نقد و بررسی

بررسی بازی Guilty Gear Strive

عشق و مبارزه...

بازی‌های مبارزه‌ای یا فایتینگ، شاید در سال‌های اخیر عظمت و شکوه‌ گذشته خود را از دست داده‌اند اما حتی عرضه چند بازی مبارزه‌ای با کیفیت و فوق‌العاده‌ در هر نسل، می‌تواند طرفداران این سبک و تیم ما در پیکسل آرتس را سر حال بیاورد! با این که معمولاً پس از شنیدن نام «فایتینگ»، عناوین و فرانچایزهایی مانند Mortal Kombat، Street Fighter و Tekken را به یاد می‌آوریم،‌ اما نباید از اسامی کم سر و صداتری مانند Guilty Gear یا حتی BlazBlue به آسانی عبور کنیم. استودیوی سازنده این عناوین، تیم کاربلدی به نام Arc System Works است که بدون شک می‌توان نام آن را کنار اساتید فایتینگ‌ساز دیگر آورد و به آن افتخار کرد.

جدیدترین ساخته این تیم حرفه‌ای و البته جدید‌ترین نسخه از سری Guilty Gear با نام Guilty Gear Strive، به تازگی عرضه شده و با این که هیچگاه فکر نمی‌کردیم بازی بد و ضعیفی باشد، اما از انتظارات پیشین ما نیز فراتر عمل کرده است. Guilty Gear Strive شاید بهترین و خوش‌‌ساخت‌ترین اثری باشد که Arc System Works تا به حال تولید کرده و شک نکنید که برای ادعای خود، دلایل قانع‌ کننده‌ای داریم. ASW به جای این که یک عنوان لخت و کم محتوا را عرضه کرده و رفته رفته آن را با شخصیت‌ها، نقشه‌ها و مودهای جدید بروزرسانی و کامل کند، از همین ابتدا عنوانی را عرضه کرده که نه تنها محتوای کافی برای سرگرم شدن بازی‌بازان و طرفداران را دارد، بلکه هر بخش از این محتوا به بهترین شکل ممکن پیاده سازی شده است.

انیمه‌ای ترین فایتینگ تاریخ!

بیایید از بخش داستانی بازی Guilty Gear Strive آغاز کنیم. تاکنون عادت کرده بودیم که بخش داستانی بازی‌های مبارزه‌ای، با میان پرده‌های سینمایی برایمان قصه تعریف کنند و هر از چندگاهی برای دخیل کردن گیمر در قصه، حریفی را برای مبارزه در نظر بگیرند. با این حال، سازندگان در بازی Guilty Gear Strive برای روایت قصه خود، از این روش استفاده نکرده‌اند بلکه تمام بخش داستانی بازی، همان میان پرده‌های میان مبارزات است! به بیان دیگر، بخش داستانی Guilty Gear Strive به مانند یک فصل کامل از یک انیمه سریالی است که از بازی‌باز انتظار مبارزه و تکاپو برای از پا درآوردن حریفان را ندارد، بلکه شما را مثل یک شوی تلویزیونی پای خود می‌نشاند.

روایت بخش داستانی به مانند یک انیمه سطح بالا جذاب است. با این حال، برای درک قصه باید به سراغ نسخه‌های پیشین بروید!
روایت بخش داستانی به مانند یک انیمه سطح بالا جذاب است. با این حال، برای درک قصه باید به سراغ نسخه‌های پیشین بروید!

طراحی شخصیت و انیمیشن بی‌نظیر هنرمندان ASW و البته داستان چند جانبه‌ای که تعریف می‌شود، بخش داستانی Guilty Gear Strive را با جذاب ساخته است. البته بد نیست اشاره کنیم که اگر از بازی‌بازان تازه وارد به دنیای گیلتی گیر باشید، عملاً چیزی از داستان Guilty Gear Strive متوجه نمی‌شوید؛ بنابراین پیش از آغاز بخش داستانی، حتماً داستان نسخه‌های پیشین را مرور کنید.

مبارزه‌ عاشقانه!

