مقالات ترجمه‌ای

تاریخچه اسپین آف‌های مجموعه Resident Evil

تاریخچه‌ای جامع از تمام اسپین آف‌ها و نسخه‌های اقتباسی مجموعه رزیدنت اویل

مجموعه Resident Evil از شرکت کپکام (capcom)، یکی از پر قدمت‌ترین و موفق‌ترین ویدیوگیم‌هایی است که تا کنون عرضه شده است، کپکام به طور منظم بازی‌های جدید از این مجموعه را به طور سالانه و یا گاهی چندین بازی در یک سال منتشر می‌کند. نسخه‌های اصلی بازی رزیدنت ایول در طول سالیان، مورد تحسین جمع کثیری از منتقدان قرار گرفته است، اما کپکام همچنین طیف گسترده‌ای از اسپین آف‌های رزیدنت ایول را هم عرضه کرده است که موفقیت‌های گوناگونی با خود به همراه داشته‌اند.

اسپین آف‌های رزیدنت ایول، عمدتا حول تیراندازی با سلاح‌های سبک می‌چرخد. اگر چه کپکام انواع مختلف دیگری از اسپین آف‌های رزیدنت ایول هم منتشر کرده است. برخی از این تجربه‌ها موفقیت‌آمیز بوده است، اما برخی دیگر به بدترین شکل در تاریخچه رزیدنت ایول مورد تحقیر قرار گرفته‌اند. پس با پیکسل آرتس همراه باشید تا نگاهی کامل به تاریخچه اسپین آف‌های سری رزیدنت ایول بیندازیم.


  (۲۰۰۰) Resident Evil Survior

survivor

در واقع اولین بازی رزیدنت ایول، قرار بود به صورت اول شخص باشد ولی در نهایت به نمای سوم شخص تغییر می‌یابد، اما Resident Evil Survivor دوباره حین عرضه به ایده اول شخص باز می‌گردد. Survivor، مدتی پس از وقایع بازی رزیدنت ایول ۲ با تمرکز بر شخصیت جدیدی به نام Ark Thompson که در حال تحقیق در مورد شرکت Umbrella است، اتفاق می‌افتد.

با توجه به استقبال منتقدان از بازی‌های قبلی رزیدنت ایول، انتظار می‌رفت که Survivor نیز نظرات مثبتی کسب کند، اما متاسفانه Survivor مقدمه‌ای برای اسپین آف‌های رزیدنت ایول ایجاد کرد که از تاثیر گذاری کمتری نسبت به نسخه‌های اصلی برخوردار باشند. Survivor به دلیل کنترل‌های ضعیف و داشتن گرافیک پایین‌تر در مقایسه با سایر بازی‌های این سری مورد انتقاد قرار گرفت.

برترین بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن 4 که باید آن‌ها را تجربه کنید
خواندن

Resident Evil Survivor 2 – Code: Veronica (2001)

در حالی که رزیدنت ایول همیشه شامل عرضه جهانی بوده است، اما دومین بازی اسپین آف این فرنچایز فقط در ژاپن و اروپا منتشر شده است. این نسخه ابتدا در ژاپن به عنوان یک بازی انحصاری قبل از ورود به پلی‌استیشن ۲ منتشر شد. Resident Evil Survivor – Code Veronica، عنوانی آرکید است که نسبت به باقی نسخه‌های مجموعه از اهمیت کمتری برخوردار است، زیرا فقط بازخوانی مجدد وقایع Resident Evil Code: Veronica است. علاوه بر این، همه چیز فقط بر پایه کابوسی در ذهن کلر ردفیلد (Claire Redfield) می‌باشد. بنابراین، اگر چه ممکن است برخی از طرفداران در آمریکای شمالی و یا دیگر نقاط جغرافیا، از اینکه نمی‌توانند آن را تجربه کنند، ناامید شوند، اما به راحتی می‌توان از این مورد چشم‌پوشی کرد.

