بدون شک ساخت بازیهای ویدیویی یکی از رؤیاهای مشترک بسیاری از علاقمندان و کاربران صنعت بازیهای ویدیویی است. به سختی میتوان هنگام تجربه یک عنوان لذت بخش به این موضوع فکر نکرد که اگر شما نیز میتوانستید چنین بازیهای فوقالعادهای بسازید، چه ایدههای را دنبال میکردید و بازی خود را با چه ویژگیها و خصوصیاتی میساختید. به همین دلیل است که به نظر بنده حقیر سازندگان مستقل یکی از مهمترین ستونهای صنعت بازی حساب میشوند. تعدادی از این سازندگان مستقل موفق شدهاند تا در طول سالها با ارائه عناوین جذاب و دوست داشتنی نظیر Hollow Knight ،Inside ،Shovel Knight و صدها بازی گوناگون دیگر، نه تنها بازیکنان را در ایدهها و دنیای خلق شده خود غرق کنند، بلکه شگفتی و تحسین اشخاص و شرکتهای مختلف بازیسازی را نیز برانگیزند. هر چند، روی دیگر این سکه که شاید کمتر به آن توجه شود، شکستهای سازندگان مستقل و توسعه بازیهای نه چندان با کیفیت، معمولی و بعضاً بسیار ضعیف است. متأسفانه بازی Dead or School که امروز میخواهیم به بررسی آن بپردازیم، در زمره این عناوین قرار میگیرد.
Dead or School یک عنوان اکشن دو بعدی با عناصر مختلف سکوبازی و نقشآفرینی است که توسط یک تیم سه نفره در کشور ژاپن توسعه یافته و در جای جای بازی میتوان اشتیاق و علاقه سازندگان را مشاهده نمود. هر چند به نظر میرسد همین اشتیاق و تلاش جهت پیادهسازی ایدههای مختلف، نهایتاً باعث شده تا با عنوانی روبرو شویم که نتوانسته هیچ یک از ویژگیهای خود را آن طور که باید و شاید توسعه دهد. در ادامه با بررسی Dead or School در پیکسل آرتس همراه باشید.
داستان Dead or School حدود ۷۵ سال پس از جنگی میان انسانها و موجودات جهش یافته رخ میدهد. انسانهای باقی مانده که پس از شکست خوردن در این نبرد، چندین دهه از ترس موجودات جهش یافته در زیر زمین زندگی کردهاند، هیچ خاطرهای از سطح زمین نداشته و رؤیای بازگشت به سطح را در سر میپرورانند. در این بین دختری جوانی به نام هیساکو پس از شنیدن داستانی از مادربزرگش در مورد مکانی به نام مدرسه، تصمیم میگیرد تا سطح زمین را از موجودات جهش یافته پس گرفته و بار دیگر یک مدرسه دایر کند.
داستان این عنوان که به صورت رمان تصویری (ویژوال ناول) روایت شده، به همین سادگی و بیمقدمه شما را راهی نبرد با هیولاهای جهش یافته خواهد کرد. در طول داستان اکثر شخصیتهای موجود در بازی پس از مکالمه کوتاهی با هیساکو تصمیم میگیرند تا با او همراه شوند و برای ساخت یک مدرسه، زندگی خود را به خطر بیندازند. البته با پیشروی و رسیدن به مراحل پایانی، Dead or School از گذشته خود و حقیقت پشت جنگ میان انسانها و موجودات جهش یافته پردهبرداری نموده، که میتواند در نوع خود جالب باشد. ولی به صورت کلی از لحاظ داستانی Dead or School حرف خاصی برای گفتن نداشته، و روایت فعلی نیز تنها بهانهای برای قرار دادن بازیکنان در مقابل دشمنان در وضعیتها و مراحل مختلف است.
پیشروی در بازی Dead or School با انجام مراحل مجزاء صورت میگیرد. در هر مرحله هیساکو باید با انجام مقداری سکوبازی و مبارزه با موجهای مختلفی از دشمنان، خود را به نقطه مشخص شده در نقشه رسانده و پس از شکست دادن باس آن مرحله، یک قدم به رؤیای ساخت مدرسه نزدیکتر شود. مراحل بازی را میتوان در حقیقت یکی از نکات مثبت آن دانست. چه از لحاظ طراحی ظاهری و چه از نظر وجود راههای متفاوت و محتویات مختلف، مراحل Dead or School میتوانند شما را راضی کنند.