اما از بخش داستانی بازی Guilty Gear Strive که بگذریم، به مهم‌ترین بخش یک اثر مبارزه‌ای، یعنی گیم‌پلی می‌رسیم. استودیوی Arc System Works در سال‌های گذشته، همیشه با آزمون و خطا و امتحان مکانیک‌ها و راه‌های جدید، سعی داشته به فرمول ثابت و قدرتمندی برای عناوین خود دست پیدا کند. این فرمول قدرتمند، سرانجام در بازی‌های Guilty Gear Xrd و Guilty Gear Xrd: Revelator دیده شد اما خوشحال هستیم که اعلام کنیم Guilty Gear Strive بهترین و کم‌‌نقص‌ترین سیستم مبارزات ASW را ارائه می‌دهد.

سیستم مبارزات در Guilty Gear Strive در نگاه اول بسیار ساده است و بازی‌بازان تازه وارد به سری را با آغوشی باز می‌پذیرد. با این حال، چند ساعتی را که پای بازی سپری می‌کنید، متوجه می‌شوید که چه عمق بی‌نظیری در این سیستم و فرمول نهفته است. گویی حاصل تجربه Arc System Works در دهه‌های گذشته، تبدیل به معجونی شده که لایه‌های متعددی دارد. با این حال، سازندگان یک سری تغییرات ریز اما تأثیر گذار را نسبت به بازی‌های پیشین به وجود آورده‌اند. به عنوان مثال، مکانیک جالب Roman Cancels همچنان در بازی وجود دارد اما با یک سری تغییرات، به عنصر متفاوت و مهم‌تری بدل گشته است

سیستم مبارزات در Guilty Gear Strive در نگاه اول بسیار ساده است و بازی‌بازان تازه وارد به سری را با آغوشی باز می‌پذیرد.
سیستم مبارزات در Guilty Gear Strive در نگاه اول بسیار ساده است و بازی‌بازان تازه وارد به سری را با آغوشی باز می‌پذیرد.

سازندگان برای آشنایی بازی‌بازان با این سیستم مبارزات کم‌نقص و البته عمیق و پیچیده، راه‌های فوق‌العاده‌ای را در پیش گرفته‌اند. به غیر از بخش‌های تمرین آزاد و Dojo که شما را برای امتحان کردن ضربات و فنون مختلف با شخصیت و مبارز مورد علاقه خود آزاد می‌گذارند و نکات پایه و ابتدایی را به شما آموزش می‌دهند، سازندگان بخشی به نام Missions را نیز در نظر گرفته‌اند که رفته رفته تمام فنون پیچیده گیم‌پلی را به شما یاد می‌دهد. با پیشروی در بخش Missions، ناگهان به خود می‌آیید و می‌بینید که چقدر روی سیستم مبارزه پیچیده و عمیق Guilty Gear Strive مسلط شده‌اید.

صحبت از مبارزان و شخصیت‌ها شد، بد نیست بگوییم که مجموعاً ۱۵ شخصیت قابل بازی در این عنوان قرار گرفته‌اند. این عدد شاید در نگاه اول چشمگیر و هیجان انگیز نباشد اما استاد شدن با هر کاراکتر آنقدر به زمان و تمرکز نیاز دارد که واقعاً نیاز به وجود شخصیت‌های بیشتر را از بین می‌برد. مبارزان طبق استایل مبارزه خود، بین کلاس‌های Balance ،Long Range ،High Speed ،Power Throw ،Unique ،Technical ،Shooting ،One Shot و Rush تقسیم بندی می‌شوند و هر کدام از این کلاس‌ها، دنیایی از فنون و قلق مبارزه هستند. حتی شخصیت‌های قرار گرفته در یک کلاس نیز تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. به شخصه تمرکز اصلی خود را روی شخصیت‌های Sol و Giovanna قرار دادم که از کلاس‌های Balance و Rush هستند. تجربه مبارزه با Sol طبیعتاً سنگین‌تر بود و عموماً می‌شد به طور محدود از هر راه و روشی به حریف ضربه زد. با این حال، تجربه مبارزه با Giovanna پر بود از چند ضرب (کمبو)های حرفه‌ای که اجرای آن‌ها ریسک بالایی داشت و دقت و مهارت بسیاری را می‌طلبید.

