مقالات ترجمه‌ای

۸ بازی برتر در سبک کارآگاهی

معرفی بازی‌های کارآگاهی به‌مناسب انتشار ساخته جدید سازندگان Yakuza

اگر به مضمون کارآگاهی بازی Judgment علاقه داشته و دوست دارید تا بازی‌های مشابه بیشتری را تجربه کنید، خوشبختانه عناوین متعددی در بازار یافت می‌شوند که در آن‌ها چه به عنوان یک کارآگاه بازی می‌کنید و چه حس کارآگاه بودن را برای شما به ارمغان می‌آورند. در این مقاله قصد داریم تا ۸ بازی با مضمون کارآگاهی معرفی کنیم که در سبک و سیاق بازی خوب Judgment هستند.

Judgment جدیدترین بازی سازندگان سری محبوب Yakuza محسوب می‌شود که در سبک هیجان‌انگیز و کارآگاهی است. در این بازی، شما در نقش یک کارآگاه محقق به نام تاکایوکی یاگامی (Takayuki Yagami) قرار می‌گیرید که مطابق انتظار، در طول داستان بازی با راز و رمزهای مختلف و متعددی روبرو خواهید شد. شما می‌توانید نقد و بررسی این بازی را نیز در اینجا مطالعه کنید.

L.A. Noire

1 1 la noire

هیچ عنوانی به اندازه L.A. Noire، حس کارآگاه بودن را به شما ارائه نمی‌دهد؛ عنوانی که ریزترین جزئیات یک فیلم نوآر را به مدیوم بازی‌های ویدئویی آورده است. وقایع عنوان حماسی راک‌استار (Rockstar Games) در لس آنجلس و در دو دهه ۱۹۴۰ و ۵۰ میلادی جریان دارد و شما را در نقش یک کارآگاه در حال پیشرفت و ترقی، یعنی کول فلپس (Cole Phelps) قرار می‌دهد.

داستان این بازی به چند پرونده قتل وحشیانه تقسیم می‌شود که همه آن‌ها با داستان کلی بازی ارتباط دارند. در L.A. Noire، زندگی شخصی و کاری شخصیت اصلی آن بررسی و عنوانی کارآگاهیِ کامل محسوب می‌شود.

شما باید صحنه‌های جرم را بررسی کنید و شواهد را کنار هم قرار دهید و به بیان واضح‌تر، بررسی هر شی‌ء برای بدست آوردن سرنخی جدید، الزامی‌ است. بازجویی از شاهدان و مظنونین نیز بخش بزرگی از گیم‌پلی این بازی را شکل می‌دهد. L.A. Noire در زمان خود، از نظر تکنولوژی ضبط چهره، عنوانی انقلابی محسوب می‌شود اگرچه مشکلاتی را نیز در آن شاهد بودیم.

جالب‌ترین پیش‌بینی‌های ده سال گذشته از آینده صنعت بازی
خواندن

برای اینکه مشخص شود چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ، باید چهره، احساسات و علائمی که در حین صحبت هر فرد در صورتش نمایان می‌شود را به دقت بررسی کنید. مشابه دیگر بازی‌های استودیوی راک‌استار، تیراندازی، رانندگی و فعالیت‌های جانبی و متعدد در جهان بازِ L.A. Noire نیز دیگر ویژگی‌های این ساخته ساختارشکن را تشکیل می‌دهند.

L.A. Noire از نظر داستانی نیز کاملاً میخکوب‌کننده است و داستان کارآگاهی آن، پر است از راز و رمزهای مختلف. L.A. Noire نزدیک‌ترین عنوان به فیلم‌های نوآر کلاسیک است که می‌توانید به تجربه آن بپردازید.

Deadly Premonition

1 2 deadly premonition

احتمالاً «عجیب و غریب» تنها توصیفی‌ست که می‌توان در خصوص بازی Deadly Premonition ارائه داد که البته لُپ مطلب را برای این عنوان ادا نمی‌کند. Deadly Premonition از سری محبوب و کلاسیک Twin Peaks الهام گرفته و داستان آن درباره مامور ویژه اف‌بی‌آی، فرانسیس یورک مورگان (Francis York Morgan) است که به منظور تحقیق درباره یک قاتل سریالی به شهر کوچک گرین‌ویل سفر کرده است.

