مقالات ترجمه‌ای

داستان Halo قسمت هجدهم: بازگشت کورتانا و قیام مخلوقات

دوستی آشنا، خطری جدید

در مقاله پیشین Halo، ما به بررسی وقایع Halo 4: Spartan Ops و دنباله کامیک بوکی آن Halo: Escalation، پرداختیم که در آن UNSC و نیروهای کاوننت جول مداما، با استفاده از کلید جانوس برای رسیدن به مخزنی از تکنولوژی‌های فوررانر با یکدیگر رقابت می‌کردند. نهایتا این گنجینه از دستان هر دو گروه دور مانده و دکتر کترین هالسی نیز به اسارت جول مداما در آمد.

همه آنچه که باید از دنیای هیلو بدانید
خواندن

در این مقاله به بررسی داستان Halo 5: Guardians خواهیم پرداخت، که در آن شاهد بازگشت دوستی بوده که تصور می‌کردیم در نسخه قبلی جان خود را از دست داده باشد: کورتانا. هرچند کورتانا تغییر کرده – حال با قابلیت فرماندهی ناوگانی از فوررانرها، کهکشان با خطرناکترین تهدید از زمان شیوع Floodها روبرو شده است.

مقدمه: ورود کورتانا به دامین و تسخیر آن

پس از انفجار بمب هسته‌ای در سفینه دیداکت که Mantle’s Approach نام داشت، سیستم اورژانسی این سفینه با باز کردن پورتالی در Slipspace، سفینه را به جهان جنسیس (Genesis)، جایی که نزدیک‌ترین پایگاه تعمیراتی فرورانرها در آن وجود داشته، می‌برد. پس از کمک کردن به مستر چیف برای شکست دادن دیداکت، هنوز تکه‌هایی از کورتانا در سیستم این سفینه حضور داشتند، و بعد از رسیدن Mantle’s Approach به جنسیس، کورتانا با واردن اترنال (Warden Eternal) روبرو می‌شود، یک هوش مصنوعی ساخته شده توسط فوررانرها برای محافظت از دامین (Domain).

دامین کتابخانه غول‌آسایی بوده که اطلاعات نامتناهی از دانش‌های جمع‌آوری شده توسط فرورانرها در دوران حکومتشان را در بر دارد. دروازه‌ای برای رسیدن به دامین در سیاره جنسیس وجود داشته و بدین صورت کورتانا و واردن اترنال با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

در حالی که یکی از تکه‌های کورتانا با واردن اترنال وارد بحثی طولانی شده تا او را سرگرم نگه دارد، سایر تکه‌ها راه خود را در سیستم‌های دامین یافته و به جستجو در آن پرداختند. نهایتا کورتانا بدون آنکه واردن اترنال متوجه شود کنترل دامین را در اختیار گرفته و واردن مجبور شده تا از او اطاعت کند. کورتانا با استفاده از دامین قالبی جدید برای خود ساخته و تخریب (هر هوش مصنوعی فقط تا ۷ سال توانایی کار کردن را داشته و بعد از آن تخریب شده و نهایتا از بین خواهد رفت) خود را نیز درمان کرد.

هنگامی که کورتانا متوجه شده که می‌تواند سایر هوش مصنوعی‌های موجود در کهکشان را نیز به همین صورت نجات دهد، وی اعلام می‌کند که هوش‌ مصنوعی‌ها – یا نامی که کورتانا به آن‌ها داده بود، «مخلوقات» (The Created) – سزاوار بدست آوردن ردای مسئولیت هستند. کورتانا کنترل پرومتیان‌ها و موجودات عظیم‌الجثه فوررانر که گاردین (Guardian) نام داشتند را در اختیار می‌گیرد. گاردین‌ها که در سراسر کهکشان پراکنده شده‌اند، زمانی قرار بود در امپراطوری فوررانرها نقش نیروی پلیس را در کهکشان داشته و بر سایر موجودات نظارت کنند. گاردین‌ها پس از سقوط امپراطوری فوررانر تاکنون خفته بوده‌اند، اما کورتانا قصد دارد تا آن‌ها را بیدار کرده و در جهت رسیدن به اهداف خود از آنان استفاده نماید.

