مقالات ترجمه‌ای

داستان Halo قسمت چهاردهم: جنگ برای سرنوشت کهکشان

زمان آن رسیده که جنگ را تمام کنیم

در مقاله پیشین داستان Halo، به وقایع نیمه دوم Halo 2 پرداختیم. جایی که UNSC و سانگ‌هایلی یک اتحاد کلیدی را شکل دادند تا تارتاروس را متوقف کرده و از فعال شدن Installation 05 جلوگیری کنند. در همین حال مسترچیف در تعقیب پیامبر پشیمانی با همدیگر به سمت زمین در حرکت هستند. در این مقاله می‌خواهیم اتفاقات Halo 3 را پوشش دهیم و ببینیم که UNSC و سانگ‌هایلی که هرکدام توسط مسترچیف و آربیتر رهبری می‌شدند، چطور توانستند کاوننت و Flood را در نبرد نهایی برای سرنوشت کهکشان شکست دهند.

همه آنچه که باید از دنیای هیلو بدانید
خواندن

۱۷ نوامبر سال ۲۵۵۲: مسترچیف در زمین فرود می‌آید

halo 3 falling concept
در این کانسپت‌آرت از Halo 3 می‌بینیم که مسترچیف پس از پرش از Dreadnought در حال سقوط به سمت زمین است.

تقریبا دو هفته پس از وقایع Halo 2، پیامبر حقیقت با Dreadnought و نیروهای خود به زمین رسید. مسترچیف که می‌دانست پیامبر حقیقت از حضور او در کشتی بی‌خبر است، سعی کرد به داخل آن نفوذ کند و او را به قتل برساند. با این حال، چیف نتوانست به دلیل سپر انرژی پیامبر حقیقت، ضربه نهایی را به او بزند و بنابراین با رسیدن محافظین جدید مجبور به عقب‌نشینی شد. چیف که چاره دیگری نداشت، از کشتی به بیرون پرید و در سطح زمین در جنگلی در کنیا فرود آمد.

زره MJOLNIR به همراه لایه ژلی جذب‌کننده شوک و سیستم‌های Lockdown به او اجازه داد تا از این سقوط بزرگ زنده بیرون بیاید. او کمی پس از فرود توسط گروهبان جانسون و آربیتر پیدا شد. جانسون و آربیتر یک کشتی از Installation 05 برداشته بودند و قبل از پیامبر حقیقت و نیروهایش به زمین رسیده بودند.

گروهبان جانسون و سربازانش از چیف و آربیتر جدا شدند تا کاوننت‌هایی که به دنبالشان آمده بودند را عقب برانند، اما متاسفانه دستگیر شده و در نزدیک‌ترین پایگاه عملیاتی کاوننت زندانی شدند. مسترچیف و آربیتر در راهشان به سمت پایگاه کاوننت‌ها را از بین بردند و به داخل پایگاه رفته و جانسون و سربازان را آزاد کردند. سپس تمام آن‌ها توسط یک هواپیمای پلیکان که فرمانده میراندا کیز فرستاده بود از آن جا فرار کردند و به نزدیک‌ترین پایگاه UNSC به نام Crow’s Nest رفتند.

کاوننت، پورتال‌ِ به سمت Ark را پیدا کرد

halo 3 ark portalمیراندا کیز کمی پس از رسیدن مسترچیف به Crow’s Nest به او توضیح می‌دهد که پیامبر حقیقت به دنبال Ark است که با آن می‌توان تمام حلقه‌های Halo را شلیک کرد. حلقه‌های Halo به دنبال توقف تارتاروس توسط آربیتر و جانسون به حالت آماده‌باش درآمده بودند و در Ark قابل فعال شدن بودند. کیز به همراه یک فرمانده ارشد یا ادمیرال UNSC به نام ترنس هود (Terrence Hood) اعتقاد داشتند چیزی که کاوننت در حال جستجو در آفریقا است، همان Ark است و آن‌ها برنامه دارند تا یک حمله هوایی را بر کشتی پیامبر حقیقت ترتیب ببینند تا او را بکشند و در نهایت موجب عقب‌نشینی کاوننت شوند.

