حدود ۱۳ سال از انتشار نسخه اول بازی Space Marine میگذرد. یک عنوان تیراندازی سوم شخص که در میانههای نسل هفتم کنسولهای خانگی و درست وسط پادشاهی سری بازیهای Gears of War و Uncharted به بازار عرضه شد. در سالهایی که همه بازیها میخواستند شبیه به یکی از بازیهای موفق سونی و مایکروسافت باشند، استودیو Relic مسیر متفاوتی را انتخاب کرد و حاصل آن یک بازی اکشن بسیار سرگرمکننده و جذاب بود که در جهان بزرگ Warhammer 40K جریان داشت. با اینکه بازی Space Marine در زمان عرضه مورد استقبال منتقدان واقع شد ولی در نهایت تا سالها دنبالهای برای آن ساخته نشد و طرفداران آن بازی برای تجربهی دنبالهی آن باید ۱۳ سال صبر میکردند. حالا Space Marine 2 اینجاست. سرحالتر از همیشه و آماده برای اینکه برای طرفدارن این جهان جذاب را سیراب کند.
قبل از وارد شدن به متن اصلی لازم است به این نکته اشاره کنم که بازی به سه بخش کلی تقسیم میشود و سعی شده در متن پیشرو، هر کدام از این سه بخش به شکل جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.
شرافت و شجاعت
اولین بخشی که بازی برای شما معرفی میکند، کمپین داستانی آن است. جایی که شما دوباره در نقش تایتس قرار میگیرید. یک تفنگدار باتجربه امپراتوری که بعد از وقایع قسمت اول، در بخش Deathwatch خدمت میکند. در واقع اولین مرحله داستانی و افتتاحیه بازی، دیدن تایتس در قامت یک تفنگدار سیاهپوش Deathwatch است. مبارزه این گروه از این قرار است که یکی از سیارههای امپراتوری که آیتم مهمی را در خود دارد، مورد تهاجم تایرندها (Tyranid) قرار گرفته و تایتس و باقی تفنگداران آن دسته باید به محل حمله رفته از آن آیتم مشخص که یک باتری بسیار خاص است محافظت کنند. ماموریتی که به خوبی پیش نمیرود و در نهایت فقط دمترین تایتس (Demetrian Titus) میماند و به سختی و به کمک جراحیهای فراوان، جان سالم به در میبرد.
داستان اصلی بازی دوم از اینجا شروع میشود. نکته مهم برای درک داستان، روند آن و رفتار شخصیتها، داشتن دانش کافی از قواعد و قوانین جهان Warhammer 40K است. به طور مثال در همان لحظه بیدار شدن تایتس بعد از عملها جراحی متوجه میشویم که او تنزل درجه گرفته و دیگر نه تنها فرمانده تفنگداران دسته دوم نیست (هر دسته از تفنگداران شامل صد تفنگدار نهایی یا Ultra Marine است) بلکه از حالا یک ستوان عادی در همان دسته است. علت چیست؟ غیبت طولانی او از خدمت در دسته دوم. اما شاید سوالی ایجاد شود که مگر خدمت در Deathwatch هم نوعی خدمت به امپراتوری نیست؟ پاسخ این است که بله! ولی نیروهای Deathwatch تفنگدارانی هستند که کهنهکاران جنگ بوده و معمولا از دستههای خدمت خود جدا شدهاند ولی تایتس در پایان بازی اول، بدون اطلاع و به اجبار به Deathwatch ملحق شده. جزئیات به این شکل در بازی بسیار زیاد است. به همین دلیل داستان بازی Space Marine 2 که اتفاقا بسیار ساده و سرراست بوده و هیچ پیچیدگی خاصی در آن دیده نمیشود، به نظر پیچیده و نامفهوم برسد.
اما اگر با جهانبینی و قوانین جهان Warhammer 40K آشنایی کافی را داشته باشید، نه از شنیدن نام سیارهها تعجب میکنید نه بابت رفتارهای خشک و حتی گاهی عجیب شخصیتها.
بازی هم تلاشی برای شناساندن این جهان نمیکند و فرض خود را بر این میگذارد که مخاطب بازی Space Marine 2 با علم و دانش قبلی به سراغ بخش داستانی میآید. پس پیشنهاد میکنم که یا قید درک تمام و کمال داستان بازی را بزنید و فقط از گیمپلی فوقالعاده بازی لذت ببرید، یا از قبل نگاهی به برخی جزئیات بکنید و حتما داستان نسخه اول را در ذهن داشته باشید.