سال ۲۵۵۸: پس گرفته شدن هالسی توسط گروه Fireteam Osiris

در سال ۲۵۵۸، سفینه UNSC Infinity متوجه می‌شود که پرومتیان‌های متحد جول مداما بدون هیچ توضیحی به یکباره علیه او و نیروهای کاوننت زیر دستش در آمده و نبردی عظیم بین این دو گروه بر روی سیاره Kamchatka شکل گرفته است. با علم به آنکه دکتر هالسی توسط جول مداما به اسارت گرفته شده، UNSC گروه Fireteam Osiris به رهبری اسپارتان ۴ جیمسون لوک را به سطح این سیاره فرستاده تا دکتر هالسی را پس گرفته و به UNSC بازگردانند. UNSC امیدوار است که دکتر هالسی بتواند دلیل حملات اخیر فوررانرها به سیارات انسان‌ها را توضیح دهد. با استفاده از وضعیت تضعیف شده نیروهای جول مداما، گروه اسپارتان ۴ از میان سربازان کاوننت و پرومتیان‌ها عبور نموده و خود را به موقعیت جول مداما می‌رساند.

پس از آنکه متوجه حمله اسپارتان‌های ۴ می‌شوند، جول مداما و نیروهای زلت متحدش، سعی به مقابله و شکست دادن اسپارتان‌های ۴ می‌کنند. هرچند پس از اتمام نبرد مداما و تمامی جنگجویان سانگ‌هیلی او کشته شده، در حالی که هالسی و اسپارتان‌های ۴ هیچ آسیبی ندیده بودند. پس از تکمیل کردن ماموریت خود، گروه Fireteam Osiris با دور شدن از نبرد اصلی که همچنان در سطح سیاره در جریان بود، به سفینه Infinity بازگشتند. پس از مرگ رهبرشان، باقی‌مانده نیروهای جول مداما در کهکشان به سانگ‌هلیوس سرزمین مادری سانگ‌هیلی‌ها برگشته، و امیدوار بودند که با متحد شدن با سایر نیروهای شورشی، بتوانند ارتش آربیتر را شکست دهند.

تیم آبی Argent Moon را نابود می‌کند

در حالی که گروه Fireteam Osiris مشغول بازگرداندن هالسی از سیاره Kamchatka بودند، تیم آبی – که شامل مستر چیف جان ۱۱۷ و سایر همرزمان اسپارتان ۲ او یعنی کِلی ۰۸۷، لیندا ۰۵۸ و فِرد ۱۰۴ می‌باشد – به یک سفینه ONI با نام Argent Moon که توسط نیروهای کاوننت تسخیر شده است، ارسال شدند. ماموریت‌ آن‌ها نابود کردن دشمنان موجود در سفینه بود. پس از رسیدن به این سفینه و درگیری با دشمنان موجود در آن، پیشروی تیم آبی با حمله یک مگالک‌گولو (Mgalekgolo) که باعث نابودی یکی از پل‌های موجود در سفینه و سقوط مستر چیف شد، متوقف می‌شود. دقیقا پس از آن سقوط، مستر چیف رویایی از کورتانا را مشاهده کرده که به او می‌گوید «سیاره Meridian هدف بعدی است». پس از بهوش آمدن و پیدا کردن تیم آبی، چیف و سایر اعضای گروه ناوگانی از نیروهای کاوننت را رویت کرده و تصمیم می‌گیرند تا سفینه Argent Moon را منفجر کنند. بعد از ترکاندن رآکتورهای سفینه، مستر چیف پیام دریافتی خود از کورتانا را با باقی اعضای گروه در میان گذاشته و آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا با استفاده از یک پرولر موجود در Argent Moon، به سیاره Meridian سفر کرده و احتمال زنده ماندن کورتانا را بررسی نمایند.