با این حال کمی پس از انجام این بحث، کاوننت یک حمله غافل‌گیرانه به Crow’s Nest کرد. مسترچیف و آربیتر هر دو شجاعانه به همراه سربازان متحدشان با نیروهای کاوننت جنگیدند و از پایگاه دفاع کردند اما در نهایت پایگاه اشغال شد و مجبور به تخلیه آن شدند. مسترچیف برای این که اطلاعات موجود در پایگاه به دست کاوننت نیفتد، یک بمب را به کار می‌اندازد و به سختی از انفجار آن، با رفتن به یک آسانسور که به یک پناهگاه زیرزمینی می‌رفت، فرار کرد.

مسترچیف پس از هم‌گروه شدن با سربازانی که به همان پناهگاه رفته بودند، تعدادی وارتاگ را سوار شده و یک ضد حمله به نیروهای کاوننت که پیرامون Crow’s Nest کمین کرده بودند را ترتیب دادند. پس از شکست خطوط دفاعی دشمن، آن‌ها راهشان را به سمت شهر Voi باز کردند و بازماندگانی که باقی مانده بودند را سوار کردند.

برای این که کشتی‌های جنگی UNSC بتوانند به اندازه کافی به Dreadnought نزدیک شوند تا به او ضربه مستقیم وارد کنند، باید سازه‌های ضد هوایی کاوننت که در سطح شهر بودند نابود می‌شدند. چیف به همراه سربازانش و آربیتر توانستند راهشان به سمت Voi را باز کنند و این ماموریت را انجام دهند. با آزاد شدن محدوده فضایی، هود توانست به سه Frigate و یک گروه از هواپیماهای بمب‌افکن دستور دهد تا به Dreadnought به صورت مستقیم حمله کنند.

متاسفانه، شلیک‌های MAC و مواد منفجره نتوانست ضربه‌ای حتی کوچک به این کشتی جنگی باستانی بیندازد. دقیقا پس از آن، پیامبر حقیقت از کشتی‌اش استفاده کرد تا چیزی که کاوننت به نظر می‌رسید کشف کرده را فعال کند: پورتالی به سمت Ark. با ورود او و تمام نیروهایش به این Slipspace جدید، یک کشتی پر از Flood از Slipspace کناری خارج شد و دقیقا در دل شهر Voi فرود آمد.

Flood در Voi گسترده می‌شود

floodgate level screen
برای مدتی، Flood تنها با سربازان معمولی با تعداد کم در Voi مواجه شد که به آن‌ها اجازه داد تا سریع گسترش پیدا کنند و تمام اجساد را از نبردهایشان آلوده نمایند.

رسیدن Flood به زمین یک موضوع بسیار نگران‌کننده بود. اگر به آن رسیدگی نمی‌شد، می‌توانست تمام سیاره را در عرض چند ساعت آلوده کند. مسترچیف، آربیتر و نیروهای UNSC با دانستن این موضوع سریع اقدام کردند. نقشه آن‌ها این بود تا به کشتی که Flood با آن به زمین آمده بود نفوذ کنند و با منفجر کردن راکتور آن بتوانند منبع Flood را نابود کنند. در میانه راه، نیروهای سانگ‌هایلی به رهبری آرتاس وادومی از راه رسیدند. یکی از نیروهای بالارتبه سانگ‌هایلی به مسترچیف و آربیتر توضیح داد زمانی که کشتی Flood از سدی که آن‌ها در High Charity ساخته بودند فرار کردند، آن‌ها با تمام قوای خود کشتی را تعقیب کردند تا تلاش کنند و از گسترش Flood جلوگیری نمایند.

مسترچیف با کمک نیروهای پشتیبانی سانگ‌هایلی توانست به کشتی برسد و به داخل برود. با این حال قبل از منفجر کردن راکتور، او در کشتی متوجه یک پیام ضبط شده از کورتانا شد و متوجه شد که کورتانا توسط Gravemind در High Charity دستگیر شده است. بعلاوه، گیلتی اسپارک که با نیروهای کمکی سانگ‌هایلی به محل رسیده بود، پشت سر چیف به داخل رفت تا با او به دلیل اتفاقاتی که در Installation 04 افتاد آشتی کند.

مسترچیف، آربیتر، فرمانده میراندا کیز، ادمیرال هود و گیلتی اسپارک پس از منفجر شدن راکتور به کشتی آرتاس وادومی رفتند تا در مورد قدم بعدی‌شان صحبت کنند. در همین حین نیروهای سانگ‌هایلی مشغول بمباران پلاسمایی نواحی مبتلا شده آفریقا بودند تا با قرنطینه کردن منطقه از گسترش این انگل‌ها به دیگر نقاط زمین جلوگیری کنند. گیلتی اسپارک هم توانست پیام کورتانا را تعمیر کند. کورتانا این پیام را رسانده بود که برای حل مشکل Flood راه‌حلی در Ark وجود دارد که شامل شلیک تمام حلقه‌های Halo و پاک‌سازی کهکشان نمی‌شود.

