مقالات ترجمه‌ایمنتخب سردبیر

۵ تریلر برتر بازی‌های ویدیویی

ویدئوهای شگفت‌انگیز با تاثیرگذاری بالا

هیچ چیزی به اندازه تریلری زیبا و جذاب، به هایپ نسبت به یک بازی ویدئویی نمی‌افزاید. اکثر ویدئوهای تبلیغاتی بازی‌های ویدئویی ترکیبی از روایتی صوتی، صحنه‌هایی از گیم‌پلی بازی و یا صحنه‌های سینماتیک CGI هستند. این مورد ابداً یک اشکال به حساب نمی‌آید چراکه کاملاً حرکتی استاندارد است.

با این حال، وقتی تریلرهای بازی‌ها خوب هستند، نتیجه کار نیز خوب از آب در می‌آید. هیچ چیزی به اندازه دیدن یک تریلر زیبا از یک بازی مورد انتظار جذاب نیست. معمولاً بهترین تریلر بازی‌ها، ویدئوهای رونمایی آن‌ها هستند چراکه شرکت سازنده [یا ناشر] تمام تلاش خود را می‌کند تا نخستین تصاویر عنوان جدیدشان در دید نخست، شگفت‌انگیز باشد و جلب توجه کند. در حقیقت، در ساخت تریلرهای بازی‌های ویدئویی، یک هنر و تبحر خاصی نیاز است و برخی شرکت‌ها این کار را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهند.

در طول این چند دهه که بازار بازی‌های ویدئویی با رشد روزافزونی مواجه است، شاهد انتشار تریلرهای فوق‌العاده متعددی نیز بوده‌ایم. تعداد معدودی از این ویدئوها توانسته‌اند برای همیشه در یادها و خاطرات مردم حک شوند. اگرچه بازی‌های مختلف می‌توانند تریلر زیبایی داشته باشند، اما فقط تریلرهای استئنایی می‌توانند تاثیری همیشگی برروی مخاطبان داشته باشند.

بهترین تریلرهای بازی‌های ویدئویی کدام هستند؟ با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا ۵ تریلر برتر تاریخ بازی‌های ویدئویی را بررسی کنیم.

۵. The Legend of Zelda: Breath of the Wild

بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild مدت‌ها قبل از اینکه در ماه مارس سال ۲۰۱۷ میلادی عرضه شود، در دست ساخت و توسعه قرار داشته است. این بازی نخست به صورت انحصاری برای کنسول Wii U رونمایی شد اما چندی بعد، به عنوان بازی زمان عرضه کنسول نینتندو سوییچ نیز معرفی شد و همزمان با عرضه جهانی این سخت‌افزار موفق، روانه بازار گردید. در ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی، شرکت نینتندو کنفرانسی با محوریت کنسول نینتندو سوییچ برگزار کرد که با یکی از بهترین تریلرهایی که تاکنون دیده‌ایم، خاتمه یافت.

راهنمای چالش‌های فصل دوم Apex Legends (هفته دوم اضافه شد)
خواندن

تریلر The Legend of Zelda: Breath of the Wild در رویداد Switch Presentation بیشتر به نمایش صحنه‌هایی از گیم‌پلی این بازی پرداخت و محیط‌های متعددی که می‌توانید به آن‌ها سفر کنید را به نمایش گذاشت. این تریلر بزرگی خاصی داشت و همه مواردی که در آن به نمایش درآمد، ضروری بودند و این قضیه با یک موسیقی متن شگفت‌انگیز تلفیق شده بود. موسیقی و سکانس‌های ویرایش شده این بازی را به چیزی خاص تبدیل کردند. انتهای تریلر، شخصیت لینک (Link) را نشان می‌دهد که ایستاده است: پایان ویدئو با یک امیدواری خاصی همراه است چراکه فقط اوست که می‌تواند در مقابل شرارت جهان ایستادگی کند. لینک هرگز به این اندازه یک شخصیت قهرمان محسوب نمی‌شده و سکانس پایانی تریلر، بازی‌بازان را نسبت به این بازی هیجان‌زده می‌کند. این تریلر زیبا نه تنها باعث فروش بالای بازی Breath of the Wild شد، بلکه در فروش کنسول نینتندو سوییچ نیز بی‌تاثیر نبود.

۴. Super Smash Bros. Brawl

دو عدد از تریلرهای سری بازی‌های Super Smash Bros. را می‌توان در زمره بهترین تریلرهای تاریخ بازی‌های ویدئویی دانست. تریلر «More Fighters, More Battles, More Fun» از بازی Super Smash Bros. Ultimate پس از عرضه، به یکی از موضوعات جالب توجه در زمان خود تبدیل شد. تریلر اصلی هیچ موسیقی متن خاصی نداشت؛ این ویدئو تنها مبارزات شخصیت‌های این عنوان را به تصویر می‌کشید. در نتیجه، طرفداران بازی تصمیم گرفتند خود دست به کار شوند و این ویدئو را با موسیقی‌های مدنظر خود میکس کنند و تقریباً بیشتر موسیقی‌ها نیز با محتوای تریلر همخوانی داشتند. آهنگ «Don’t Stop Me Now» از گروه کویین کاملاً متناسب این تریلر بود. برای اینکه بدانید چه موسیقی‌هایی متناسب استفاده در تریلر «More Fighters, More Battles, More Fun» است، پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله انتشار یافته از سوی سایت گیم‌اکسپلین، از این نشانی بزنید.