تیم آبی نهایتا برای رفتن به این سیاره از دستورات UNSC سرپیچی نموده و از این رو، UNSC آن‌ها را فراریان نظامی (AWOL) اعلام می‌کند.

۲۵ اکتبر سال ۲۵۵۸: اعزام Fireteam Osiris به سیاره Meridian

بر روی سفینه UNSC Infinity، دکتر هالسی متوجه می‌شود که کورتانا دامین را تسخیر کرده و از آن برای بدست آوردن کنترل کهکشان استفاده می‌کند. پس از شنیدن این خبر، UNSC تیم Fireteam Osiris را به سیاره Meridian فرستاده تا جلوی برقراری ارتباط میان تیم آبی و کورتانا را بگیرند، زیرا هالسی می‌ترسد که کورتانا مستر چیف را به بازی گرفته باشد. اسپارتان‌ها پس از رسیدن به این سیاره متوجه حمله پرومتیان‌ها به کولونی‌های بشریت می‌شوند. پس از یاری رساندن به انسان‌ها و مقابله با حملات پرومتیان‌ها، Governor Sloane، هوش مصنوعی حاکم بر سیاره Meridian تیم Osiris را به سمتی که تیم آبی رفتند هدایت می‌کند: زیر زمین، درون سیاره. پس از آن Fireteam Osiris به دنبال تیم آبی رفته و در بین راه با نیروهای پرومتیان نیز نبرد می‌کند.

پس از درگیری با پرومتیان‌های بیشتر و حتی یک حالت مبارزه‌ای واردن اترنال، نهایتا تیم Osiris به تیم آبی می‌رسد. با بلند شدن گاردین موجود در Meridian، تیم آبی به سوی پورتالی حرکت کرده که آن‌ها را به سیاره جنسیس خواهد برد. در این حین لوک خود را به مستر چیف رسانده و سعی در دستگیری او دارد، اما پس از یک نبرد تن به تن و بدون سلاح، مستر چیف لوک را شکست می‌دهد. مستر چیف همراه با تیم آبی وارد پورتال شده و سپس پورتال پشت سر آن‌ها بسته می‌شود. تیم Fireteam Osiris که از این نتیجه عصبانی بودند، با پیدا کردن یک سفینه پلیکان خود را به UNSC Infinity می‌رسانند. گاردین بیدار شده در Meridian نیز یک شوک الکتریکی عظیم (EMP) را در سطح این سیاره رها کرده و تمامی وسایل الکتریکی موجود در این سیاره را از کار انداخته و سپس با استفاده از Slipspace به سیاره جنسیس می‌رود.

دکتر هالسی به این نتیجه رسیده که احتمالا درون سیاره سانگ‌هلیوس نیز باید یک گاردین دیگر وجود داشته باشد. در همین حین هوش مصنوعی موجود در سفینه UNSC Infinity، که رولاند نام دارد، موفق می‌شود تا با بررسی جابجایی گاردین موجود در Meridian به سمت سیاره جنسیس، مختصات جغرافیایی این سیاره را بدست آورد. به دلیل آنکه سرعت گاردین‌ها در سفر کردن با استفاده از Slipspace، بسیار بیشتر از سفینه UNSC Infinity است، اعضای این سفینه تصمیم می‌گیرند تا به سانگ‌هلیوس سفر کرده و با دادن مختصات سیاره جنسیس به گاردین ساکن در سانگ‌هلیوس، تیم Osiris را سریع‌تر به سیاره جنسیس برسانند.