او هم‌چنین گفت که Flood در حال برنامه‌ریزی برای حمله به زمین با تمام قوایی که از High Charity جمع کرده‌اند (و اکنون به دلیل ترک سانگ‌هایلی‌ها از سدی که درست کرده بودند دیگر از آن محافظت نمی‌شد)، هستند. در نهایت تصمیم بر آن شد که نیروهای کمی از کشتی‌های انسانی به همراه تمام کشتی‌های سانگ‌هایلی از طریق پورتال به Ark بروند و کاوننت را شکست دهند و سپس ببینند که راه‌حل کورتانا چه بوده است. در همین حین، نیروهای باقی‌مانده و تضعیف‌شده هم در زمین باقی می‌مانند و Floodها را عقب می‌رانند.

۱۱ دسامبر سال ۲۵۵۲: نبرد Installation 00

master chief sniper rifle

نیروهای سانگ‌هایلی و انسان‌ها پس از رسیدن به Ark از طریق پورتال، فورا درگیر نیروهای پیامبر حقیقت شدند. نیروهای سانگ‌هایلی با این که از نظر تعداد یک سوم بودند اما توانستند با تاکتیک‌ها و استراتژی‌های خود در نبردهای فضایی جیرال‌هانی‌ها را عقب برانند. UNSC با وجود وضعیت خوب جنگ فضایی توانست نیروهای ابتدایی خود را در سطح Ark فرود بیاورد. هدف آن‌ها این بود تا طراح یا ناظر Ark را پیدا کنند تا به آن‌ها محل اتاق کنترل را به مانند حلقه‌های Halo نشان دهد. مسترچیف و آربیتر پس از جنگیدن با نیروهای کاوننت توانستند ناظر را پیدا کرده و در ادامه محل اتاق کنترل را کشف کنند.

چندین سفینه پر از نیروهای UNSC و سانگ‌هایلی راهشان را به سمت اتاق کنترل باز کردند. اتاق کنترل توسط یک حصار که با سه برج آن جا کنترل می‌شد بسته شده بود. مسترچیف با یک گروه ODST ماموریت یافتند تا اولین برج را غیر فعال کنند. آربیتر و سانگ‌هایلی‌ها به برج دوم و گروهبان جانسون و تیمی از سربازانش به برج سوم حمله کردند. هم مسترچیف و هم آربیتر توانستند با نیروهایشان برج‌های خودشان را غیر فعال کنند اما سربازان گروهبان جانسون کشته شدند و او زندانی شد. چیف، آربیتر و نیروهایشان که زنده مانده بودند با موفقیت به برج سوم حمله کرده و در نهایت حصار را پایین کشیدند.

با این حال پس از پایین کشیده شدن حصار، High Charity از راه رسید و موج‌های Flood که از آن می‌افتادند همه را غافل‌گیر کرد. مشخص شد که Flood قصد حمله به زمین را نداشت، بلکه می‌خواست به آن جا برود تا از پورتال استفاده کند و به Ark برسد. با وجود این مشکل، UNSC و سانگ‌هایلی شدت حمله‌هایشان را بیشتر کردند چرا که می‌دانستند نیروهای پیامبر پشیمانی در حال شکست خوردن هستند و باید کار پیامبر پشیمانی را تمام کنند. مسترچیف و آربیتر پس از مواجه شدن با دو Scarab به داخل سازه‌ سیتادل که اتاق کنترل و پیامبر حقیقت در آن قرار داشتند، رفتند.

پیامبر حقیقت کشته می‌شود

arbiter stabs tentacle boi
آربیتر صدای کاوننت را خاموش می‌کند.

