انتشار اولین نسخه از Little Nightmares در سال ۲۰۱۷، یک اتفاق هیجانانگیز بود. عنوانی مستقل و جذاب که با نگاهی به بازی تحسینشده Inside توسعه پیدا کرده بود و توانست با ساختن فضایی بدیع و دلهرهآور، دل طرفداران بازیهای ماجراجویی و دلهرهآور را به دست بیاورد. ساخته Tarsier Studios از هر نظر یک موفقیت کامل بود. یک بازی کمهزینه که موفق شده بود در طول تنها یک سال، بیش از ۱ میلیون نسخه به فروش برساند. ناشر بازی که Bandai Namco بود و هست، به سرعت به ساخت دنبالهای برای بازی چراغ سبز نشان داد و دومین نسخه از Little Nightmares در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شد و موفقیتهای نسخه اول را تکرار کرد. بازی حالا یک مجموعه موفق بود و طرفداران خاص خودش را داشت که اتفاقا کم هم نبودند. تیم اصلی توسعه بازی بعد از نسخه دوم تمایلی به ساخت بازیهای بیشتری از جهان Little Nightmares نداشتند ولی ناشر همچنان به دنبال یک بازی سوم بود و به همین دلیل به سراغ استودیویی رفت که سابقه بسیار خوبی در ساخت بازیهای ترسناک داشت. استودیو Supermassive که احتمالا آنها را با بازیهایی مثل Until Dawn و سری The Dark Pictures بشناسید. البته این استودیو پیش از این هم در تولید نسخه دوم به تیم اصلی کمک کرده بودند و کاملا با مجموعه بیگانه به حساب نمیآمدند. در نهایت به امروز رسیدهایم. پاییز ۲۰۲۵ و بالاخره بازی Little Nightmares III آماده شده و وقت آن است تا ببینیم آیا استودیو Supermassive در تولید دنباله برای این مجموعه موفق بوده یا نه.
سخت است که در مورد داستان بازی Little Nightmares III صحبت کرد و چیزی از آن را لو نداد. خبر خوب این است که روند قصهگویی در بازی سوم از ریل خارج نشده و همچنان با همان شکل از قصه و روایتی طرف هستیم که بیرحمانه با مخاطب و شخصیتهایش برخورد میکند و ابایی از به تاریکی کشاندن ذهن مخاطب خود ندارد. ممکن است از تغییر شخصیتهای اصلی بازی ناراحت باشید. باید گفت سازندگان به دلایل مشخصی این تصمیم را گرفتهاند. آنها میخواستند در حالی که به رویکرد و دیدگاه بازیهای ابتدایی وفادار ماندهاند، قصه خودشان را روایت کنند و برای روایت قصه جدید به شخصیتهای جدید نیاز است. به همین جهت این تصمیم، یک تصمیم جسورانه و درست بوده است. مفاهیمی که در داستان قرار دارند اما تا حد زیادی تکراری هستند.
بازی سرشار است از موقعیتهایی نمادین که شخصیتهای اصلی با جثههای بسیار کوچک خود از آنها عبور میکنند با ترسهای خودشان مواجه میشوند. روشی در قصهگویی داستانهای ترسناک که بسیار مرسوم است و حسابی هم جواب پس داده. موقعیتهایی از تنهایی نوزاد تازه متولد شده گرفته تا رفتارها و فشارهایی که کودکان حاضر در پرورشگاهها تحمل میکنند و… همگی مفاهیمی هستند که میتوانید مصداقهایشان را در بازی پیدا کنید. داستان بازی با اینکه نسبت به نسخههای قبلی شلختهتر روایت میشود ولی میتواند نمره قبولی بگیرد.
در بخش گیمپلی ولی مشکلات ریز و درشت بیشتری دیده میشود. مشکلاتی که برخی از آنها از ابتدای مسیر مجموعه Little Nightmares در آن وجود داشته و برخی هم تنها در بازی Little Nightmares III وجود دارند. ابتدا اجازه بدهید بگویم که برای اولین بار در مجموعه شاهد وجود بخش کوآپ در بازی هستیم. در بازی دو شخصیت متفاوت وجود دارد که میتوانید کنترل یکی از آنها را بر عهده بگیرید و بازی را به تنهایی و یا به همراه یک دوست جلو ببرید. اولین مشکل در همان ابتدا خودش را نشان میدهد که نبود کوآپ آفلاین است. شما برای تجربه بازی به شکل دو نفره باید حتما با دوستی روی یک کنسول دیگر همراه شوید و به شکل آنلاین بازی کنید. محدودیت دیگر این است که اگر یک بازی را به شکل تکنفره شروع کنید، باید تا انتهای بازی به شکل تکنفره پیش بروید و دوست شما نمیتواند در میانه مسیر به شما ملحق شود و عکس این موضوع هم صادق است. یعنی شما نمیتوانید یک بازی را به شکل دونفره آغاز کنید و در ادامه آن را به تنهایی به پایان برسانید. این محدودیتی است که بهتر است در ادامه مرتفع شود.