رسیدن تیم آبی به جنسیس

پس از خارج شدن از پورتال، تیم آبی خود را درون سیاره جنسیس می‌یابد. پس از مشاهده چندین گاردین دیگر که به واسطه Slipspaceهای مختلف به سیاره جنسیس می‌رسند، تیم آبی با چندین گروه از کاوننت‌ها که توسط این پورتال‌ها وارد سیاره جنسیس شده‌اند، درگیر می‌شود. نهایتا تیم آبی با واردن اترنال روبرو شده، که پس از شنیدن نقشه مستر چیف برای بازگرداندن کورتانا، به این نتیجه می‌رسد که اسپارتان‌ها دشمن کورتانا هستند. پس از شکست دادن یکی از حالت‌های مبارزه‌ای واردن اترنال و تعداد زیادی از پرومتیان‌ها توسط تیم آبی، کورتانا با مستر چیف ارتباط برقرار کرده و او را به سمت مکان فعلی خود در سیاره جنسیس راهنمایی می‌نماید. تیم آبی روز بعدی خود را با سفر کردن به سوی مکان فعلی کورتانا می‌گذراند. در همین حین، کورتانا با واردن جر و بحث کرده و به او تاکید می‌کند که نباید آسیبی به مستر چیف و اسپارتان‌ها برساند.

۲۷ اکتبر سال ۲۵۵۸: تیم Fireteam Osiris در جنگ برای سانگ‌هلیوس شرکت می‌کند

پس از رسیدن به سانگ‌هلیوس، یکی از سانگ‌هیلی‌ها از گروه آربیتر تل وادامی، که شمشیرهای سانگ‌هلیوس نام دارند، به UNSC Infinity اطلاع داده که در حال حاضر یک جنگ داخلی در سانگ‌هلیوس جریان داشته و آربیتر به دلیل سو قصدی که برعلیه جان او صورت گرفته، فعلا نمی‌تواند با UNSC ارتباط برقرار کند. با وجود آنکه UNSC نمی‌خواست زیاد در این درگیری داخلی دخالت نماید، آن‌ها نهایتا تیم Fireteam Osiris را به سطح سیاره فرستاده تا با کمک کردن به شمشیرهای سانگ‌هلیوس، حمله نیروهای کاوننت که به تازگی گروه باقی‌مانده از ارتش جول مداما به آن‌ها پیوسته بود را دفع کنند.

پس از یک نبرد طولانی و خونین، اسپارتان‌ها موفق شدند تا راه خود را به سوی آربیتر باز نمایند. لوک به آربیتر در مورد وجود گاردین در عمق شهر اقیانوسی سونایون (Sunaion) خبر داده و گفت که تیم او باید خود را به آن گاردین برساند. آربیتر نیز قبول کرده تا به آن‌ها در رسیدن به این مهم کمک کنند هرچند به یک شرط: ابتدا Fireteam Osiris باید به آربیتر در باز پس گیری شهر سونایون کمک نموده تا او بتواند نیروهای کاوننت را برای همیشه از سرزمینش تبعید کند.

در حالی که تیم Fireteam Osiris به همکاری با آربیتر مشغول بود، دکتر هالسی به آن‌ها اطلاع داده که برای وارد کردن مختصات درون گاردین، آن‌ها به یک سنتنل سازنده نیاز داشته و می‌توانند آن سنتنل را در یکی از بناهای باستانی فوررانرها درون سیاره سانگ‌هلیوس پیدا کنند. پس از بدست آوردن این سنتنل، تیم Osiris و گروه شمشیرهای ‌سانگ‌هلیوس آماده حمله نهایی علیه نیروهای کاوننت می‌شوند: حمله‌ای شدید به سمت شهر سونایون، همراه با ناوگانی از سفینه‌های جنگی، برای پشتیبانی هوایی و ارتشی از جنگجوهای سانگ‌هیلی. تیم Fireteam Osiris در این نبرد با از بین برن سلاح‌های ضدهوایی کاوننت، کمک بسیاری به سپاه آربیتر کرده اما هدف اصلی آن‌ها رسیدن به مکان گاردین می‌باشد.