پیامبر حقیقت که دیوانه قدرت بود و توسط دشمنانش محاصره شده بود، نقشه‌ای ریخت تا حلقه‌های Halo را فعال کند. با این که پیامبر حقیقت می‌دانست که جیرال‌هانی‌ها با فعال شدن حلقه‌ها و نرفتنشان به سفر بزرگ احتمالا عصبانی می‌شوند و وفاداریشان به او از بین می‌رود، اما قصد داشت این خطر را بپذیرد چرا که می‌توانست با استفاده از حلقه‌ها تمام چیزهایی که در کهکشان مخالف حکومت او بودند را نابود کند. برای این کار او به DNA یک انسان یا به اصطلاح Reclaimer نیاز داشت. به همین دلیل بود که گروهبان جانسون به جای این که کشته شود زندانی شده بود. فرمانده میراندا کیز با یک پلیکان به پنجره اتاق کنترل برخورد کرد و سعی کرد تا جلوی پیامبر حقیقت را بگیرد اما توسط نیروهای جیرال‌هانی محاصره شد و توسط خود پیامبر حقیقت مورد اصابت گلوله قرار گرفت. با کشته شدن کیز، جانسون به صورت فیزیکی مجبور شد تا پروسه فعال شدن را آغاز کند.

در همین حال، مسترچیف و آربیتر توانستند داخل سازه شوند اما گروه‌های Flood به یکباره جلوی آن‌ها افتادند. آن‌ها قصد شروع به کشتنشان کردند که Gravemind از طریق یکی از انگل‌ها لب به سخن گشود. او به این نکته اشاره کرد که هم Flood، هم UNSC و هم سانگ‌هایلی می‌خواستند که پیامبر حقیقت بمیرد و به همین دلیل برای بالا بردن شانسشان برای رسیدن به این هدف باید موقتا با همدیگر همکاری می‌کردند.  چیف و آربیتر با شک و تردید قبول کردند و هر دو با گروه‌های Flood مسیرشان را باز کردند و باقی نیروهای پیامبر حقیقت که در حال محافظت از او بودند را شکست دادند.

آربیتر پس از رسیدن به پیامبر حقیقت به دلیل خیانت او به سانگ‌هایلی به سینه‌اش چاقو زد و مسترچیف از DNA انسانی خود استفاده کرد تا فعال شدن حلقه‌ها را در زمانی که جانسون در حال فرار با یک پلیکان بود، متوقف کند. در این لحظه بود که Gravemind به چیف و آربیتر خیانت می‌کند و هردو مجبور می‌شوند برای رسیدن به بالابری که با آن آمده بودند و پریدن به محفظه فرار با Floodها بجنگند.

نقشه کورتانا مشخص می‌شود

replacement halo ring

مسترچیف و‌ آربیتر پس از فرار از Floodها یک بالکنی را در گوشه‌ای از سیتادل پیدا می‌کنند و با حلقه Halo نیمه‌ ساخت مواجه می‌شوند. هدف این حلقه با نام Installation 08 جایگزین کردن Installation 04 بوده که مسترچیف نابود کرده بود. یکی از عملکردهای Ark این بود که به صورت خودکار اگر یک Halo نابود می‌شد، یک Halo دیگر باید می‌ساخت. گیلتی اسپارک به این دو نفر رسید و پس از یک بحث کوتاه، تصمیم بر آن شد که این حلقه فعال شود. این همان نقشه کورتانا بود. از آن جایی که حلقه مانند دیگر Haloها در حالت آماده‌باش قرار نداشت، می‌شد آن را جدا از دیگر حلقه‌ها فعال کرد. هم‌چنین، از آن جایی که Flood به داخل سیستم‌های محافظتی Ark نفوذ کرده بودند، شلیک آن می‌توانست تمام آن‌ها را نابود کند و سپر Ark این انفجار را در خود محفوظ نگه می‌داشت. بنابراین با این نقشه اطمینان کسب می‌شد که Flood نابود می‌شود.

با این حال، برای فعال کردن این حلقه آن‌ها نیاز به یک ایندکس داشتند. خوشبختانه کورتانا ایندکس Installation 04 را هنوز داشت که این موضوع در زمان ماموریت نجات او توسط مسترچیف و آربیتر از High Charity فاش شد. پس از برنامه‌ریزی موتورهای High Charity برای انفجار، این سه راهشان را به سمت سطح حلقه جدید Halo باز کردند. گروهبان جانسون هم‌چنین به دنبال آن‌ها آمد. نیروهای باقی‌مانده UNSC و سانگ‌هایلی با استفاده از پورتال از Ark فرار کردند و به زمین برگشتند.