در هر مرحله مقدار خوبی محتوای فرعی نظیر شخصیتهای ثانویه، آیتمهای گمشده (سوغاتیها) و مسیرهای مخفی برای دستیابی به لوت و سلاحهای قدرتمند تعبیه شده، که گشت و گذار در مراحل را لذت بخش نمودهاند. به خصوص که بازی از نقشهای کارا بهره برده که به شما اجازه میدهد به آسانی مسیرهای مختلف را شناسایی نموده و محتویات اصلی و فرعی بازی را پیدا کنید. انجام این محتویات جانبی نه تنها تعاملات نسبتاً جالبی میان هیساکو و سایر شخصیتها ایجاد کرده، بلکه با ارائه XP و Skill Pointها، میتوانند راه خوبی برای ارتقاء تواناییهای هیساکو و سلاحهای او باشند. خصوصاً که شما بخش قابل توجهای از زمان خود را در این عنوان به مبارزه با هیولاها و باسهای مختلف اختصاص خواهید داد.
برای نبرد با امواج عظیمی از هیولاهای قرار گرفته در سر راه شما، هیساکو دارای سه نوع سلاح مختلف است. شمشیر و سایر سلاحهای سرد که برای مبارزه در فواصل نزدیک تعبیه شدهاند. سلاحهای گرم سبک مانند مسلسل و تفنگ تک تیرانداز که در مبارزه از فواصل دورتر کاربرد دارند. و سلاحهای سنگین نظیر انواع موشکاندازها که با قدرت انفجاری خود میتوانند آسیب جدی به گروهی از دشمنان وارد کنند. بازی به شما اجازه میدهد تا با زدن یک دکمه، به صورت لحظهای میان این سلاحها جابجا شوید. با توجه به محدودیتهای مختلف هر سلاح نظیر مهمات برای سلاحهای گرم و شکنندگی شمشیرها پس از استفاده زیاد، بهرهگیری از هر ۳ نوع سلاح ذکر شده، کلید موفقیت در این عنوان است. در کنار محدودیتهای مذکور برای هر سلاح، هیساکو دارای یک نوار استقامت (Stamina) نیز میباشد که میزان آن با استفاده از سلاحها و انجام اعمالی چون پریدن و جاخالی دادن کاهش خواهد یافت.
متأسفانه مبارزات بازی با وجود توجه زیاد سازندگان به این بخش، اکثر اوقات بیش از آن که سرگرم کننده باشند، باعث عصبانیت شما خواهند شد. قبل از هرچیز باید بگوییم که مسیر اصلی در هر مرحله تقریباً به صورت کامل از مبارزات پیاپی تشکیل شده است. با وجود آن که Dead or School چالشهای جالب سکوبازی و حتی پازلهای مختلف را برای رسیدن به محتویات فرعیش طراحی کرده، متأسفانه اثری از این موارد در مسیر اصلی داستان دیده نمیشود. برای پیشروی در بازی شما فقط باید با موجهای مختلفی از دشمنان مبارزه کنید تا بالاخره به باس هر مرحله برسید. این موضوع زمانی به یک نکته منفی تبدیل شده که متوجه کیفیت نه چندان مناسب مبارزات بازی میشوید.
اولین نکتهای که باید به آن اشاره داشت، نحوه پیادهسازی مبارزات در هر مرحله است. مراحل بازی دارای چک پوینتهای بوده که با رسیدن به آنها بازی شما ذخیرهسازی میشود. تا قبل از رسیدن به هر چک پوینت تعدادی مبارزه اجباری وجود داشته که پیش از اتمام آنها نمیتوانید در مسیر خود پیشروی کنید. مشکل اینجاست که مبارزات بازی اصلاً بالانس نیستند. قبل از هرچیز بیایید از نوار استقامت بگوییم. محدودیتهای قبلی سلاحها (مهمات و شکنندگی) خود به تنهایی چالشهای خوبی برای بازیکنان ایجاد میکنند، خصوصاً که تنها راه دستیابی به مهمات و بهبود شمشیرها، رسیدن به چک پوینت بعدی است. از این رو قرار دادن نوار استقامت در کنار موارد ذکر شده، تنها یک لایه اضافی به نظر میرسد که جز برانگیختن عصبانیت بازیکن، دستاورد دیگری ندارد.
از سوی دیگر خود این مبارزات نیز مشکلات متعدد دیگری دارند. دوربین بازی بیش از اندازه از صفحه دور است و در مبارزات شلوغ (که بخش زیادی از بازی را تشکیل میدهند) تشخیص دادن دشمنان و ضربات آنها کاری بس دشوار و بعضاً غیرممکن خواهد بود. در حقیقت دوربین بازی یکی از بزرگترین دشمنان شما است، خصوصاً هنگام بازی کردن در حالت دستی کنسول نینتندو سوییچ.