پس از رسیدن به گاردین و دادن مختصات به او، گاردین از جای خود بلند شده و موتور Slipspace خود را برای رفتن به جنسیس آماده می‌کند. در همین حین آربیتر و ارتشش آخرین مدافعان کاوننت را شکست داده و تیم Osiris نیز موفق می‌شود به لطف کمک‌های دکتر هالسی و سارا پالمر با استفاده از یک سفینه پلیکان، قبل از تلپورت کردن گاردین خود را به درون سپر محافظ او برساند.

۲۸ اکتبر سال ۲۵۵۸: رسیدن تیم Fireteam Osiris به جنسیس

پس از رسیدن گاردین سانگ‌هلیوس به سیاره جنسیس، تیم Fireteam Osiris سعی کرده تا با تیم آبی تماس بگیرد. پس از برقراری ارتباط با مستر چیف، لوک توضیح داده که تیم Osiris آماده است تا در برگرداندن کورتانا به تیم آبی کمک کند. در میانه راه برای ملاقات با تیم آبی، Fireteam Osiris با اکزوبرنت ویتنس (۰۳۱ Exuberant Witness)، که وظیفه نظارت بر سیاره جنسیس را داشت، روبرو می‌شود. ویتنس که از نحوه بدست گرفتن سیاره توسط کورتانا ترسیده و عصبانی بود، با تیم Osiris به توافق رسیده که به آن‌ها در توقف کورتانا یاری برساند، البته به شرط آنکه آن‌ها کنترل سیستم‌های سیاره را دوباره به ویتنس بدهند. پس از رسیدن Osiris به تیم آبی، هشت اسپاراتان مشغول طرح‌ریزی یک نقشه می‌شوند: هرچند، قبل از آنکه بتوانند هیچ برنامه‌ریزی انجام دهند، کورتانا اسپارتان‌های تیم آبی را به مکان خودش تلپورت می‌کند.

مستر چیف تلاش می‌کند تا کورتانا را برگرداند

به محض رسیدن به مکان تلپورت شده توسط کورتانا، تیم آبی با واردن اترنال و پرومتیان‌های او وارد نبرد می‌شود. با وجود دستورات کورتانا، واردن به نبرد علیه اسپارتان‌ها اصرار داشته زیرا آن‌ها را خطری برای فرامانروایی کورتانا می‌بیند. اسپارتان‌ها با شکست دادن پرومتیان‌های واردن و حالت‌های مختلف مبارزه‌ای او بالاخره خود را به کورتانا رساندند. مستر چیف با رد کردن پیشنهاد کورتانا در مورد پیوستن چیف به او و حکم‌فرمایی کورتانا بر تمام کهکشان، از کورتانا خواسته تا بار دیگر با او به UNSC بازگردد. کورتانا که از رد شدن پیشنهادش توسط چیف راضی نبود، اعضای تیم آبی را در حالت سکون فرو برده و آن‌ها را در یک سرداب قرار داد. به امید آنکه با گذر زمان نظر چیف تغییر کرده و به حکومت کورتانا بپیوندد.

Osiris تیم آبی را آزاد می‌کند

با همکاری ویتنس، تیم Osiris نقشه‌ای طراحی کرده تا هنگامی که کورتانا مشغول آماده‌سازی پیش‌زمینه‌ها برای «نظارت» بر روی کهکشان به واسطه گاردین‌های خود است، آن‌ها از این موقعیت استفاده کرده و ارتباط او را با سیستم‌های سیاره جنسیس قطع کنند. در حالی که کورتانا مشغول پخش کردن پیام فرمان‌روایی خود در مناطق مختلف کهکشان بود، تیم Osiris با شکست دادن تعداد زیادی از پرومتیان‌ها موفق می‌شود تا کنترل جنسیس را به ویتنس بازگرداند. ویتنس با استفاده از تعداد زیادی سنتنل موفق می‌شود تا سرداب تیم آبی را که بر روی یکی از گاردین‌ها قرار داشت، درست قبل از جابجایی گاردین‌ها به واسطه Slipspace، از چنگ او در آورد. کورتانا که خود سوار یک گاردین دیگر بوده راهی برای مقابله با نقشه تیم Osiris نداشت. پس از بدست آوردن این سرداب، سنتنل‌ها دیوارهای آن را از یکدیگر جدا کرده و بار دیگر تیم آبی به تیم Osiris می‌پیوندد.