داستان بازی همانطور که گفته شد، ماجرای مبارزه فرشتههای مرگ امپراتوری با تهاجم غیرانسانهایی به نام تایرند است. نژادی به شدت حیوانی که در دستههای بسیار عظیم و پرتعداد به سیارهها یورش میبرند و چیزی جز مرگ و ویرانی از خود برجای نمیگذارند. یکی از مهمترین تغییرات بازی نسبت به نسخه اول، تغییر دشمنان بازی از اورکها به تایرندها است. اورکها به دلیل ماهیت نژادی که در جهان بازی دارند، نمیتوانستند آن دشمن ترسناکی باشند که دلهره به دل انسانها بیاورند. ولی تایرندها به دلیل شکل ظاهری ترسناک خود و حضور در گروههای بسیار عظیم، دشمنی مهیب و دهشتناک برای بشر محسوب میشوند. همین موضوع کمک زیادی به ترسیم یک تهدید جدی در بازی کرده است.
نکتهی دیگر روایت داستان بازی در سه سیاره متفاوت است. سیارههایی که هرکدام شرایط و زیستبوم خاص خود را دارند. در مقایسه با بازی اول که تنها در یک سیاره جریان داشت، تنوع بصری بسیار بهتری را در بازی Space Marine 2 شاهد هستیم. این تنوع در بخشهای دیگر بازی نیز دیده میشود. حالا تنوع بسیار بیشتری در ماموریتها را شاهد هستیم، تنوع بیشتری در شخصیتها و صدالبته که تنوع بیشتری در سلاحها. تعداد سلاحهای بازی نسبت به نسخه اول بسیار بیشتر شده. سلاحهایی که با ویژگیهای مختلفی از یکدیگر متمایز میشوند.
نکته نهایی در مورد بخش داستانی بازی در حفظ DNA سری بازی است. در بخش داستانی نه خبری از امتیاز تجربه است، نه خبری از ارتقا اسلحهها و… بخش داستانی بازی و روند طوری طراحی شده که انگار از دل بازیهای نسل هفتم بیرون آمده، اتفاقی که از بابت آن خوشحال هستم؛ یک داستان سرراست، یک گیمپلی خالی از پیچیدگی زیاد و در نهایت یک لذت ۸ الی ۱۰ ساعته. چیزی که این روزها کمی سخت به دست میآید.
در انتها لازم است به این نکته اشاره کنم که به جز مرحله افتتاحیه، تمام مراحل بخش داستانی را میتوانید به شکل آنلاین و به همراه ۲ نفر از دوستان خود تجربه کنید. هرچند هوش مصنوعی همراهان شما به خوبی طراحی شده و هرگز باعث اشکال در روند بازی نمیشوند.
فرشتگان مرگ
بخش دیگری در بازی وجود دارد که تنها شامل ماموریتهایی تکرارپذیر است که میتوانید آنها را به همراه دوستان خود به شکل PVE تجربه کنید. در این بخش میتوانید ماجرای گروههای تفنگدار دیگر را ببینید که به شکل موازی، در کنار تایتس در حال نبرد با دشمنان بشریت بودهاند.
مهمترین تفاوت بخش عملیاتهای کوآپ بازی Space Marine 2 در نبود تایتس در مرکز آن است. اینجا شما میتوانید از بین ۶ کلاس مختلفی که در بازی وجود دارد، یکی را انتخاب کرده و مشغول انجام ماموریتها شوید. این کلاسها هر کدام سلاحها و قابلیتهای خاص خود را دارند. بعضیها مثل کلاسهای Tactical و Sniper شرایط واضحی دارند و بعضی مثل Assault خاصتر هستند. هر کدام از این کلاسها با انجام ماموریتها، امتیاز تجربه کسب میکنند و به سطوح بالاتر میرسند. سطوحی که با هر بار ارتقا آن، پرکها و ویژگیهای جدیدی را در اختیار بازیکن قرار میدهد.
هر کدام از کلاسها در نهایت میتوانند تا سطح ۲۵ بالا بروند که با توجه به وجود ۶ کلاس مختلف در بازی، میتوان حدس زد که رساندن همه این ۶ کلاس به لول ۲۵، کار کوتاهی نخواهد بود.
گذشته از کلاسها، هرکدام از سلاحهای بازی هم سیستم ارتقای جداگانهای دارند که با میزان استفاده شما از این سلاحها، در ارتباط مستقیم است. هرچه بیشتر از یک سلاح استفاده کنید، XP بیشتری برای آن سلاح دریافت میکنید و سطح آن را ارتقا میدهید. با بالا رفتن سطح سلاحها میتوانید ویژگیها و ارتقاهای منحصربهفردی برای این سلاحها آزاد کنید که در انجام ماموریتهای سختتر، مفید هستند.
