یادداشت بازیساز: چه مواردی در پروسه جذب نیروی فنی اهمیت بالاتری دارد؟
این یادداشت به قلم محمد سلیمانیفر و بهشکل اختصاصی در اختیار پیکسل آرتس قرار گرفته است.
کوییز آو کینگز بیش از یک دهه است که بهعنوان یکی از محبوبترین بازیهای موبایلی کشور شناخته میشود. محبوبیتی که روز به روز افزایش مییابد و البته نیازمند نگهداری و لایوآپس دقیق و مستمر است. به بهانه موفقیتهای این بازی از مدیر فنی و همموسس این کسب و کار یعنی محمد سلیمانیفر خواستیم تا در مجموعه یادداشتی تجارب خود را در زمینههای مختلف در اختیار پیکسل آرتس بگذارد. به این امید که مورد توجه بازیسازان و دوستداران صنعت بازی قرار بگیرد.
پاسخ دادن به این سوال با توجه به شرایطی که استارتآپ شما در آن قرار دارد، متفاوت خواهد بود. با این حال تصور میکنم همچنان مواردی وجود دارند که میتوانند بین تمامی استودیوهای بازیسازی و با هر سطحی یکسان خواهند بود. فرقی نمیکند که یک تیم سه-چهار نفره هستید که برای تکمیل یک پروژه به همکاری برای چند ماه احتیاج دارید و یا تیمی چند ده نفره که قصد گسترش فعالیتهایش را دارد. در انتها مواردی هستند که برای شما و کسبوکارتان تعیینکننده خواهند بود و با اندکی دقت میتوان در آنها تصمیمات بهتری گرفت.
قبل از هر چیز، مشخص کنید که نیرو فنی مد نظرتان باید تا چه اندازهای در کارش با تجربه باشد. بزرگترین سرخوردگی برای نیروهای فنی خواهد بود که با تجارب بالا، درگیر پروژههای کماهمیت میشوند و از طرفی بزرگترین فشارها را برنامهنویسانی تحمل میکنند که با تجربه کم درگیر پروژههای بزرگ میشوند.
علاوه بر این، اشتراک دانش را در هر سطحی جدی بگیرید. تفاوتی نمیکند که جلسات ارائه و اشتراک دانش دارید یا تصمیم میگیرید تا این مورد را از طریق گروههای آنلاین و … پیش ببرید. در هر صورتی راهی پیدا کنید تا بتوانید با همتیمیهای خود در تیمهای مختلف فنی تبادل دانش داشته باشید. این مورد در طولانی مدت سبب جمع شدن دانش مشترک فنی در تیمهای مختلف و همافزایی بهتر آنها خواهد شد. علاوه بر این در کیسهایی که نیاز به ارائه بیرون از سازمان باشد، هماهنگی از این جنس باعث خواهد شد تا انتخاب راحتتری بین اعضای تیم فنی داشته باشید.
شاید توانایی فنی و دانش در این زمینه هر چیزی مهمتر باشد؛ اما با این حال تصور میکنم بالاتر از این موارد و حیاتیتر از آنها هم بتوان در این پروسه کاری پیدا کرد. بهنظرم هیچ چیزی برای یک برنامهنویس مهمتر از توانایی شناسایی مسئله و در ادامه حل آن نیست. ذهن خلاقی که بتواند از روشهای مختلف به حل یک مسئله فکر کند و البته بهینهترین آن را برگزیند. پروسه بهینهسازی بدون شک به سادگی گفتن این واژه نیست؛ اما قطعا اگر برنامهنویس در موارد پایهای و اصولی عملکرد خوبی داشته باشد، قطعا در این زمینه نیز عملکرد شایسته توجهی خواهد داشت.
فراموش نکنید که افراد مختلف در تیمهای فنی، نیاز به تعامل با دپارتمانهای خارج از این بخش دارند. در خیلی از پروسههای جذب با توجه به اهمیت بالای فنی، تواناییهایی چون تعامل و روابط عمومی چندان مد نظر قرار نمیگیرد. تجربه به نگارنده ثابت کرده است که این مورد یکی از مهمترین مواردی خواهد بود که در طولانی مدت با آن دست و پنجه نرم خواهید کرد. خصوصا اگر برنامهنویسهای شما افرادی باشند که با تیمهای پویا مثل محتوا، لایوآپس، بازاریابی و … در ارتباط باشند.
این را از یاد نبرید که شرکتهای حوزه تکنولوژی در اکوسیستم استارتآپی ایران با توجه به سهم بازار بزرگی که دارند و البته وسعت تجارتهایشان در مقایسه با بازیهای ویدئویی، همواره این توانایی را خواهند داشت تا نیروهای فنی سطح یک شما را با پیشنهادهای جذاب، به سمت خود بکشند. آنچه در این میان مهم است، ایجاد فضایی برای رشد، تعامل و البته ابراز هر شخص است. فضایی که پیشرفت هر شخص در خدمت پیشرفت مجموعه و برعکس باشد. اگرچه ساخت چنین شرایطی آن هم در رقابت با تیمهای بزرگ فنی در شرکتهای تکنولوژی دشوارتر از حد معمول به نظر میرسد؛ اما موردی است که قطعا در میان مدت به دست خواهد آمد و ارزش زمانی که برایش میگذارید را دارد.