در مورد ویژگیهای کوآپ بازی ذکر دو مورد ضروری است. یکی اینکه برای تجربه دو نفره بازی، نیازی نیست که هر دو نفر یک نسخه از بازی را تهیه کنند. یکی از دو نفر میتوانند بدون خرید بازی به دوستش ملحق شده و بازی را جلو ببرد. مورد دوم هم این است که بازی در ابتدا از ویژگی کراسپلی پشتیبانی نمیکند ولی تیم توسعه قول اضافه شدن آن در آینده نزدیک را دادهاند تا دسترسی به بازی برای تجربه آنلاین آن راحتتر شود.
موضوع دیگری که در تجربه بازی به شکل دو نفره به چشم میآید، عدم واضح بودن روند بازی است. زمانی که شما به تنهایی مشغول بازی Little Nightmares III هستید، یکی از دو شخصیت بازی را انتخاب کرده و بازی را شروع میکنید. در این حالت، شخصیت دیگر توسط هوش مصنوعی کنترل میشود و در مواردی محل مخفی شدن یا فرار کردن را برای بازیکن مشخص میکند. اما اگر همین مسیرها را به تنهایی بروید، در پیدا کردن این محلهای اختفا، در ابتدا به مشکل میخورید و در ادامه مجبور به آزمون و خطا خواهید شد. همین وضعیت میتواند بازی را از ریتم انداخته و باعث ملال شود. البته این افتادن بازی از ریتم، موردی است که تقریبا در تمام بازی شاهد آن خواهید بود. در بازی Little Nightmares III شاهد معمای سختی نیستیم، مبارزه هم با اینکه به شکلی محدود در بازی وجود دارد ولی چالش برانگیز نیست. از طرف دیگر، پلتفرمینگ در بازی چالشبرانگیز نیست ولی یکی دیگر از مشکلاتی است که در نسخههای قبلی هم وجود داشت و البته در اکثر بازیهای دو و نیم بعدی وجود دارد. به این صورت که شما غیر از حرکت به چپ و راست، امکان حرکت در عمق تصویر را نیز دارید و همین موضوع تشخیص موقعیت شخصیت اصلی و سکوی زیر پای او را سخت میکند. مثلا بارها ممکن است قصد حرکت از روی تخته چوب باریکی را داشته باشید و به دلیلی که گفته شد، به اشتباه از کنار آن تخته سقوط کنید.
البته باید اشاره کنم که در بازی تکنفره، هوش مصنوعی شخصیت دیگر بسیار خوب کار میکند. نه تنها در دست و پای شخصیت اصلی خللی ایجاد نمیکند، بلکه میتواند راهنمایی برای حل برخی معماها و پیدا کردن مسیرها باشد. ویژگیای که اگر به این خوبی اجرا نمیشد، تبدیل به پاشنه آشیل اساسی بازی میشد.
در بخشهای بصری و صوتی هم وضعیت بازی تقریبا مشابه دو نسخه قبلی است با این تفاوت که حالا بازی در محیطهای بزرگتری جریان دارد. اشتباه نشود! همچنان ساختمانهای متروک و مخوف بخش بزرگی از بازی را شکل میدهند ولی در بخشهایی هم در فضاهایی باز قرار خواهید داشت و محیطهایی با وسعت بالا را خواهید دید. محیطهایی که به زیبایی نورپردازی شدهاند و مانند دو نسخه قبل، در بازی Little Nightmares III هم نور نقش پررنگی را بر عهده دارد. در همین راستا سایهزنیها و نورپردازی به خوبی اتفاق افتاده است: مخصوصا زمانهایی که از چراغ قوه همراه شخصیت اصلی استفاده و میتوانید منبع نوری خود را کنترل کنید. در بخشهای صوتی هم سازندگان عملکرد خوبی داشتهاند. موسیقی با اینکه کمحجم و محدود است ولی کارش را به خوبی انجام میدهد، درست مثل عناصر صوتی که در فضاسازی هرچه بیشتر اثر نقش مهمی ایفا میکنند.
در نهایت لذت بردن یا نبردن از بازی Little Nightmares III به شدت به علاقه شما به دو بازی قبلی برمیگردد. اگر از طرفداران این جهان هستید بازیهای قبلی را دوست داشتید، از نسخهی جدید هم با تمام کم و کاستیهایش لذت خواهید برد ولی اگر موفق نشده بودید ارتباط خوبی با بازیهای قبلی بگیرید، یحتمل در تجربه نسخه جدید هم توفیقی نداشته باشید و از بازی سوم هم لذتی نمیبرید مگر اینکه تجربه آن به همراه یک دوست بازی را برایتان مفرح کند.
در نهایت لذت بردن یا نبردن از بازی Little Nightmares III به شدت به علاقه شما به دو بازی قبلی برمیگردد. اگر از طرفداران این جهان هستید بازیهای قبلی را دوست داشتید، از نسخهی جدید هم با تمام کم و کاستیهایش لذت خواهید برد ولی اگر موفق نشده بودید ارتباط خوبی با بازیهای قبلی بگیرید، یحتمل در تجربه نسخه جدید هم توفیقی نداشته باشید و از بازی سوم هم لذتی نمیبرید مگر اینکه تجربه آن به همراه یک دوست بازی را برایتان مفرح کند.