مسترچیف، آربیتر و جانسون پس از رسیدن به Halo جدید، آخرین نیروهای Flood که در مسیر اتاق کنترل بودند را از بین بردند. زمانی که جانسون سعی کرد تا عمل فعال کردن حلقه را آغاز کند، گیلتی اسپارک او را متوقف کرد و به آن‌ها توضیح داد که نمی‌توانند حلقه را نابود کنند چرا که این کار به دلیل این که حلقه هنوز کامل نیست باعث نابودی آن می‌شود. جانسون که می‌دانست نمی‌توانند دست روی دست بگذارند و به Gravemind اجازه دهند که قدرتش را زیادتر کند به حرف‌های گیلتی اسپارک توجهی نکرد. از آن‌ جایی که دستورات جدید گیلتی اسپارک به او می‌گفت که باید از حلقه‌ای که هنوز کامل نشده و قرار است جایگزین حلقه اصلی شود محافظت کند، این کار جانسون او را خشمگین کرد. گیلتی اسپارک با عصبانیت لیزر خود را به سمت سینه جانسون شلیک کرد و او را به صورت مرگباری زخمی کرد. مسترچیف توانست با گلوله‌های لیزری اسپارتان خود گیلتی اسپارک را بکشد اما در آن لحظه دیگر برای جانسون دیر شده بود. با مردن جانسون، چیف و‌ آربیتر شروع به فعال کردن حلقه کردند و آماده فرار شدند.

در زمانی که Installation 08 آماده شلیک کردن شد و می‌لرزید و قطعه قطعه می‌شد، مسترچیف و آربیتر به یک وارتاگ رسیدند و با آن با سرعتی بالا به Frigate نیروهای UNSC رسیدند. آن‌ها توانستند به موقع به این کشتی برسند و در زمانی که آربیتر به اتاق کنترل سفینه رفت تا آن را بلند کند، چیف مشاهده کرد که حلقه فعال شدن خود را کامل کرده است و در حال نابودی کامل خود و تمام موجودات داخل محدوده محافظتی Ark است. با این حال، در حالی که کشتی به پورتالی که به زمین بازمی‌گشت رسیدند، یک اتفاق پیش‌بینی ‌نشده باعث شد که پورتال ناگهان بسته شود و کشتی را به دو قسمت تبدیل کند. آربیتر توانست از پورتال عبور کند اما چیف و کورتانا در دیگر نیمه کشتی عقب ماندند و در فضا معلق شدند.

۳ مارس سال ۲۵۵۲: نبرد به پایان رسید

fight finished pic
یک یادبود برای قهرمان‌هایی که کشته و یا گم شدند.

تقریبا سه ماه پس از پایان نبرد در Ark، سازمان UNSC یک مراسم یادبود برای تمام قهرمان‌هایی که کشته و یا به نظر در حین ماموریت در جریان جنگ انسان‌ها و کاوننت‌ها و درگیری با Flood گم شده بودند، برگزار کرد. UNSC و سانگ‌هایلی با این که دیگر یک دشمن مشترک نداشتند نزدیکی خود را حفظ کردند و اتحاد سست خود را دست نخورده نگه داشتند. ادمیرال هود اشاره کرد که او هیچ‌وقت نمی‌تواند سانگ‌هایلی‌ها را به دلیل کاری که با انسان‌ها در جریان جنگ کردند ببخشد اما او از آربیتر به دلیل تلاش‌هایش در ساعت‌های پایانی جنگ و کمکش به مسترچیف تا لحظه آخر تقدیر و تشکر کرد.

با پایان جنگ بین بشریت و کاوننت، سانگ‌هایلی تصمیم گرفت بهترین کار این است که به سرزمین مادری‌شان یعنی سانگ‌هلیوس (Sanghelios) برگردند تا سرنوشت خودشان را فارغ از دروغ‌ها و فریبکاری‌های امثالی مثل پیامبر حقیقت بسازند. با این وجود، این مسیر برای هیچ‌کس آسان نیست. دهه‌ها جنگ بشریت را در لبه سقوط و شکست قرار داده بود. سانگ‌هایلی‌ها هم که نسل‌ها فقط به عنوان سرباز فعالیت می‌کردند، حالا با جدا شدن از کاوننت بایستی یک بار دیگر راه درست زندگی کردن را یاد می‌گرفتند. در سال‌هایی که در راه بود، بشریت و سانگ‌هایلی بایستی سختی‌های زیادی را در این راه تجربه می‌کردند.

برای مطالعه تمامی قسمت‌های داستان هیلو به لینک زیر مراجعه کنید.

همه آنچه که باید از دنیای هیلو بدانید
خواندن
منبع
Windowscentral
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x