تقریباً همه چیز در بازی Deadly Premonition در وضعیت نامطلوبی قرار دارند؛ از انیمیشن‌های خام گرفته تا سیستم تیراندازی ناکارآمد آن. با این وجود، بازی از برخی لحاظ نیز لایق ستایش است. داستان آن، روایتی کلاسیک دارد اما خود مورگان، اختلالاتی روانی داشته و در بازی با شک و تردیدهای زیادی روبرو می‌شود.

برای حل راز و رمزهای بازی، نیاز است تا در اطراف شهر گرین‌ویل بگردید و ضمن پرس و جو از ساکنان هر منطقه، به بررسی صحنه‌های جنایت پرداخته و سرنخ‌های جدیدی پیدا کنید.

اگرچه بازی Deadly Premonition ایرادهای زیادی دارد، اما شخصیت‌های عالی و داستان کارآگاهی فوق‌العاده آن، ارزش تجربه این عنوان را بالا می‌برد.

۹ بازی آینده که زامبی‌ها مرکز توجه هستند
خواندن

Hotel Dusk Room ۲۱۵

1 3 hotel dusk

سبک هنری بازی Hotel Dusk Room 215، بهترین ویژگی آن محسوب می‌شود. چیزی شبیه به یک کتابچه طراحی شگفت‌انگیز؛ اما داستان بازی نیز نقاط عطف زیادی دارد.

شخصیت اصلی بازی، کارآگاه سابق نیویورک، کایل هاید (Kyle Hyde) نام دارد که به منظور جستجوی همکار مفقودشده‌ خود به هتل داسک در ایالت نوادا سفر می‌کند. وی پس از رسیدن به این منطقه، به کلید اتاق ۲۱۵ دست پیدا می‌کند و با عبارت «برایت آرزوی موفقیت می‌کنم» روبرو می‌شود.

هرچه کایل بیشتر در هتل جستجو می‌کند، با رازی بزرگتر و شوم‌تر برخورد می‌کند که به زندگی قبلی او گره خورده است. شما باید در هتل بگردید و با مراجعین آن به گفتگو بپردازید و بر اساس اطلاعات بدست آمده، از آن‌ها سوال کنید و با کنار هم قرار دادن آیتم‌های مختلف، به شواهد جدیدی دست یابید.

همچنین چند معمای کوچک نیز در بازی جای گرفته که با استفاده از کنترلر لمسی کنسول DS قابل حل کردن هستند. همچنین بازی Hotel Dusk Room 215 یکی از معدود عناوینی‌ست که به صورت عمودی برروی کنسول DS اجرا می‌شود که این مورد باعث شده تا بیش از هر چیزی به یک کتاب کارآگاهی قابل تعامل شباهت پیدا کند.

Hotel Dusk Room 215 داستانی نسبتاً خطی دارد اما داستان و روایت کارآگاهی جذاب آن، دلیلی کافی برای تجربه این بازی به حساب می‌آید.

Sherlock Holmes: Crimes and Punishments

1 4 sherlock holmes 1

شرلوک هولمز یکی از مشهورترین کارآگاهان حوزه سرگرمی است، بنابراین حضور او در مدیوم بازی‌های ویدئویی امری منطقی است. استودیوی فراگ‌ویرز (Frogwares) سال‌هاست که به ساخت و عرضه بازی‌هایی با محوریت شرلوک هولمز مشغول است اما نسخه Crimes and Punishments یکی از بهترین ساخته‌های این استودیو در این باره محسوب می‌شود. به صورت کلی‌تر، می‌توان این بازی را یکی از زیباترین عناوین کارآگاهی تاریخ نیز دانست.

بازی Psychonauts 2 چگونه به موضوع سلامت روانی پرداخته است؟
خواندن

این بازی به شش پرونده مختلف تقسیم شده که همه آن‌ها به تلاش تروریستی به نام مری من (Merry Men) ارتباط پیدا می‌کند که سعی در سرنگونی دولت وقت دارد. با استفاده از مکانیک تحقیق، شما باید صحنه‌های قتل را بررسی کنید و از شاهدان بازجویی کنید که سرنخ‌های گردآوری شده به چیزی تحت عنوان «Deduction Board» اضافه می‌شوند.

با استفاده از Deduction Board می‌توانید اطلاعات مختلف را کنار هم قرار دهید و سعی کنید که حقیقت را پیدا کنید. با این حال، برای حل هر کدام از پرونده‌ها، تنها یک راه‌حل ارائه نشده و هر یک ۴ یا ۵ راه‌حل برای پیدا کردن مضنون اصلی دارند. سازندگان پا را از این هم فراتر گذاشته‌اند و می‌توانید اصلاً به دنبال قاتل هر پرونده قتل نیز نپردازید.

