مقالات ترجمه‌ایمنتخب سردبیر

بهترین بازی‌های استراتژی که باید تجربه کنید

برترین انتخاب‌ها برای تازه‌کاران و حرفه‌ای‌ها

سبک استراتژی در عرصه گیمینگ تجدید دوباره‌ای را طی سال‌های اخیر تجربه کرده است. بعد از گذراندن مدت بسیاری در دسته‌ی عناوین کم‌طرفدار و عرضه‌ی گاه به گاه عناوین موفق میان بازی‌بازان عامه‌پسند، حال تلاش‌های سبک مذکور خلاق‌تر از همیشه شده‌اند. چنین واقعه‌ای منظره‌‌ زیبایی است. بازگشت عنوان XCOM و موفقیت مستمر مجموعه Civilization در کنار خیل عظیم تازه‌واردان حیات سبک استراتژی برای سال‌های آتی را تضمین می‌کنند. اگر دنیای عناوین استراتژی موجب سردرگمی شما است، هیچ نگران نباشید، با این مقاله ما به شما در قبال این عناوین کمک خواهیم کرد. در لیست ذیل برخی از بهترین و بزرگترین عناوین استراتژی موجود در بازار را خواهید یافت.

into the breach 5

  • Into the Breach

پلتفرم‌ها:‌ رایانه‌های شخصی، Mac ،Linux،‌ نینتندو سوییچ

نکات مثبت:

-ترکیبی هوشمندانه از معماهای مکعب‌محور و نقشه‌چینی

-بازی از طریق گیم‌پلیش روایات مختلفی را به ارمغان می‌آورد

-قطعات موسیقی زیبا

نکات منفی:

لزوما کسانی که از این ژانر لذت نمی‌برند را راضی به تجربه بازی‌های بیشتر در سبک مذکور نخواهد کرد

عنوان Into the Breach دنیای عناوین نوبتی را فشرده کرده و آن را به چیزی کوچک، قابل هضم و درک و شدیدا رضایت‌بخش تبدیل می‌کند. شما در این بازی، در زمینی در ابعاد ۸ در ۸، مجموعه‌ای از ربات‌ها را کنترل می‌کنید که به جنگ با هزاران حشره شیطانی در محیط‌‌های مختلف می‌روند. شما همچنین بایستی محیط اطراف خود را دائما در نظر داشته باشید. زیرا سازه‌های اطراف شما، که منبع اصلی دفاعی‌تان هم به شمار آمده، توسط این حشرات مورد حمله قرار می‌گیرند. این موارد همگی ختم به حرکاتی منظم و ملودیک‌وار، اعم از حمله و استراتژی‌های مختلف شده که از دعوت بازیکنان به چالش حراسی ندارند. بعد از هر شکست، شما بایستی همه چیز را از نو شروع کنید. هرچند تمامی ارتقاهای انجام شده‌ و پیشرفت‌های قبلی به دور جدید شما منتقل خواهند شد. بازی Into the Breach یک اعتیاد‌آور و از جمله بهترین عناوین استراتژی‌محوری بوده که در سال ۲۰۱۸ عرضه شده است.

از نسخه‌ی بعدی بازی Batman چه انتظاراتی داریم
خواندن

Companyofheroes1

  • Company of Heroes

پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی، Mac

نکات مثبت:

-مدیریت ذره‌بینی عمیق

-بهترین عنوان استراتژی برای تجارب چندنفره علیه هوش‌مصنوعی

-میزان فشار در بازی به شکلی عالی پیاده شده

نکات منفی:

-بعضی مواقع می‌تواند منجر به سردرگمی شود

نبوغ نهفته در Company of Heroes به مقیاس دقیق آن از سبک استراتژی برمی‌گردد. هر یک از گروه‌های پیاده‌نظام شما طیف وسیعی از گزینه‌های مختلف برای انجام مدیریت ذره‌بینی هستند. البته چندتایی از آنان برای بازیکنانی که در حد حرفه‌ای‌های Starcraft نیستند هم در نظر گرفته شده است. هنگام برخورد با یک رگبار سربازان شما در مقابل هجوم گلوله‌های دشمن عقب‌نشینی خواهند کرد. اما با کمی نقشه‌چینی، حرکت آنان به پشت سنگر‌ها و پرتاب نارنجک، نیروهایتان قادر به در اختیار گرفتن منطقه مربوطه خواهند بود. بسته‌ی الحاقی «جبهه‌های مخالف» (Opposing Fronts) از جمله مواردی است که حتما باید آن را داشته باشید. با داشتن این افزونه، دو جناح جدید را، در کنار یک دنباله‌‌ی مرتبط با شوروی که به اندازه‌ی بازی اصلی خوب نیست، دریافت خواهید کرد.