مبارزان طبق استایل مبارزه خود، بین کلاس‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند و هر کدام از این کلاس‌ها، دنیایی از فنون و قلق مبارزه هستند.
مبارزان طبق استایل مبارزه خود، بین کلاس‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند و هر کدام از این کلاس‌ها، دنیایی از فنون و قلق مبارزه هستند.

اما تمام تمرین‌ها و کسب تجارب در بازی Guilty Gear Strive به یک هدف اصلی منتهی می‌شود؛ بازی با حریف انسانی! به غیر از تجربه دونفره آفلاین، سازندگان طبیعتاً بخش آنلاینی را نیز برای Guilty Gear Strive در نظر گرفته‌اند که این بار تفاوت‌های جالبی نسبت به نسخه‌های گذشته دارد. سازندگان برای بخش چند نفره بازی یک لابی کاملاً اختصاصی و تعامل پذیر طراحی کرده‌اند. این بدان معنی است که شما دیگر با انتخاب مبارز مورد نظر خود، مستقیماً وارد میدان مبارزه با حریف خود نمی‌شوید، بلکه با ساخت یک آواتار و شخصی سازی کامل آن، در لابی بزرگ بازی جست و جو می‌کنید و فعالیت‌‌های آنلاین خود را به انجام می‌رسانید.

در هنگام مبارزات، چشمتان را به دیدن چنین افکت‌های جالب و اغراق آمیزی عادت دهید.
در هنگام مبارزات، چشمتان را به دیدن چنین افکت‌های جالب و اغراق آمیزی عادت دهید.

شاید تنها نقطه ضعف بازی Guilty Gear Strive در اینجا خود را نمایان سازد. با این که تلاش سازندگان برای گسترش بخش آنلاین قابل ستایش است، اما کاملاً روشن است که تیم سازنده هنوز برای استاندارد سازی بخش لابی‌ها به زمان نیاز دارد. اگر یادتان باشد، Guilty Gear Strive از جمله عناوینی بود که با تأخیر قابل توجه در تاریخ انتشار خود مواجه شد و این تأخیر ممکن است به دلیل همین بخش آنلاین تازه و نو باشد. بخش‌ آنلاین بازی در یک کلام، شما را گیج می‌کند. چند ساعتی طول می‌کشد تا به صورت کامل با آن کنار آمده و هدف سازندگان از خلق و طراحی آن را درک کنید. علاوه بر این، بد نیست اشاره کنیم که وضعیت برقراری ارتباط با سرور‌های بازی برای ما به شدت سخت و طاقت‌فرسا بود و عملاً زمان قابل توجهی را در لابی‌ها و مسابقات آنلاین، صرف نکردیم.

شخصی سازی کاراکتر شما برای لابی بخش آنلاین. کاراکترهای این بخش شما را به یاد ماینکرفت می‌اندازند.
شخصی سازی کاراکتر شما برای لابی بخش آنلاین. کاراکترهای این بخش شما را به یاد ماینکرفت می‌اندازند.

عشق در یک نگاه!

بازی‌های Arc System Works تا همین چند سال پیش به خاطر گرافیک و جلوه‌های بصری‌شان مورد بحث و ستایش قرار نمی‌گرفتند اما این وضعیت در سال ۲۰۱۸ و با بازی Dragon Ball FighterZ تغییر کرد. این استودیوی کاربلد از آن زمان تا به حال، عناوین خود را نه تنها از نظر هنری زیباتر و رنگارنگ‌تر ساخته، بلکه با ترفند‌های مختلف، ظاهر آن‌ها را بیش از پیش به انیمه شبیه ساخته است. اگر عناوین چند سال اخیر ASW را تجربه کرده باشید، می‌دانید که این عناوین دارای پس زمینه‌های زیبا هستند که همگی آن‌ها به صورت دستی طراحی شده‌اند. علاوه بر این، انیمیشن شخصیت‌ها به جای نرخ فریم معمولی، به صورت ۲۴ هرتز، یعنی دقیقاً به مانند انیمه‌های سریالی و سینمایی به تصویر کشیده می‌شوند و البته شیدرهای خاصی برای القای حس انیمه دارند. تمام این موارد در بازی Guilty Gear Strive، آن هم با رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه نسخه پلی استیشن ۵ باعث می‌شوند بازی به مانند یک تابلوی نقاشی یا یک انیمه با کیفیت و کار شده به نظر برسد.