اگر فرد مضنون را پیدا کنید، با انتخابی اخلاقی روبرو می‌شوید و می‌توانید آن را ببخشید یا مجازاتش کنید. مکانیک‌های Crimes and Punishments کاملاً این حس را به شما می‌دهد که خود شرلوک هولمز هستید و بازی نکاتی هوشمندانه از دیگر بازی‌های بازار نظیر Arkham Asylum را گرفته و با مکانیک‌های جدید پیوند داده تا تجربه‌ای لذت‌بخش برای بازی‌بازان به ارمغان آورد.

تعداد انتخاب‌ها و گزینه‌ها در هر پرونده زیاد است که نتیجه کار، Sherlock Holmes: Crimes and Punishments را به یک بازی کارآگاهی جذاب و خوش‌ساخت تبدیل کرده است. البته باید بگوئیم که ایفای نقش شرلوک هولمز، به خودی خود، یک نکته مثبت به حساب می‌آید.

Her Story

1 5 her story

Her Story یک تجربه جذاب است که شما را مجبور به استفاده از استدلال و تفکر می‌کند؛ البته استفاده از یک قلم و دفتر نیز برای تجربه مطلوب آن، نیاز است. کلیات داستان بازی Her Story از طریق یک نوار جستجوی رایانه‌ای روایت می‌شود. شما در این بازی نقش یک کارآگاه را دارید که وظیفه دارد با بررسی مصاحبه‌های ویدئویی گرفته شده در اداره پلیس، پرونده مفقودی یک مرد را حل کند.

ویژگی‌هایی که دوست داریم در بازی Starfield شاهد آن‌ها باشیم
خواندن

این ویدئوها شامل صحبت‌های زنِ مرد، هانا اسمیت (Hannah Smith)، می‌شود و باید برای جستجوی ویدئوهای بیشتر تلاش کنید که به روشن‌تر شدن مسائل کمک زیادی می‌کند. Her Story تجربه‌ای لذت‌بخش و درخشان است که راه‌های زیادی برای حل کردن پرونده اصلی، پیش روی شما قرار می‌دهد.

تجربه بازی کاملاً آزادانه است و تنها راه برای جستجوی بیشتر، دیدن ویدئوهای درون بازی است. این امر منجر به خلق نموداری می‌شود که تجسم آن، نیازمند قلم و کاغذی واقعی‌ست که باید سعی کنید چگونگی کنار هم قرار گرفتن ویدئوها را برای خود ترسیم کنید تا راحت‌تر پرونده را حل کنید.

Her Story برخلاف عناوین دیگر، حس یک کارآگاه واقعی را برای شما به وجود می‌آورد.

The Wolf Among Us

1 6 the wolf among us

استودیوی تل‌تیل گیمز (Telltale Games) با سری بازی‌های The Walking Dead، عناوین ماجراجویی را از نو تعریف کرد اما The Wolf Among Us یکی از بهترین بازی‌های این استودیوی تعطیل‌شده محسوب می‌شود.

The Wolf Among Us در دنیای کمیک‌های Fable جریان دارد؛ مجموعه‌ای پرمخاطب که داستان‌های پریانی در منطقه‌ای تحت عنوان Fabletown، جایی دور از انسان‌ها، واقعی و زنده هستند. شما در نقش گرگ بد بزرگ (Big Bad Wolf)، مشهور به بیگبی وولف (Bigby Wolf)، بازی می‌کنید که به عنوان کلانتر شهر فیبل‌تاون شناخته می‌شود.

پس از قتل زنی در شهر، بیگبی شروع به تحقیق برروی این پرونده می‌کند و با حقایق و توطئه‌های بزرگی مواجه می‌شود. اگر پیش از این یکی از بازی‌های تل‌تیل را تجربه کرده باشید، احتمالاً می‌دانید که باید انتظار چه چیزهایی را از The Wolf Among Us داشته باشید.

داستان Halo قسمت سیزدهم: اختلاف بزرگ بین قوم‌های کاوننت
خواندن

شما در محیط‌های بازی قدم می‌زنید و آن‌ها را بررسی می‌کنید، رویدادهایی سریع را برای صحنه‌های اکشن بازی می‌کنید و گزینه‌های انتخاب دیالوگ و تصمیم‌های زیادی برای شما در طول بازی تدارک دیده شده است.

