که نمی‌توان در استانی که نشان صلح دارد، جنگی شروع کرد.

مترسک (نشان کلاغ)

با این کارت می‌توانید یک کارت سرباز از ارتش خود را به دست تان برگردانید.

نکته: با مترسک نمی‌توان کارت‌های ویژه (بنفش) را به دست برگرداند.

پرچم دار (نشان پرچم)

اگر کسی این کارت را بازی کند، جنگ بلافاصله تمام می‌شود و باید امتیاز شماری کرد تا برنده آن جنگ مشخص شود.

طبل زن (نشان شیپور)

کسی که این کارت را بازی می‌کند، قدرت ارتش او دو برابر می‌شود. یعنی جمع کارت‌های زرد او، دو برابر می‌شود.

نکته: در هر جنگ تنها یک کارت طبل زن بر ارتش هر بازیکن تاثیر می‌گذارد. البته بیشتر از یک طبل زن می‌توان بازی کرد ولی هیچ تاثیری ندارد.

زمستان و بهار (نشان برف و گل)

کارت‌های زمستان و بهار پس از بازی بر روی صفحه بازی تا پایان جنگ قرار می‌گیرند و تنها زمانی وضعیت آن تغییر می‌کند که یک کارت فصل دیگر بر روی آن بازی شود.

زمانی که کارت زمستان بازی شود، عدد کارت‌های سرباز (زرد) تمام بازیکنان برابر با ۱ می‌شود. تاثیر زمستان تا وقتی رو است، پابرجاست.

زمانی که کارت بهار بازی می‌شود، بالاترین کارت بازی شده روی میز تا زمانی که بهار رو باشد، به عدد ارتش او ۳ واحد اضافه می‌شود.

بهترین بازی‌های رومیزی سال ۲۰۲۱
خواندن

شیرزن (عدد ۱)

بیشترین کسی که کارت شیرزن در ارتش خود دارد، محل جنگ بعدی را مشخص می‌کند. هر کارت شیرزن به خودی خود ۱ امتیاز به ارتش شما اضافه می‌کند و سایر کارت‌های بنفش بر روی آن تاثیری ندارند.

شیردخت (عدد ۱۰)

این کارت ۱۰ واحد به ارتش شما اضافه می‌کند و هیچ کارت بنفش دیگری نمی‌تواند بر روی آن تاثیر بگذارد.

اولویت کارت‌های ویژه

تاثیر کارت‌های ویژه به ترتیب زیر باید اعمال شوند:

ریش سفید

زمستان

طبل زن

بهار

شیرزن و شیردخت

کجا بازی کنیم؟

اگر پس از مطالعه راهنمای بازی رکب علاقه مند بودید تا این بازی را تجربه کنید، می‌توانید به سراغ روش‌های زیر بروید.

خرید نسخه اورجینال

نسخه اورجینال بازی رک با اسم Condottiere منتشر شده است که می‌توانید نسخه اورجینال آن را خریداری کرده و این بردگیم جذاب را تجربه کنید. نکته مهم این است که کارت‌های نسخه اورجینال اسامی بر اساس فرهنگ قرون وسطی اروپایی دارند.

6

خرید نسخه فارسی

نسخه فارسی بازی Condottiere، بردگیم رکب است که می‌توانید آن را خریداری کرده و این بازی جذاب را تجربه کنید.

1

حرف آخر

در این مطلب راهنمای بازی رکب را بررسی کرده و این بازی استراتژیک جذاب را به شما آموزش دادیم. شما می‌توانید نظرات خود را در مورد راهنمای بازی رکب با ما به اشتراک بگذارید. نظرات و پیشنهادات شما می‌تواند به سایر بازیکنان که قصد دارند تا این بازی را تجربه کنند، کمک کند تا با دید بهتری بازی جذاب رکب را تجربه کنند.

برچسب ها
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x