مورد بعدی شلوغی UI بازی است. در عنوانی که مبارزاتش به خودی خود بسیار پر هرج و مرج هستند، داشتن یک نقشه، نوار سلامتی، تصویری از شخصیت اصلی و تصاویری از سلاحهایتان روی صفحه تنها جلوی دید شما را خواهد گرفت. این موضوع زمانی بدتر میشود که گاهاً در طول مبارزات یا هنگام شروع آنها تصویر یکی از شخصیتهای جانبی در کنار صفحه پدیدار گشته که هشداری به هیساکو میدهد. به موارد ذکر شده افت فریم، وجود هیتباکسها و فریمهای نامیرائی ناصحیح و Input Lag را اضافه کنید تا به عمق مشکلات بازی پی ببرید. این حقیقت که سازندگان بازی را پر از لوتهای مختلف کردهاند که شما را غرق در سلاح، افزونهها و تجهیزات ارتقایی خواهند نمود، بیش از پیش به هرج و مرج کلی این عنوان افزودهاند. البته گاهاً در مبارزات خلوتتر و خصوصاً باس فایتها، مبارزات بازی میتوانند لذتبخش باشند.
صحبت از باسهای بازی شد، باید بگویم که شاید یکی از جذابترین بخشهای Dead or School همین باسفایتها هستند که در کنار سختی قابل قبولشان، به دلیل عدم وجود هرج و مرجهای همیشگی در مبارزه با آنها، شما به خوبی میتوانید موقعیت را درک کرده و از تمام تواناییهای خود برای نبرد با این چالشهای جذاب استفاده کنید. همانند دشمنان عادی، باسها نیز از طراحیهای ظاهری خوبی برخوردار بوده و مکانیزمهای مختلفی نیز دارند، که بدون شک به جذابیت روبرو شدن با هر باس جدید اضافه میکنند. از جمله خوبی دیگر باس فایتها آن است که دقیقاً قبل از هر باس یک چکپوینت وجود داشته، که این موضوع بازگشت و مبارزه دوباره با هر باس پس از شکست خوردن از او را کاری آسان و بیدردسر کرده است.
جا دارد در انتها اشارهای به موسیقیهای بازی و افکتهای صوتی آن داشته باشم. بازی دارای موسیقیهای جالب و گوش نوازی برای مراحل و باسها خود بوده که البته متأسفانه با پیشروی در بازی، به دلیل طولانی شدن آن و کم بودن تعداد موسیقیهای موجود، شنیدن ترکهای قدیمی بازی نیز میتواند به حس تکرار آن بیافزاید. در مورد افکتهای صوتی نیز این موضوع تا حد زیادی صادق است و پس از مدتی از شنیدن صدای هیولاها، فریادهای هیساکو و افکت ضربه زدن به دشمنان خسته خواهید شد.
کلام آخر
Dead or School ایدههای زیادی داشته و در برخی موارد نیز توانسته آنها را به صورت قابل قبولی پیادهسازی کند، اما نهایتاً ترکیب ایدههای مختلف و قرار دادن حجم زیادی از محتویات نه چندان جذاب و با کیفیت، محصول نهایی را به عنوانی ضعیف بدل کرده است. اگر از هواداران بازیهای اکشن دو بعدی هستید و میتوانید از مشکلات ذکر شده در این بررسی چشمپوشی کنید، Dead or School برایتان سرگرم کننده خواهد بود. اما به صورت کلی توصیه میکنم بجای Dead or School وقت و هزینه خود را برای بازیهای بهتری صرف کنید.
Dead or School ایدههای زیادی داشته و در برخی موارد نیز توانسته آنها را به صورت قابل قبولی پیادهسازی کند، اما نهایتاً ترکیب ایدههای مختلف و قرار دادن حجم زیادی از محتویات نه چندان جذاب و با کیفیت، محصول نهایی را به عنوانی معمولی و بعضاً ضعیف بدل کرده است. اگر از هواداران بازیهای اکشن دو بعدی هستید و میتوانید از مشکلات مختلف گیمپلی آن چشمپوشی کنید، Dead or School برایتان سرگرم کننده خواهد بود. اما به صورت کلی توصیه میکنم بجای Dead or School وقت و هزینه خود را برای بازیهای بهتری صرف کنید.
- طراحی خوب مراحل
- باس فایتهای جذاب
- مبارزات شلوغ و پر هرج و مرج
- افت فریم و مشکلات تکنیکی
- داستان نه چندان جذاب
- تکراری شدن روند بازی بعد از چندین ساعت
- دوربین ضعیف
- عدم تنوع در مسیر اصلی بازی