مقالات ترجمه‌ایمنتخب سردبیر

ده خبر مهم صنعت بازی در سال ۲۰۱۹

مهم‌ترین رویدادهایی که درسال ۲۰۱۹ اتفاق افتاد

کدامیک از اخبار منتشر شده در سال ۲۰۱۹ شما را شگفت زده کردند؟ معرفی عنوان جدیدی از بازی BioShock؟ رونمایی از نسل جدید کنسول‌ها؟ یا شاید هم مشکلاتی که بازی Anthem برای استودیوی سازنده به ارمغان آورد؟ در ادامه با ما باشید تا به بررسی ۱۰ خبر مهم سال ۲۰۱۹ بپردازیم.

همچون سال‌های پیشین، در سال ۲۰۱۹ نیز شاهد معرفی، رونمایی و رویدادهای بزرگ مختلفی بودیم؛ این رویدادها در برخی موارد بطور مستقیم با یک بازی خاص مرتبط بودند و در برخی موارد خبر از تحولی بزرگ در صنعت بازیسازی می‌دادند؛ بعضی اوقات نیز شاهد اخباری با محتوای اعتراض، همبستگی، اخراج و کناره گیری افرادی بودیم که سال‌های سال برای بهبود وضعیت این صنعت تلاش کرده بودند؛ اخباری که در بعضی موارد، خبر از تحولی شگرف در آینده‌ی بازی‌های ویدیویی می‌دادند.

گرچه معرفی عنوان جدیدی از فرانچایز BioShock و تحولات استودیوی «ریوت گیمز» (Riot Games) را می‌توان جزو اخبار مهم سال ۲۰۱۹ نامید، اما با توجه به رویدادهای مهم و بزرگ دیگری که در این سال بوقوع پیوستند، نمی‌توان آن‌ها را جزو اخبار بزرگ سال ۲۰۱۹ دانست. در اینجا تلاش کرده‌ایم تا به جمع‌آوری و بررسی ده خبر مهم سال ۲۰۱۹ میلادی بپردازیم:

تحولات شرکت «اکتیویژن» (Activision)

2 1

متاسفانه اخراج کارکنان و تعطیلی استودیوها امری اجتناب ناپذیر در هر صنعتی، مخصوصاً صنعت بازیسازی محسوب می‌شود؛ اگر بتوانیم اخراج کارکنان استودیویی همچون «تل‌تیل گیمز» (Telltale Games) بدلیل مشکلات مالی را امری قابل قبول بدانیم، اخراج هشت درصد (حدود ۸۰۰ شغل) از کارکنان شرکت اکتیویژن در سال ۲۰۱۹ بدلیل مشکلات مالی را نمی‌توان امری قابل قبول دانست، مخصوصاً آنکه این شرکت ادعا کرده بود که در سال مالی ۲۰۱۸ شاهد رکورد جدیدی در سودآوری بوده، اما با این وجود، انتظار آن‌ها از فروش عناوینشان برآورده نشده است.

۵ بازی منتخب تحریریه پیکسل‌آرتس در سال ۱۳۹۹
خواندن

مشکلات ساخت و توسعه‌ی بازی Anthem

3

در نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۷ شاهد رونمایی از بازی Anthem و بازار گرمی استودیوی «بایوور» (BioWare) بودیم، اما عدم وجود قابلیت‌هایی که سازندگان آن ادعا کرده بودند و مشکلات متعدد دیگری در زمان عرضه‌ی این عنوان در ماه فوریه سال ۲۰۱۹، اعتراض بازیکنان را به همراه داشت؛ حاشیه‌های این بازی زمانی به اوج خود رسیدند که سایت «کوتاکو» (Kotaku) در مقاله‌ای اعلام کرد ویدیویی که در زمان رونمایی این بازی در نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۷ شاهد آن بودیم، بطور کامل تقلبی، و در آن زمان حتی عنوانی برای این بازی تعیین نشده و سازندگان هیچگونه ایده‌ای در مورد این بازی نداشته‌اند! و با آنکه مدت زمان ساخت و توسعه‌ی این عنوان ۶ سال اعلام شده بود، اما مدت زمان واقعی ساخت آن ۱۸ ماه بوده است!

براساس اخبار منتشر شده، استودیوی بایوور در حال کار برروی بازی Anthem و ساخت محتوای بیشتری برای این عنوان، نسبت به زمان عرضه‌ی آن است.