StellarisReview2

  • Stellaris

نکات مثبت:

-طیف وسیعی از رویه‌های گوناگون برای حکومت‌های مختلف

-به‌روزرسانی مستمر که موارد جدیدی را به بازی اضافه می‌کند

-روایات کوچک اما جالب عملی‌تخیلی

-حالت Crisis محتوای بعد از اتمام بازی را جالب نگه می‌دارد

نکات منفی:

-دیپلماسی، که هدف اصلی بازی بوده، به اندازه نبرد و نزاع جذاب نیست

-مدیریت حکومت‌های بزرگ می‌تواند کمی پیچیده و گیج‌کننده باشد

-بازی‌کردن به‌عنوان نقش «خوب» در بازی چندان جالب نیست

عنوان Stellaris نهایتِ چیزی است که می‌توان از یک شبیه‌ساز اپرای فضایی انتظار داشت. این بازی به شما اجازه می‌دهد که حکومت‌های فضایی شخصی خود را بسازید و هرآنچه را یک اثر علمی‌تخیلی انجام می‌دهد، به‌دست آورده، سپس آن را تا انتهای ستارگان گسترش دهید. در حین این مسیر شما با تکه‌های داستانی «استار ترک» (Star Trek)‌ مانند، روایات فضایی ترسناک و شگفت‌انگیز و مواردی از این دست روبرو خواهید شد. همچنین شاهد صلح میان دشمنان و یاران خواهید بود که به موجب مقابله با خطری بیگانه مجبور به دوستی شده‌اند. تجربه‌ی Stellaris مثل نوشتن یک رمان علمی‌تخیلی شخصی می‌ماند. شما در آن افت و خیز جوامع فضایی، متشکل از قارچ‌های مذهبی و پنگوئن‌های جنگ‌طلب، را خواهید نوشت. این بازی مستمرا به‌روز شده و تقویت می‌شود. پس اگر از سیستمی در بازی خوشتان نمی‌آید جای نگرانی نیست. به احتمال قوی طی ماه‌های آتی آن سیستم عوض خواهد شد.

چرا بازی‌های ورزشی نباید سالانه عرضه شوند
خواندن

civilizationvi screenshot stavechurch norway

  • Civilization 6

پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی، Mac،‌ Linux

نکات مثبت:

-استراتژی درون بازی از ابتدا تا انتها عمیق و محسورکننده است

-معرفی و هویت بازی جذاب است

-افزونه‌های عالی اضافه شده به مکانیک‌های اصلی بازی

-بازسازی و تقویت تمامی مکانیک‌های کنونی بازی را بهتر از قبل می‌کنند.

نکات منفی:

-حالت «مذهب» (Religion) می‌تواند کمی تکراری و هرز باشد

یکی‌ از جاذبه‌های مجموعه Civilization این است با عرضه هر نسخه، به واسطه وجود طراح ارشد جدیدی در روند ساخت بازی، ایده و ظاهر جدیدی را به‌دنبال برداشت آنان از رویه «رشد یک حکومت از دوره غارنشینی تا ستارگان» دریافت می‌کنیم. نسخه ششم این مجموعه به استفاده‌ی بالقوه‌اش از رویه شهرنشینی بی‌رویه مشهور است. این بدان معناست که تعیین اسکان خود زودتر از زمان موعد و رشد صحیح آن‌ها شدیدا مهم است. شما همزمان در عین مبارزه با حاکمان در حال مقابله برای زمین قابل سکونت هم هستید.

2014 3

  • Total War: Warhammer 2

پلتفرم‌ها:‌ رایانه‌های شخصی، Mac

نکات مثبت:

-سبک‌وسیاقی تازه و روان در مقایسه با نسخه قبلی

-دنیا و نژادهای جدید برای تجربه

-نیروهای بزرگ، ماورایی و زیبای جدید

-به‌ شکلی احمقانه سرگرم‌کننده، جذاب و اعتیادآور

نکات منفی:

-آماده‌سازی و ارسال نیروی توانا کار دشواری است

-بایستی به بازی به میزان بالایی هم از لحاظ زمانی و هم کاری متعهد بود

عنوان Total War نیروی چیره در سبک استراتژی به شمار می‌رود. این بازی به بازیکنانش پس‌زمینه‌ای تاریخی برای نزاع در مکان‌های حیرت‌آور و چهره‌های تاریخی، ارائه می‌دهد. با وجود تداوم این عادت سازندگان، استودیوی «کِریتیو اَسمبلی» رویه‌ای فانتزی‌تر را در قبال Total War: Warhammer 2 در پیش گرفته است. مجموعه‌ی فانتزی مورد علاقه‌ی «گیمز ورک‌شاپ» (Games Workshop) به زیبایی و به گونه‌ای دقیق و باتوجه در سرزمینی شبیه‌سازی شده پیاده شده است. شما در این سرزمین به کنترل طیف گسترده‌ای از نژادها خواهید پرداخت که هریک خصوصیات و صفات ویژه خود را دارند. مبارزات بسیار وسیع بوده و دقت بالایی را برای کسب برتری در میدان نبرد می‌خواهند. این عنوان نسبت به نسخه پیشین از هر لحاظ برتر است اما این پایان ماجرا نیست. «کِریتیو اَسمبلی» ایده هوشمندانه‌ای را پیاده کرد که به‌وسیله‌اش می‌توانید هر دو بازی را در یک نقشه کلی و متصل، ترکیب کنید. این‌گونه قادر خواهید بود که میان جناح‌ها و مکان‌های گوناگون هر یک را به دلخواه انتخاب کنید.

چرا بازی GTA: The Definitive Edition عنوانی ناامید کننده است؟
خواندن

starcraft soldier armor helmet face look 22183 1920x1080

  • Starcraft II: Legacy of the Void

پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی، Mac

نکات مثبت:

-پایانی درخور برای مجموعه‌ی Starcraft II

-ماموریت‌های فوق‌العاده بخش داستانی

-طراحی و انیمیشن‌های زیبا

-بخش چند‌نفره‌‌ی بازی دسترسی راحتی دارد

نکات منفی:

-کمی دشواری و مشکلات مربوط به راه‌یابی

-این عنوان کماکان یک بازی استراتژی سنتی است

استراتژی نامیدن Starcraft 2 کمی عجیب است. این عنوان در سطحی متمایز در مقایسه با دیگر نسخه‌ها قرار داشته و واقعا قابل قیاس نیست. Starcraft 2 به‌عنوان یک عنوان استراتژی درجه یک در مسابقات «ای‌اسپرتس» (eSports)، بیشتر تماشا می‌شود تا تجربه. اما دقیقا به‌همین خاطر است که این بازی در لیست ما حضور دارد. اگر شما علاقه به تجربه عناوین استراتژی رقابتی دارید که طی آن به مبارزه علیه دیگر بازیکنان می‌پردازید، پس Starcraft عنوان بی‌نظیری برایتان است. اما در غیر این صورت، Starcraft چندان بدرد شما نمی‌خورد.

  • Cities Skylines

پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن ۴، اکس‌باکس وان،‌ نینتندو سوییچ

نکات مثبت:

-استفاده فوق‌العاده از ماد

-شبیه‌سازی زیربنای سازه‌ها در بازی بسیار عمیق است

-پشتیبانی از بسته‌های الحاقی

نکات منفی:

-امیدوارم از مدیریت ترافیک خوشتان بیاید!

سال‌هاست عنوان SimCity ساخته استودیوی «مَکسیز» (Maxis) سبک شهرسازی را به سلطه خود درآورده، اما این اواخر استودیوی فنلاندی «کِلاسل اُردر» توانسته پرچم این سبک را بدست بگیرد. Cities Skylines در ابتدا مانند یک دنباله معنی برای SimCity کارش را آغاز کرد، اما با گذشت زمان و دریافت بسته‌های الحاقی، موفق به ایجاد هویتی مستقل برای خود شده است. مثل تمرکز عمیق بر روی وسایل نقلیه مطابق با واقعیت اروپا. جامعه‌ی مجازی حول این بازی هم بسیار قوی رشد و نمو یافته خصوصاً با مادسازی رو به رشد بازی که حتی منجر به تفاوت در سبک بازی می‌شود. این مورد خود توانسته شرایط برد و باخت احتمالی را در جهت منفعت کسانی که با تامل و دقت کافی محله‌های کوچکشان را تزئین می‌کنند، از میان بردارد.