در مورد ماموریتها هم باید گفت که در زمان انتشار بازی، تعداد ۶ ماموریت برای تجربه در دسترس است. برای هر کدام از این ماموریتها، چهار درجه سختی متفاوت وجود دارد تا امکان تکرارپذیری این مراحل را بالا ببرد. صدالبته که قرار است در آینده مراحل بیشتر به همراه دشمنان و سلاحهای جدید هم به بازی اضافه شود تا بازیکنان همیشه دلایل بیشتری برای برگشتن به این مراحل و تجربه مجدد آنها داشته باشند.
آخرین نکته بخش PVE بازی هم به شخصیسازی ظاهری بسیار گسترده تفنگداران اختصاص دارد. هر ۶ کلاس موجود در بازی، ویژگیهای ظاهری متفاوتی دارند و همین ویژگیها هم میتوانند با جزئیات زیادی شخصیسازی شوند تا هر بازیکن تفنگدار کاملا منحصربهفردی داشته باشد.
نظم و آشوب
سومین بخش اصلی بازی Eternal War نام دارد که در واقع همان بخش چندنفره رقابتی یا PVP بازی است. جایی که بازیکنان در دو تیم ۶ نفره مقابل هم قرار گرفته و در حالتها و نقشههای مختلف بازی با یکدیگر رقابت میکنند. یکی به عنوان تفنگداران الترا و دیگری به عنوان تفنگداران نیروهای هرج و مرج یا Chaos.
تمام ویژگیهای گفته شده برای ارتقا سطح و شخصیسازی اسلحهها و کلاسها در این بخش هم وجود دارند با این تفاوت که امکان شخصیسازی برای نیروهای هرج و مرج هم وجود دارد.
بخش چندنفره با اینکه به شکلی استاندارد و تا حد امکان متعادل طراحی شده، ولی چیز جدیدی نه به بازی و نه به دیگر بازیهای رقابتی اضافه نمیکند و در نهایت میتواند برای طرفداران سرسخت بازی، ساعتهای بیشتری از سرگرمی را فراهم کند.
نکته مهم و قابل ذکر به این موضوع برمیگردد که بازی در زمان نگارش این متن، هنوز به شکل رسمی عرضه نشده و طبعاً سرورهای شلوغی را تجربه نمیکند. به همین دلیل، پیدا کردن بازیکن کافی برای تجربه بخش چندنفره رقابتی، اصلا کار سادهای نیست. از همین جهت هم نمیتوان نظر قطعی در مورد سرگرمکننده بودن این بخش در طولانی مدت داشت.
البته همیشه این امید وجود دارد که در آینده و با انتشار بهروزرسانیهای بیشتر، این بخش چندنفره رقابتی هم پیشرفت کند و بیشتر از قبل برای بازیکنان محتوا داشته باشد.
پیشرفت ۱۳ ساله
هسته اصلی گیمپلی اما بهترین بخش بازی است. سیستم تیراندازی بازی به قدری لذتبخش و جذاب از آب در آمده که به تنهایی میتواند ساعتهای زیادی سر مخاطب را به خودش گرم کند. تمام اسلحههای بازی به خوبی طراحی شدهاند و حس سنگینی حرکت تفنگداران و سلاحها و… به خوبی حس میشود. بخش مبارزات که غیر از سیستم تیراندازی معرکه بازی، یک بخش مرتبط با سلاح سر هم دارد، بسیار عالی طراحی شده است.
هر تفنگدار میتواند همزمان دو سلاح گرم و یک سلاح سرد حمل کند. سلاح سرد میتواند یک شمشیر باشد یا یک پتک و یا حتی شمشیر، این سلاح سر همیشه به همراه یک سلاح کوچک کمری است و سلاح گرم دوم معمولا سلاح اصلی تفنگدار است. برای مبارزه در فواصل نزدیک، باید کمبوها کم ولی جذاب بازی را با زمانبندی خوبی اجرا کنید و ضربات غیرقابل دفاع دشمنان را نیز جاخالی دهید تا از آسیبهای آنان در امان باشید. یک ویژگی جدید بازی، سیستم دفع حملات است. شما میتوانید بسیاری از ضربات دشمنان را Parry کرده و امکان وارد کردن یک ضربه مهلک به دشمن را فراهم کنید.
هسته گیمپلی بازی، روند بسیار مفرح و سرگرمکنندهای دارد. مراحل خطی و پرجزئیات بازی هم تنوع کافی را دارند و هم باعث سردرگمی بازیکنان نمیشوند. همین خطی و محدود بودن بازی هم باعث شده تا همین مراحل با جزئیات بسیار زیادی ساخته شوند و لحظهای چشم مخاطب را خسته نکنند.