دردسرهای شرکت «بلیزارد» (Blizzard) با هنگ کنگ

4

پیش از آغاز نمایشگاه «بلیزکان» (BlizzCon) سال ۲۰۱۹، حوادث مسابقات «گرندمسترز هارت‌استون» (Hearthstone Grandmasters) شرکت بلیزارد را با معضل جدیی روبرو کرد؛ «بلیتزچانگ» (Ng Wai “blitzchung” Chung) به عنوان قهرمان مسابقات هارت‌استون، در پایان مصاحبه‌ای اقدام به حمایت از تظاهرات هنگ کنگ نمود و بلیزارد نیز در واکنش به آن و بدلیل نقض قوانین مسابقات، جایزه‌ی ۱۰ هزار دلاری برنده را حذف و قابلیت شرکت در مسابقات هارت‌استون را به مدت یک سال از او سلب و مجریان مصاحبه را نیز اخراج کرد؛ این موضوع واکنش بازیکنان، سیاست مداران و کارکنان بلیزارد را به همراه داشت؛ برخی معتقد بودند که این تصمیم بلیزارد بدلیل حفظ موقعیتشان در بازار چین بوده، و برخی دیگر اعتقاد داشتند که این، تصمیم یک شرکت آمریکایی برای چین بوده، گرچه بلیزارد این موضوع را انکار کرده است.

بهترین بازی‌های PS5
خواندن

شرکت بلیزارد در نهایت اعلام کرد که تصمیم اولیه‌ی آن‌ها بسیار شتاب‌زده بوده و ضمن اهدای جایزه‌ی سلب شده از برنده به او، ممنوعیت‌های در نظر گرفته شده برای او را کاهش داد.

جدایی شرکت اکتیویژن و استودیوی «بانجی» (Bungie)

5

خبر جدایی شرکت اکتیویژن و استودیوی بانجی از یکدیگر نه تنها یکی از بزرگ‌ترین اخبار سال ۲۰۱۹ بلکه یکی از شگفتی‌های این سال نیز بود! در اوایل ماه ژانویه اعلام شد که استودیوی بانجی از شرکت اکتیویژن جدا شده و حق انتشار نسخه‌ی دوم بازی Destiny را نیز در اختیار گرفته است؛ این خبر تحولات زیادی را برای این بازی در سبک شوتر علمی تخیلی به همراه داشت و سوالات مختلفی را در میان طرفداران آن ایجاد کرد که آیا چنین تصمیمی برای این بازی خوب بوده است یا خیر؟

معرفی سرویس ابری «گوگل استیدیا» (Google Stadia) شرکت گوگل

6

در ماه مارس سال ۲۰۱۹ شرکت گوگل اقدام به رونمایی و معرفی سرویس ابری جدیدی به نام استیدیا نمود که براساس اعلام سازندگان، قابلیت استریم بازی‌ها با کیفیت ۴K و نرخ فریم ۶۰ را از طریق هر نوع دستگاهی داشته و تنها نیاز به اتصال اینترنت ثابتی (و براساس بررسی‌ها پر سرعتی) خواهد داشت؛ تا به امروز بررسی‌های مختلفی برروی گوگل استیدیا صورت گرفته و بازخوردهای منتشر شده، ترکیبی از بازخوردهای مثبت و منفی بوده‌اند.

پلتفرم گوگل استیدیا اولین سرویس ابری مخصوص بازی‌های ویدیویی محسوب شده و ایده‌ای که در خلق آن نقش داشته، نشان دهنده‌ی این دیدگاه است که سرویس‌های ابری نقش مهمی در آینده‌ی صنعت بازیسازی خواهند داشت.

خریدها و توسعه‌های Microsoft Studio 

7

شرکت «اکس‌باکس» (Xbox) در سال ۲۰۱۸ اقدام به خرید استودیوهای Compulsion Games ،inXile Entertainment ،Ninja Theory ،Obsidian Entertainment ،Playground Games و Undead Labs نمود و در سال ۲۰۱۹ نیز این کار خود را با خرید شرکت بازیسازی Double Fine ادامه داد و سپس اقدام به تاسیس استودیوی World’s Edge به عنوان یک استودیوی مدیریتی نمود؛ خریدهای اخیر اکس‌باکس تعداد استودیوهایی که اقدام به ساخت بازی‌های «فرست‌پارتی» (first-party) برای کنسول آن‌ها می‌نمایند را به ۱۵ عدد رساند و در نتیجه شاهد رشد قابل توجه توسعه‌ی بازی‌های انحصاری برای پلتفرم آن‌ها بودیم. پیش از این، عدم وجود بازی‌های انحصاری کافی برای پلتفرم اکس‌باکس، یکی از اصلی‌ترین معضلات شرکت مایکروسافت بود اما با توجه به رویکرد جدید آن‌ها در سال ۲۰۱۹، باید شاهد تغییرات قابل توجهی در سال ۲۰۲۰ باشیم.

۱۰ نکته که در مورد پلی‌استیشن ۵ می‌دانیم
خواندن

تایید کنسول پلی‌استیشن ۵ و اعلام جزئیات آن

8

در اوایل سال ۲۰۱۹ شرکت سونی با اعلام جزئیاتی از کنسول جدید خود (پلی‌استیشن ۵) و کنترلر آن که احتمالاً DualShock 5 نام خواهد داشت، شگفتی طرفداران خود را به ارمغان آورد؛ البته این شرکت از ارائه‌ی اطلاعات بیشتری از کنسول نسل بعدی خود جلوگیری کرد و احتمالاً علت آن به رقابت دیرینشان با شرکت مایکروسافت مربوط می‌شود.