چگونه Bioware می‌تواند علاقه هواداران به بازی Dragon Age 4 را حفظ کند
خواندن

Darkest dungeon

  • Darkest Dungeon

پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن ۴، اکس‌باکس وان،‌ نینتندو سوییچ

نکات مثبت:

-ارائه‌ی بازی به شکل بسیار زیبا

-عمیق و درگیر کننده

-اتسمفری غنی

نکات منفی:

-شما خواهید مرد…

-و دیوانه خواهید شد…

-و دوباره خواهید مرد…

عنوان Darkest Dungeon به‌طور نسبی مانند چیزی بین دو سبک استراتژی و نقش‌آفرینی سیر می‌کند. شما گروهی از ماجراجویان را جمع‌آوری کرده و سپس راهی دانجن‌ها می‌شوید. در مبارزات نوبتی استراتژیک شرکت می‌کنید و شدیدا متکی به موضع‌گیری مناسب خواهید بود. اما این وسط چاشنی اضافی وجود دارد. شما مستقیما در نقش این ماجراجویان بازی نمی‌کنید بلکه حامی آن‌ها هستید و بین دانجن‌ها مشغول ساخت محله‌های کوچکی خواهید شد که سفرشان را وسعت می‌بخشند. این ماجراجویان قابل تعویض بوده و شما قطعا آن‌ها را عوض خواهید کرد چرا که نیروهای شما یا معمولا می‌میرند یا زیر بار فشار لاوکرفتی محیط بازی، تسلیم می‌شوند. تمرکز اصلی شما در این بازی محله‌هایتان و حفظشان خواهد بود، بی‌آن‌که اهمیتی به مرگ شخصیت‌هایتان در دانجن‌های زیرین بدهید.

hwrm 02 1

  • Homeworld Remastered

پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی،‌ Mac

نکات مثبت:

-طراحی بهبود یافته رضایت‌بخش

-گیم‌پلی استراتژیک فوق‌العده

-درجه سختی منطقی

-احساس علمی‌تخیلی شکوهمند

نکات منفی:

-کنترل‌های دوربین ممکن است قدیمی بنظر آیند

-تغییرات ممکن است موجب نارضایتی طرفداران قدیمی شود

بعد از بیست سال از زمان عرضه بازی، کماکان هیچ عنوان استراتژی مانند Homeworld وجود ندارد که بازیکنان را به چالش‌های جنگی سه‌بعدی فضایی دعوت کند. البته به راحتی می‌توان به دلیلش پی برد. برای انسان‌های زمینی سخت است که در فضا سرک بکشند، اما نتایجی که از این بازی بدست آمده بی‌نظیرند. این عنوان نوآوری را به روایتی احساسی درباره آخرین تلاش یک نژاد فضایی که دنبال خانه‌ای جدید هستند، متصل می‌کند. Homeworld Remastered روایتش را با موسیقی جذاب و طراحی دیدنی ترکیب کرده تا حس‌وحال غم‌خوارانه اما شکوهمند کیهانی ایجاد کند.

استودیو Telltale Games؛ روایتی از سقوط و بازگشت دوباره
خواندن

mech bay1

  • Battletech

پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی

نکات مثبت:

-سبک خاص خودش را دارد

-چالش‌برانگیز از نوع سرگرم‌کننده

-لباس‌های Exosuit بزرگ خرد‌کننده

نکات منفی:

-تازه‌کاران به دشواری برخواهند خورد

-بازی در ادامه شدیدا سخت خواهد شد

-بازیکن بایستی برای کسب اطلاعات بیشتر از بازی به راهنماهای موجود مراجعه کند

ظاهر کلی این عنوان بسیار ساده است؛ ربات‌های غول‌پیکر بوق‌زننده. Battletech یک عنوان اقتباسی براساس یک بازی کلاسیک رو‌میزی است که عمقی ستودنی را به ربات‌های بزرگش می‌بخشد. بخش داستانی بازی عمیق و پیچیده بوده و در آن شما، در جست‌وجوی خود به‌دنبال ابزار جدید برای ربات‌هایتان، دائما ریسک این را خواهید کرد که صدمه دیده یا حتی ابزارتان را به کل در مراحل از دست دهید. این بازی مملو از انتخابات سخت است، البته این درون‌مایه عناوین استراتژیک می‌باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
پوریا
پوریا
4 سال قبل

رفیق بهترین بازی استراتژیک یادت رفت
World in conflict

دکمه بازگشت به بالا
1
0
Would love your thoughts, please comment.x