Resident Evil Gaiden (2001) 

gaiden

تا قبل از Resident Evil Gaiden، فرنچایز رزیدنت ایول تنها بر روی کنسول‌های خانگی، رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های آرکید یافت می‌شد، اما این بازی برای اولین بار سری رزیدنت ایول را بر روی کنسول‌های دستی، یعنی Gameboy Color در سال ۲۰۰۱ عرضه می‌کند. Gaiden نیز از دیگر اسپین آف‌هایی است که می‌توان به راحتی آن را نادیده گرفت، اما Gaiden داستان جالبی دارد. بازی روی یک کشتی مسافربری که توسط زامبی‌ها و موجودات دیگر تسخیر شده جریان دارد و دو شخصیت محبوب Leon S. Kennedy و Barry Burton را در کنار هم قرار می‌دهد.

Resident Evil Gaiden دارای سیستم حل و کاوش پازلی مشابه سری‌های اصلی رزیدنت ایول، اما همراه با تغییرات گسترده‌ای مثل دید اول شخص می‌باشد. اما متاسفانه برای طرفداران، این نسخه نیز لغزش دیگری از سوی کپکام و اسپین آف ناامید کننده دیگری بود.

پرطرفداران‌ترین بازی‌هایی که تا به‌حال عرضه شدند
خواندن

Resident Evil: Dead Aim (2003)

dead aim

این احتمال وجود دارد که Resident Evil Gaiden از اسپین آف بعدی این سری، یعنی Resident Evil: Dead Aim الهام گرفته باشد. Resident Evil: Dead Aim یک بازی شوتر با سلاح‌های سبک دیگر است، اما همچنان نمرات ضعیفی را کسب کرد، اما از نظر بسیاری از منتقدان، Resident Evil: Dead Aim گامی در جهتی درست برای اسپین آف‌های سری رزیدنت ایول بود. مانند Resident Evil Gaiden، بازی Dead Aim هم ترکیبی از گیمپلی اول شخص و سوم شخص است.

بر خلاف Resident Evil Gaiden، نسخه Dead Aim کارکترهای قابل بازی جدیدی را معرفی می‌کند و قهرمان اصلی آن، Brace McGivern است. اما مثل باقی شخصیت‌های اسپین‌آف‌ها، به دلیل نداشتن روایت گسترده و مهم، نهایتا فراموش می‌شود.

Resident Evil Outbreak (2003)

outbreakپس از تلاش‌های بسیار برای ساخت یک اسپین آف با کیفیت بالا، کپکام نهایتا با انتشار Resident Evil Outbreak به موفقیت می‌رسد. Outbreak در حوادث شهر Raccoon city، همراه با شخصیتی جدید با توانایی‌ها و قابلیت‌های دلخواه روایت می‌شود. Outbreak آزادی بی‌سابقه‌ای به بازیکنان می‌دهد؛ به عنوان مثال اگر دری قفل باشد، بازیکن می‌تواند به صورتی ساده کلید را پیدا کند و یا می‌تواند آن را بشکند.

آنچه که در Outbreak قابل توجه است، قابلیت چند نفره آن است. اما به دلیل پشتیبانی ضعیف بخش چند نفره روی پلی‌استیشن ۲، بیشتر بازیکنان مجبور بودند که بازی را به صورت تک نفره انجام دهند.

Resident Evil Outbreak: File #2 (2004)

چرخ داغ موفقیت بازی Outbreak کپکام، با File #2 همچنان به جلو حرکت می‌کند. Outbreak File #2 همان شخصیت‌های قابل بازی را با گیمپلیی مشابه، اما همراه با مپ‌ها و دشمنان جدید ارائه می‌کند. متاسفانه Outbrake File #2 به اندازه نسخه قبلی خود موفق نبود و فروش ضعیف‌تر و انتقادات بیشتری را کسب کرد، حتی با صرف نظر از اینکه بسیاری از طرفداران رزیدنت ایول، در انتظار Outbreak File #3 می‌باشند، هر چند این انتظار به نظر غیر ممکن می‌رسد.