در ارتباط با سخت افزار کنسول‌های نسل بعدی شرکت سونی و مایکروسافت که به ترتیب PS5 و Xbox Series X نامیده می‌شوند، باید گفت که هر دوی آن‌ها از پردازنده‌ی AMD Zen 2 CPU و کارت گرافیک AMD بر پایه‌ی معماری Navi بهره می‌برند؛ در پایان این مقاله شاهد مقایسه‌ی سخت افزار این دو کنسول خواهید بود.

بازنشستگی «رجی فیز ایمی» (Reggie Fils-Aime)

1 1

پس از ۱۵ سال حضور در شرکت نینتندو، رجی فیز ایمی از سمت خود به عنوان رئیس نینتندو آمریکا کناره گیری کرد؛ او لحظات خوبی را برای طرفداران نینتندو در سراسر جهان به ارمغان آورد و طی سالیان گذشته نقش بسیار موثری در صنعت بازیسازی داشت. گرچه رجی از سمت خود در نینتندو کناره گیری کرد، اما او همچنان به فعالیت خود در صنعت بازیسازی ادامه داده و در مراسم Game Awards امسال، شاهد حضور پر رنگ او بودیم، حضوری که خبر از مشارکت رجی در آینده‌ی این صنعت داشت.

خرید استودیوی «اینسومنیاک گیمز» (Insomniac Games) از سوی شرکت سونی

9

با وجود سابقه‌ی همکاری قابل توجه استودیوی اینسومنیاک گیمز با شرکت سونی، آن‌ها همواره خود را یک استودیوی مستقل با توانایی خلق بازی‌های خارق العاده‌ای معرفی کرده و عناوین خود را بصورت انحصاری برای پلتفرم‌های مختلفی تولید و عرضه می‌نمودند؛ عناوینی همچون Sunset Overdrive که بصورت انحصاری برای کنسول اکس‌باکس عرضه شد اما به لطف شرکت سونی، دیگر شاهد تولید هیچ عنوانی از سوی این استودیو برای کنسولی بجز پلی‌استیشن نخواهیم بود، چراکه سونی در سال ۲۰۱۹ اقدام به خرید این استودیو نمود؛ خرید این استودیو از سوی شرکت سونی، می‌تواند منجر به تولید نسخه‌ی دوم بازی تحسین شده‌ی Spider-Man شود.

۱۰ بازی نقش‌آفرینی برتر سال ۲۰۱۹
خواندن

رونمایی از کنسول جدید شرکت مایکروسافت به نام Xbox Series X

10

در مراسم Game Awards امسال، شاهد حضور «فیل اسپنسر» (Phil Spencer) و رونمایی از نسل بعدی کنسول اکس‌باکس با نام Xbox Series X بودیم؛ گرچه هنوز سوالات بسیاری در مورد این کنسول وجود دارد اما ظاهراً شرکت اکس‌باکس از اشتباهات گذشته‌ی خود در زمان عرضه‌ی آخرین کنسولشان درس گرفته و قصد ندارد که آن‌ها را دوباره تکرار کند، بنابراین در زمان عرضه‌ی این کنسول (و همچنین کنسول PS5 شرکت سونی) باید در انتظار یک رویداد قابل توجه در صنعت بازیسازی باشیم.

در ادامه شاهد مقایسه‌ی مشخصات سخت افزاری دو کنسول PS5 و Xbox Series X خواهید بود:

پلی‌استیشن ۵ Xbox Series X
پردازنده AMD Zen 2 CPU AMD Zen 2 CPU
گرافیک کارت گرافیک AMD با معماری Navi کارت گرافیک AMD با معماری Navi
رم نامعلوم GDDR6 SDRAM (ظرفیت تایید نشده)
ذخیره ساز SSD(ظرفیت تایید نشده) NVMe SSD (ظرفیت تایید نشده)
درایو نوری بله (۴K بلوری) بله
حداکثر رزولوشن خروجی ۸K ۸K
حداکثر نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز ۱۲۰ هرتز
پشتیبانی از واقعیت مجازی بله نامعلوم
سرویس ابری PlayStation Now (تایید نشده) Microsoft Project xCloud
پشتیبانی از عناوین نسل قبل بله (عناوین PS4) بله (عناوین Xbox ،Xbox 360 و Xbox One)
ابعاد نامعلوم نامعلوم (اما طراحی مشخص شده)
رنگ نامعلوم سیاه
تاریخ عرضه تعطیلات سال ۲۰۲۰ تعطیلات سال ۲۰۲۰
برچسب ها
عضویت
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
Yasna
Yasna
4 سال قبل

پس میشه راهنمایی کنید

دکمه بازگشت به بالا
1
0
Would love your thoughts, please comment.x