استیج‌های بازی به معنی واقعی کلمه زیبا هستند.
استیج‌های بازی به معنی واقعی کلمه زیبا هستند.

موسیقی‌های بازی حتی پا را فراتر می‌گذارند! سازندگان برای عمده بخش‌های بازی Guilty Gear Strive از سبک موسیقی متال (Metal) استفاده کرده‌اند که حس هیجان، مبارزه و رقابت را هر چه بیشتر به بازی‌باز القا می‌کند. از نام گروه و بند نوازنده موسیقی‌های Guilty Gear Strive اطلاعی نداریم اما قطعا این را می‌دانیم که با شنیدن موسیقی‌ها، ضربان قلبمان ناخودآگاه بالا می‌رود!

گیلتی گیر در بهترین حالت خود!

بازی Guilty Gear Strive یکی از بهترین عناوین مبارزه‌ای یک دهه اخیر و شاید بهترین عنوان مبارزه‌ای ساخته شده به وسیله Arc System Works باشد. Guilty Gear Strive به غیر از موارد گیج کننده در لابی بخش آنلاین، هیچ نقصی ندارد. بخش داستانی جذاب و متفاوت، سیستم مبارزات عمیق، رویایی و قابل دسترس برای همه، طراحی فنی فوق‌العاده و پیچیده شخصیت‌ها، آموزش مثال زدنی برای مبارزات، جلوه‌های بصری و گرافیکی زیبا و جذاب و البته موسیقی‌های هیجان انگیز و به جا، همه و همه دست به دست هم داد‌ه‌اند تا Guilty Gear Strive را همچون شرابی ۱۰۰ ساله به مخاطب ارائه نمایند.

بررسی بازی Guilty Gear Strive
انتخاب سردبیر

بازی Guilty Gear Strive یکی از بهترین عناوین مبارزه‌ای یک دهه اخیر و شاید بهترین عنوان مبارزه‌ای ساخته شده به وسیله Arc System Works باشد. Guilty Gear Strive به غیر از موارد گیج کننده در لابی بخش آنلاین، هیچ نقصی ندارد.

+ بخش داستانی متفاوت با روایتی غافلگیر کننده
+ مبارزات عمیق، چند لایه، پیچیده اما در عین حال قابل دسترس برای بازی‌بازان جدید
+ شخصیت‌ها و مبارزان منحصر به فرد با قلق‌های پیچیده
+ جلوه‌های بصری و گرافیکی جذاب، با کیفیت و انیمه‌ای!
+ موسیقی هوی متال شنیدنی و هیجان انگیز
- هاب لابی طراحی شده برای بخش آنلاین، پتانسیل‌های بسیاری دارد اما بازی‌باز را گیج می‌کند

امتیاز بازی : 9.5 [فوق العاده ]
شدیدا به شما پیشنهاد می‌کنیم این بازی را تجربه کنید. عناوینی با چنین نمره‌ای در طول بازی گاها ما را شگفت زده کردند، گیم‌پلی هوشمندانه یا روایتی خاص و حتی بخش چندنفره جذاب و تک‌نفره درگیر کننده، می‌تواند از دلایل آن باشد؛ این بازی از دیگر رقیبان ژانر خود یک سر و گردن بالاتر است حال چه یک برداشت تازه از یک ایده قدیمی باشد یا سیستمی نوین را به‌ گیم‌پلی و ژانر خود اضافه می‌کند.
فوق العاده
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x