مایکروسافت و بازی‌های ابری
خواندن

Resident Evil: The Umbrella Chronicles (2007)

The Umbrella chronicles

پس از سال‌ها تلاش برای تجربه یک رزیدنت ایول با سیستم تیراندازی سبک، کپکام بالاخره در سال ۲۰۰۷ با Resident Evil: The Umbrella Chronicles به موفقیت دست می‌یابد. کنترلرهای حرکتی ارائه شده توسط Nintendo Wii نیز کمک بزرگی بود، زیرا دسترسی The Umbrella Chronicles را به اسلحه سبک، بسیار بیشتر از بازی‌های قبلی کرد. این بدان معنا بود که بازی نیازی به یک کنترلر عجیب و غریب همراه با کنترلر استاندارد نداشت و همچنین بازیکنان برای بازی نیازی به خرید کنترلر اسلحه سبک جانبی نداشتند و تنها چیزی که انها نیاز داشتند، یک ریموت Wii بود.

Umbrella Chronicles یکی از اولین اسپین آف‌هایی است که به روشی معنادار، در جهت محبوبیت فرنچایز توسعه داده شده بود. Umbrella Chronicles، در واقع بازخوانیی بر Resident Evil Zero، Resident Evil 1 و Resident Evil 3: Nemesis است و بر روی چگونگی اینکه Albert Wesker در رویدادهای مختلف بازی حضور داشته، تمرکز می‌کند. همچنین نشان می‌دهد که چگونه وسکر در اولین نسخه رزیدنت ایول توانست از انفجار عمارت جان سالم به در ببرد و اطلاعات بیشتری در مورد شرکت Umbrella و رویدادهای قبل از رزیدنت ایول ۴ می‌دهد.

Resident Evil: The Darkside Chronicles (2009)

کپکام با تولید دنباله Umbrella Chronicles با نام The Darkside Chronicles، مسیر موفقیت را ادامه می‌دهد، اما The Darkside Chronicles زیر سایه نسخه اول نادیده گرفته می‌شود. The Darkside Chronicles رویدادهای رزیدنت ایول ۲ و Code: Veronica را به همراه محتوای اصلی داستان به نمایش می‌گذارد. این محصول به اندازه نمونه قبلی خود مورد استقبال واقع نشد، اما هنوز هم به عنوان یک اسپین آف موفق رزیدنت ایول شناخته می‌شود و ذر واقع بسیار برتر از تلاش‌های قبلی است.

۵ راه برای بهتر بازی کردن در قرنطینه
خواندن

Resident Evil: The Mercenaries 3D (2011)

mercenaries 3D

کپکام یکی از اولین حامیان Nintendo 3DS دستی بود و در تابستان پس از انتشار آن، Resident Evil: The Mercenaries 3D را برای این سیستم منتشر می‌کند. The Mercenaries 3D در واقع مخلوطی از حالت‌های مختلف بازی‌های رزیدنت ایول ۴ و ۵ و برخی محتواهای اضافی برای تبدیل شدن به یک بازی مستقل بود. با این حال، بسیاری نمی‌توانستند احساس کنند که این اسپین آف، بسته‌بندی جدیدی از محتوای جانبی کپکام از سری رزیدنت ایول است و بنابراین اغلب به چشم اشتباه دیگری در مسبر اسپین آف‌های رزیدنت ایول به آن نگاه می‌شود.

Resident Evil: Revelation (2012)

Revelation

در حالی که بسیاری از طرفداران ژانر وحشت-بقای ۳DS، از Resident Evil: The Mercenaries 3D هیجان زده نشده بودند، اما تلاش بعدی کپکام برای یک رزیدنت ایول ۳DS دیگر با استقبال بیشتری مواجه شد. Revelation دارای عناصر ترسناک بیشتری نسبت به بازی‌های اخیر رزیدنت ایول بود و همچنین شاهد بازگشت شخصیت‌های محبوب طرفداران مثل کریس ردفیلد (Chris Redfield) و جیل ولنتاین (Jill Valentine) بود. Revelation یک تجربه تمام عیار از رزیدنت ایول بر روی ۳DS می‌باشد. البته Revelation بعدا به پلتفرم‌های دیگر نیز منتقل شد. احتمالا از نظر بسیاری، در بین بهترین اسپین آف‌های رزیدنت ایول، بازی نسخه Revelation در صدر قرار می‌گیرد.