The Wolf Among Us یکی از بهترین داستان‌هایی‌ست که تاکنون توسط استودیوی تل‌تیل گیمز روایت شده و اگرچه فصل نخست آن پنج قسمت دارد، اما باز هم تجربه‌ای دلنشین و دلچسب تلقی می‌شود.

لحن جدی داستان و رمز و رازهای فراوان و شوکه‌کننده، مطمئناً برای علاقه‌مندان به بازی‌های کارآگاهی مناسب خواهد بود.

The Vanishing of Ethan Carter

1 7 ethan carter

برخلاف بسیاری از بازی‌های کارآگاهی موجود، The Vanishing of Ethan Carter در یک محیط باز جریان دارد و آزادی عمل نسبتاً خوبی برای حل و فصل پرونده‌های داستان ارائه می‌دهد.

شما در این بازی در نقش یک بازپرس ماوراءالطبیعه به نام پل پرُسپرو (Paul Prospero) قرار می‌گیرید که نامه‌ای از ایتان کارتر (Ethan Carter) 12 ساله دریافت می‌کند و تشویق می‌شود تا به Red Creek Valley سفر کند. پس از رسیدن به شهر، متوجه می‌شوید که ایتان کارتر گم شده و رویدادهای ماوراءالطبیعه در شهر در حال وقوع است.

اگرچه محیط بازی تمی ماوراءالطبیعه دارد، اما The Vanishing of Ethan Carter تجربه‌ای واقعی از یک کارآگاه را ارائه می‌دهد.

بازی به هیچ وجه شما را سمت مسیری مشخص نمی‌برد. باید در شهر شروع به کاوش و جستجو کنید و با استفاده از توانایی‌های ماوراءالطبیعه خود، به بازآفرینی صحنه‌های قتل هر جسد بپردازید.

این سکانس‌ها حس و حال کارآگاهی دارند و با ترکیب و کنار هم قرار دادن آن‌ها کنار هم، حقیقت مشخص می‌شود. دنیایی پر زرق و برق و معماهایی هوشمندانه به شما کمک می‌کند تا به خوبی درگیر داستان معمایی این بازی شوید.

راهنمای بازی Need for Speed Unbound
خواندن

سری Professor Layton

1 8 professor layton

اگر به دنبال سری عناوینی وابسته به استدلال و حل کردن معما هستید، Professor Layton بهترین گزینه است. اگرچه خود پروفسور لایتون یک باستان‌شناس است، نه یک کارآگاه، اما به وضوح این شخصیت از شرلوک هولمز الهام گرفته و کلاه نمادین آن نیز، گواهی بر این مدعاست.

در هر بازی از این سری، لایتون و دستیارش، لوک تریتون (Luke Triton)، باید با صحبت کردن با مردم شهر و حل کردن مینی‌گیم‌های مختلف، از راز یک معما پرده بردارند.

بازی اول در منطقه‌ای ساختگی تحت عنوان St. Mystere جریان دارد و باید در آن، به جستجوی شیء مصنوعی «سیب طلایی» بپردازید.

گیم‌پلی به بخش‌های بصریِ شبیه به رمان تقسیم می‌شود و کاوش در مناطق، و همچنین حل کردن معماهای متعدد از جمله ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. می‌توان با جرات گفت که سری St. Mystere یکی از بهترین طراحی‌های معماها را در بین بازی‌های ویدئویی مختلف دارد و برای حل کردن آن‌ها، نیاز به منطقی بالاست.

با توجه به رمز و رازهای جذاب در هر بازی و معماهای لذت‌بخش آن‌ها، می‌توان گفت که این سری، یک تجربه کارآگاهی لذت‌بخش و عالی محسوب می‌شود؛ حتی اگر شخصیت اصلی آن واقعاً یک کارآگاه نباشد.

اگر قصد تجربه‌ای متفاوت‌تر دارید، بازی Professor Layton vs. Ace Attorney نیز ارزش بالایی برای بازی کردن دارد که ترکیبی از تحقیقات، حل کردن معماها و مضامین دادگاهی است.

منبع
Twinfinite

مهرداد میرشاهی

علاقه‌مند به سینما و بازی‌های ویدئویی.
عضویت
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
trackback
چرا L.A. Noire همچنان یکی از بهترین بازیهای کارآگاهی است - سی فارس
1 سال قبل

[…] (۵) ۸ بازی برتر در سبک کارآگاهی پیکسل آرتس۸ بازی برتر در سبک کارآگاهی پیکسل آرتس […]

دکمه بازگشت به بالا
1
0
Would love your thoughts, please comment.x