اتاق خبر ۱# - مروری بر مهم‌ترین اخبار هفته گذشته
خواندن

در انتها، پرونده این سری را با تریلر معرفی بازی Super Smash Bros. Brawl می‌بندیم. نه تنها در این ویدئو مشخص شد که شخصیت‌های پیت (Pit)، متا نایت (Meta Knight)، زیرو سوئیت ساموس (Zero Suit Samus) و واریو (Wario) در این بازی حضور دارند، بلکه در پایان این تریلر شاهد معرفی شوکه‌کننده‌ دیگری هم بودیم؛ اسنیک از سری Metal Gear نیز به مجموعه Smash Bros راه یافته بود. این برای نخستین بار بود که شخصیتی به این سری راه یافت که تاکنون در هیچ مجموعه یا عنوانی از سوی شرکت نینتندو حضور نداشته است و این قضیه ذهن همه را به خود مشغول کرد. در حقیقت، حضور اسنیک در این بازی باعث شد تا راه برای حضور دیگر شخصیت‌های ترد-پارتی نیز باز شود و سری Super Smash Bros. به کراس-اُور نینتندو با حضور ستاره‌های دنیای بازی‌های ویدئویی تبدیل شود.

۳. Gears of War

جهش گرافیکی از ایکس‌باکس اصلی به ایکس‌باکس ۳۶۰ در زمان خود واقعاً چیز معرکه‌ای بود. مدل‌های شخصیت‌ها جزئیات بیشتری داشتند و حرکات بدن نیز بسیار سریعتر صورت می‌گرفت. سرانجام برای نخستین بار در بازی‌های ویدئویی، شخصیت‌های بازی‌ها دارای احساسات شدند. می‌توانستید اضطراب را در چهره شخصیت‌ها ببینید که این مورد باعث شد تا این مدل‌ها، واقعی‌تر و انسانی‌تر جلوه کنند.

بازاریابان Gears of War می‌دانستند که باید چگونه از این تکنولوژی استفاده کنند. آن‌ها به جای ساخت تریلری که صحنه‌های گیم‌پلی بازی را به نمایش بگذارد، نوع جدیدی از تریلر بازی‌ ویدئویی خلق کردند که احساسات مخاطب را بر می‌انگیزاند. یکی از بهترین تریلرهای Gears of War، مارکوس فنیکس (Marcus Fenix) را در مقابل شهری ویران‌شده با چهره‌ای متعجب و گرفته نشان می‌دهد. سرانجام او در یک ساختمان متروکه پناه می‌گیرد. این تریلر با رویارویی فنیکس با هیولای غول‌پیکر عنکبوتی خاتمه می‌یابد. در حقیقت، این تریلر نمایانگر و یادآور نمایشنامه «جهان دیوانه» اثر گری جولز (Gary Jules) است.

هر آن چه از ایکس‌باکس اسکارلت می‌دانیم
خواندن

این تریلر واقعاً خوب بود و عملکرد بسیار عالی داشت. این ویدئو پر از سمبل و آسیب‌شناسی قوی است. شما ناامیدی را در چهره فنیکس می‌بینید و کل تریلر، یک مرد را مقابل احساسی جهانی قرار می‌دهد. به طرز عجیبی، Gears of War چنین تریلر احساسی تاثیرگذاری دارد؛ موردی که از یک عنوان تیراندازی تاکتیکی، جایی که باید با هیولاهای غول‌پیکر مبارزه کنید، خیلی انتظار نمی‌رود.

۲. Dead Island

بیایید درباره تبلیغات غلط و اشتباه صحبت کنیم! اگر بنا بر این باشد که بازی‌هایی که کیفیت نهایی آن‌ها تفاوت قابل ملاحظه‌ای با ویدئوهای معرفی خود داشته باشند را از این لیست خط بزنیم، بدون شک این تریلر Dead Island در این فهرست جای نخواهد گرفت. با این حال، برای عده‌ای، این افسانه‌ای‌ترین تریلر تاریخ بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شود. نخستین تریلر بازی Dead Island کاری منحصر به فرد انجام داد؛ این ویدئو روایتی در خود داشت. روایت موجود در این تریلر نیز اصلاً خطی نبود. ساختار داستان این تریلر کاملاً شبیه به نحوه روایت داستان فیلم Memento بود که دو روایت مختلف به صورت همزمان تعریف می‌شود. یکی از داستان‌ها که بیانی معکوس داشت، از دید دختر بچه‌ای بود که به تازگی مرده است. ما ابتدا او را برروی زمین می‌بینیم که مرده، سپس به عقب بر می‌گردیم و می‌بینیم که او زامبی شده و از پنجره‌ای به پایین افتاده است.