Resident Evil: Operation Raccoon City (2012)

Operation Raccoon City

اما در همان سالی که کپکام نسخه مشهور Resident Evil: Revelation را منتشر کرد، بازی Operation Raccoon City را نیز منتشر می‌کند. Operation Raccoon City یک بازی تیراندازی سوم شخص است که وقایع آن در Raccoon City اتفاق می‌افتد. این نسخه فروش خوبی داشت، اما منتقدان و طرفداران به آن کمترین نمره‌ای که سری رزیدنت ایول تا به الان کسب کرده را اعطا کردند.

بازی Apex Legends همچنان بهترین بازی بتل‌رویال است
خواندن

Resident Evil: Revelation 2 (2015)

Revelation 2

پس از موفقیت Resident Evil: Revelation، کپکام با یک دنباله از این بازی، رو به جلو حرکت می‌کند، اما کپکام تصمیم می‌گیرد که با انتشار آن به صورت یک عنوان اپیزودیک، اوضاع را تغییر دهد. Revelation 2 به دلیل بازگرداندن شخصیت Barry Burton پس از سال‌ها غیبت و ادامه دادن عناصر ترسناک اولین نسخه Revelation، مورد توجه قرار گرفت. Revelation 2 همچنین از قابلیت Co_op پشتیانی می‌کند که به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا بازی را با هم تجربه کنند.

Umbrella Corps (2016)

umbrella corps

کپکام که از واکنش‌های ضعیف نیست به بازی Operation Raccoon City مایوس نشده بود، تصمیم گرفت که شانس خود را با یک بازی تیراندازی چند نفره دیگر از سری رزیدنت ایول امتحان کند، اما نقدهای Umbrella Corps حتی از نظرات Operation Raccoon City هم منفی‌تر بود.

بازی‌های دیگر (۲۰۲۱-۲۰۲۰)

other games

در سال ۲۰۲۰، کپکام از نظر فنی یک بازی اسپین آف دیگر از رزیدنت ایول منتشر می‌کند، اما آن فقط به عنوان جزئی از بخش چند نفره Resident Evil 3 Remake در دسترس است. عنوان Resident Evil: Resistance یک بازی ترسناک چند نفره نامتقارن است که در آن یک تیم، بازماندگان انسانی را کنترل می‌کند و تیم دیگر، با ارسال هیولاهای مختلف سری رزیدنت ایول مانع پیشروی آن‌ها می‌شود.

در اواخر سال جاری نیز کپکام قصد دارد یک بازی چند نفره دیگر از سری رزیدنت ایول منتشر کند که این بازی با Resident Evil: Village مرتبط است. این بازی که resident Evil: verse نامیده می‌شود، یک بازی تیراندازی سنتی‌تر است که شامل مکان‌ها و شخصیت‌های نمادین این فرنچایز می‌باشد. هنوز مشخص نیست که آیا کپکام هرگز قصد دارد که این بازی‌های اسپین آف را به طور مستقل عرضه کند یا نه، بنابراین در حال حاضر، بازیکنان باید به حالت‌های چندنفره بازی‌های سری اصلی رزیدنت ایول اکتفا کنند.

منبع
https://gamerant.com/resident-evil-spin-off-games/
عضویت
اطلاع از
guest

5 Comments
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
حسین شیره ای
حسین شیره ای
3 سال قبل

عالی بود ??

محمد حسین رضایی
محمد حسین رضایی
3 سال قبل

بسیار درست و زیبا?
دست به افتخار اقای نوروزی????

ایمان
ایمان
3 سال قبل

خسته نباشی محمدصدرا جان، قسمت جدید گنج های گم شده کی میاد؟

محمد تریاک زاده
محمد تریاک زاده
3 سال قبل

واقعا زیبا و تاثیرگذار بود مخصوصا اسپین اف چهارم با حضور لئون کندی لذت بردم از این مقاله فقط یک سوال داشتم، نیتان دریک و نیکو بلیک در کدوم قسمت از این بازی با یکدیگر روبرو میشوند مرسی از شما و نوشته های لذت بخشتون خدانگهدار.

دکمه بازگشت به بالا
5
0
Would love your thoughts, please comment.x