عواقب بعدی: کورتانا به تسخیر کهکشان می‌پردازد

پس از وقایع رخ داده در سیاره جنسیس، کورتانا با استفاده از گاردین‌هایش شروع به تسخیر کهکشان نموده، و هر سیاره‌ای که زندگی کردن زیر حکم‌فرمایی او را قبول نکرده، فتح می‌کند. علاوه بر آن تعداد بسیاری از هوش مصنوعی‌های دیگر نیز خود را متحد کورتانا و «مخلوقات» دانسته و با پیوستن به آن‌ها، در زندگی افرادی که پیش از این به آن‌ها خدمت می‌کردند، اختلال ایجاد نمودند.

شوک‌های الکتریکی (EMP) گاردین‌ها توانایی از کار انداختن تمامی سفینه‌های بشریت یا سایر نژادها را داشته، که مبارزه با کورتانا را به کاری بسیار دشوار تبدیل می‌کردند. سفینه UNSC Infinity در آخرین لحظه موفق شد تا به واسطه Slipspace از حمله یکی از گاردین‌ها نجات یافته و تا پیدا کردن راه‌حلی برای مقابله با کورتانا به پرش و جابجایی‌های نامنظم در Slipspace ادامه دهد تا توسط کورتانا و گاردین‌های او دستگیر نشود.

در همین حین، تیم آبی، تیم Osiris و جنگجویان سانگ‌هیلی همگی بر روی سیاره سانگ‌هلیوس با یکدیگر ملاقات کرده و نمی‌دانستند که حرکت بعدیشان چه خواهد بود. پس از سال‌ها، مستر چیف بار دیگر با دکتر کترین هالسی و آربیتر ملاقات کرد، کسی که در زمان جنگ‌های بشریت با کاوننت، شانه به شانه مستر چیف در کنار او جنگیده بود.

در حالی که «مخلوقات» به آرامی مشغول تسخیر کهکشان و فرمانروایی بر آن بودند، جنگ دیگری در کهکشان جریان داشت. جنگی در منطقه‌ای بسیار بسیار دور و در مقیاس خیلی کوچک – هرچند عواقب این جنگ ممکن است سرنوشت دنیای Halo را برای همیشه تغییر دهد…

در مقاله بعدی به بررسی داستان Halo Wars 2 خواهیم پرداخت. بخش بعدی آخرین بخش از داستان Halo تا قبل از عرضه Halo Infinite خواهد بود! به نظر می‌رسد راه بسیار طولانی را از ابتدای این مقالات طی کرده‌ایم.

همه آنچه که باید از دنیای هیلو بدانید
خواندن
منبع
Windows Central
عضویت
اطلاع از
guest

2 Comments
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
Azad
Azad
3 سال قبل

داداش infinity داره میرسه
چی شد بقیه داستان؟
در ضمن تشکر بابت وقتی که برای نوشتن این همه گذاشتی

امیرحسین دهنوی
امیرحسین دهنوی
مدیر
Reply to  Azad
3 سال قبل

سلام
قسمت ۱۹ اخرین قسمت داستان هیلو قبل از عرضه Infinite درحال حاضر آماده است:
pixelarts.ir/articles/halo-timeline-the-banished-and-the-second-war-for-the-ark

بعد از این باید منتظر Infinite باشیم تا ادامه مقالات داستان هیلو منتشر بشه.

دکمه بازگشت به بالا
2
0
Would love your thoughts, please comment.x