خط داستانی دیگر که به صورت خطی دنبال می‌شود، همان دختربچه را دنبال می‌کند که هنوز زنده است و از دست زامبی‌ها فرار می‌کند و پدر و مادر خود را در اتاقشان می‌بیند. سرانجام، زمانی که پدر دخترک قصد دارد او را از روی زمین بلند کند، دو خط داستانی به یک نقطه می‌رسد و همسو می‌شود. Miles Edgeworth در بخش نظرات یوتیوب با ظرافت تمام به نمادگرایی نقطه اتصال این دو خط داستانی می‌پردازد و می‌نویسد که «برای نخستین و آخرین بار، زندگی و مرگ با همدیگر تماس برقرار کردند». دختر از قبل به این ویروس مبتلا شده بود، خیلی قبل‌تر از اینکه پدرش تلاش کند او را از روی زمین بلند کند. این تریلر با نمایش لذت بردن این خانواده از تعطیلات خود در محیطی بیابانی تمام می‌شود.

چگونه Bioware می‌تواند علاقه هواداران به بازی Dragon Age 4 را حفظ کند
خواندن

اگر برای تریلرهای بازی‌های ویدئویی نیز اسکار وجود داشت، بدون شک تریلر معرفی Dead Island مستحق همه جوایز این مراسم بود. ما معتقدیم که این ویدئوی زیر ۳ دقیقه‌ای، لایق بردن جایزه فیلم کوتاه از سوی آکادمی اسکار است. فیلم‌های کوتاه زیادی وجود دارد که بار احساسی آن‌ها اصلاً قابل قیاس با تریلر معرفی Dead Island نیست اما موفق به کسب این جایزه شده‌اند. اما نکته ناراحت‌کننده این است که بازی نهایی، صرفاً یک اثر زامبی‌کشی معمولی‌ست و فرسنگ‌ها با تریلر معرفی خود فاصله دارد. اما باید گفت که این ویدئو واقعاً فراتر از خود بازی است.

۱. Halo 3

پس از پایان کلیف‌هنگریِ Halo 2، طرفداران این سری مشتاقانه منتظر معرفی بازی جدید Halo بودند. ما نیاز داشتیم تا بدانیم که چه اتفاقی پس از این روی خواهد داد، به خصوص به خاطر اینکه عنوان Halo 2 شخصیت‌های کلیدی این نسخه را در شرایط وخیمی گذاشته بود. مستر چیف (Master Chief) قول داده بود که «این نبرد را تمام کند» و اصلاً خوشایند نبود که به وعده خود عمل نکند.

سپس در سال ۲۰۰۶ میلادی، تریلر معرفی بازی Halo 3 منتشر شد و مغز بازی‌بازان زیادی از سراسر جهان منفجر شد. این تریلر با چیزی بد یُمن شروع می‌شود؛ کورتانا به پیشگویی آخرالزمان می‌پردازد، در حالی که یک چهره تنها در وسط بیابان قدم می‌زند. همانطور که این چهره به دوربین نزدیک‌تر می‌شود، می‌فهمیم که او مستر چیف است. او به سوی مقصد خود قدم بر می‌دارد و سفینه‌ها نیز بلند می‌شوند. یک سوراخ بزرگ برروی زمین ایجاد می‌شود و روشنایی همه صفحه را می‌گیرد.

انتظارات ما از رویداد اکس باکس 20/20
خواندن

کورتانا می‌گوید اینگونه است که جهان پایان می‌یابد و لوگوی بازی Halo 3 برروی صفحه نمایان می‌شود؛ سرانجام تریلر با جمله «نبرد را تمام کن» خاتمه می‌یابد.

همه‌چیز درباره این تریلر به درستی کار می‌کند. اگرچه این ویدئو هیچ صحنه‌ای از گیم‌پلی بازی Halo 3 را نشان نمی‌دهد اما از هر نظر دیگر، واقعاً عالی است. این تریلر واقعاً زیبا به نظر می‌رسد و حس یک پیشگویی را در شما زنده می‌کند. از قدم زدن مستر چیف برروی زمینی بیابانی و متروکه تا صحبت‌های کورتانا، همه چیز این تریلر کاملاً اسرارآمیز به نظر می‌رسد. این باعث می‌شود تا هواداران خواهان این باشند تا بفهمند چه چیزی قرار است روی دهد. موسیقی متن ویدئو نیز عالی است و کاملاً روح سری Halo را در خود جای داده است. درست بودن موسیقی، به خصوص زمانی مشخص می‌شود که لوگوی بازی Halo 3 برروی صفحه نقش می‌بندد و درست مطابق انتظار مخاطبان است.

بدون هیچ شکی، تریلر معرفی Halo 3 اگر بهترین تریلر تاریخ بازی‌های ویدئویی نباشد، قطعاً یکی از بهترین‌هاست. تریلر‌های «Believe» و «Starry Nights» نیز واقعاً شگفت‌انگیز هستند ولی از نظر ایجاد هایپ زیاد، اصلاً قابل مقایسه با تریلر معرفی Halo 3 نیستند.

مهرداد میرشاهی

علاقه‌مند به سینما و بازی‌های ویدئویی.
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x