بازی از نظر فنی هم شرایط بدی ندارد. باگ و گلیچی در تجربه بنده دیده نشد که تجربه بازی را مختل کند و مجبور شوم تا بازی را مجدداً بارگذاری کنم و در حالت Quality که هدف آن اجرای بازی با کیفیت بالاتر و ۳۰ فریم بر ثانیه است هم شاهد هیچ مشکلی نبودم. ولی زمانی که بازی را روی حالت Performance اجرا میکنید و منتظرید تا خروجی ۶۰ فریم بر ثانیه بگیرید، کمی ناامید میشوید. بازی در این حالت و زمانی که تعداد دشمنان بازی خیلی زیاد میشود، کمی دچار افت فریم میشود. همچنین گاهی و در زمان فعال شدن برخی چکپوینتها، بازی دچار استاتر شدید شده و چند ثانیه تصویر فریز میشود. همه این مشکلات میتوانند به سرعت و با انتشار چند آپدیت رفع شوند ولی فعلا، اینها موارد فنی هستند که در بازی دیده میشوند.
یکی دیگر از ایرادات بازی هم به بخش صداگذاری برمیگردد. افرادی که نقشهای بازی را بر عهده دارند، همه کار خود را به خوبی انجام دادهاند ولی اشکال جایی ایجاد میشود که صدای این افراد شباهت بسیار زیادی به هم دارد. به شکلی که اگر به نام کسی که در حال صحبت است را در زیرنویسهای بازی نخوانید، احتمالا متوجه نمیشوید که کدام یک از شخصیتها در حال صحبت هستند.
ولی اگر از این مورد هم عبور کنیم، به موسیقیهای بازی میرسیم در شرایط بسیار خوبی به سر میبرند. هیچکدام از این موسیقیها آنقدر به یاد ماندنی نیستند که بعد از تمام شدن بازی هم ملودی آنها را به یاد بیاورید ولی همه این موسیقیها در زمان درستی پخش میشوند و به خوبی وظیفه خود را انجام میدهند.
وظیفهای که ابدی است
تصمیمگیری در مورد خرید یا عدم خرید Warhammer 40K: Space Marine 2 به شدت به سلیقه خودتان مربوط است. اگر به بازیهای تیراندازی و اکشن علاقه دارید، اگر به شخصیسازی شخصیت تحت کنترل خود اهمیت میدهید، اگر از بازیهای آنلاین رقابتی کوچک و ۱۲ نفره لذت میبرید، اگر دلتان برای کمپینهای داستانی ۸ الی ۱۰ ساعته نسل هفتم تنگ شده و از همه مهمتر اینکه اگر خود را طرفدار جهان Warhammer 40K میدانید، احتمالا برچسب قیمت ۷۰ دلاری بازی برای شما مناسب است. بازی توسط دوستداران جهان Warhammer 40K و برای طرفداران این جهان ساخته شده و با مشکلات فنی کوچکی که دارد هم میتواند در راضی کردن این افراد موفق باشد. پس اگر حال و هوای این جهان را دوست دارید، یک بازی جذاب انتظار شما را میکشد.
تصمیمگیری در مورد خرید یا عدم خرید Warhammer 40K: Space Marine 2 به شدت به سلیقه خودتان مربوط است. اگر به بازیهای تیراندازی و اکشن علاقه دارید، اگر به شخصیسازی شخصیت تحت کنترل خود اهمیت میدهید، اگر از بازیهای آنلاین رقابتی کوچک و ۱۲ نفره لذت میبرید، اگر دلتان برای کمپینهای داستانی ۸ الی ۱۰ ساعته نسل هفتم تنگ شده و از همه مهمتر اینکه اگر خود را طرفدار جهان Warhammer 40K میدانید، احتمالا برچسب قیمت ۷۰ دلاری بازی برای شما مناسب است. بازی توسط دوستداران جهان Warhammer 40K و برای طرفداران این جهان ساخته شده و با مشکلات فنی کوچکی که دارد هم میتواند در راضی کردن این افراد موفق باشد. پس اگر حال و هوای این جهان را دوست دارید، یک بازی جذاب انتظار شما را میکشد.
+ کمپین دوستداشتنی با حال و هوای قدیمی
+ سیستم مبارزات فوقالعاده جذاب
+ سیستمهای شخصیسازی بسیار خوب
- افت فریم در حالت پرفورمنس
- فریز شدن بازی برای چند ثانیه در برخی لحظات