نقد و بررسی

بررسی بازی The Pedestrian

ترکیبی جذاب از پازل‌های دشوار و موسیقی آرامش‌بخش

بازی The Pedestrian با ایده‌ای جذاب و پازل‌های دشوار سعی در به چالش کشیدن مخاطب دارد. برای نقد و بررسی این بازی با پیکسل آرتس همراه باشید.

بازی The Pedestrian با مقدمهٔ خاصی شروع می‌شود و بدون معطلی شما را وارد گیم‌پلی باز می‌کند. در این بازی شما هدایت یک آدمک خطی در یک مسیر دوبعدی را در اختیار دارید. همان ابتدای بازی گیم‌پلی به شکلی ساده شما را درگیر می‌کند که حتی شروع بازی را به یاد نخواهید آورد. مسیر و پازل‌های بازی شامل تابلوهایی است که به شکل اتاق های دو بعدی طراحی شدند. چالش اصلی بازی برقراری اتصال میان تابلو‌ها یا اتاق‌های مختلف با یکدیگر است. برای هر کدام از این تابلوها ورودی و خروجی‌هایی به شکل در یا نردبان طراحی شده است که شما با حل پازل‌ها می‌توانید از این مسیر ها بگذرید و درنهایت از خروجی آخر، خارج شوید. محدودیت ها و چالش های کوچک‌تری هم در هرکدام از این پازل ها دیده می‌شود که با پیشروی در بازی به تعداد آنها اضافه خواهد شد تا سطح دشواری بازی افزایش یابد.

Pedestrian 3

این چالش های کوچک‌تر شامل رسیدن به کلید برای باز کردن در های قفل‌شده، استفاده از کلید‌ها برای حرکت موانع، اتصال به جریان اصلی برق و تصویر یک ورودی بر روی اتاقی دیگر برای باز شدن مسیر است.

همچنین قوانین خاصی هم در میان ورودی و خروجی های اتاق تنظیم شده است، مثلا در های یک سمت تنها به در های سمت مخالف اتاق مجاور متصل می‌شوند. البته این قانون برای نردبان ها نیز تعریف شده است. باید توجه داشت که برای هر کدام از این اتصالات زوایا و فواصل خاصی تعیین شده که خارج از این محدوده، قابلیت استفاده از در‌ها و نردبان‌ها سلب می‌شود. برای همین قابلیت حرکت تابلو‌ها نیز در بازی طراحی شده است تا بتوان به درستی تمام اتصالات و ورودی و خروجی هارا مدیریت کرد.

بررسی بازی Absolver
خواندن

لازم به ذکر است که برای حل این پازل‌ها و پشت سر گذاشتن چالش‌های مختلف نیاز به تجسم هندسی قوی دارید. البته در ابتدا این چالش‌ها بسیار ساده و پیش پا افتاده تلقی می‌شود ولی به مرور سختی را حس می‌کنید.

بازی The Pedestrian

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این عنوان، حفظ روند دشواری در طول بازی است. به طوری که این ریتم هیچ‌وقت کند یا خسته کننده نمی‌شود. از آنجایی که معمولا بعد از هر پازل سخت، یک پازل آسان و بدون چالش قرار دارد، هیچ درگیری ذهنی برای مخاطب بازی به وجود نخواهد آمد تا تصمیم به رها کردن به دلیل خستگی بگیرد.

لازم به ذکر است در طول بازی همواره موسیقی آرام‌بخش و گوش‌نوازی پخش می‌شود تا حس خوبی القا کند و حل پازل و گذر از چالش هارا لذت‌بخش‌تر کند.

موضوع دیگری که در بازی بسیار جلب توجه می‌کند پس‌زمینهٔ تابلو‌ها است. تمامی پس‌زمینه‌ها محیط‌هایی از دنیای واقعی‌ هستند که شبیه‌سازی شده‌اند. در شروع بازی شاهد محیط های زیرزمینی هستیم و رفته رفته به خیابان و سپس شهر می‌رسیم که محیط های زیباتر و رنگارنگی دارد. کل بازی بدون هیچ کاتی روایت می‌شود و با حل هر پازل با حرکت دوربین وارد محیط جدید و گاها متفاوت می‌شویم. گاهی اوقات هم از یک مترو یا آسانسور برای رفتن به محیط جدید استفاده می‌کنیم. مکانیزم مترو و آسانسور شبیه به هم است و با ورود یک کد مشخص به حرکت درمیاید.

Pedestrian

در بازی شاهد این هستیم که با تغییرات در تابلو هایی که آدمک خطی در آن حرکت می‌کند، در پس‌زمینه نیز اتفاقاتی می‌افتد. با اینکه داستان بازی خاص و مشخص نیست ولی تاثیر اَعمال آدمک در پس زمینه، روایت محیطی را به شکل درستی در بازی به رخ می‌کشد. درواقع حس پیشروی در دنیای واقعی به طور کامل به مخاطب القا می‌شود.

بررسی بازی Evil West
خواندن

گاهی اوقات وارد اتاق هایی می‌شوید که پازل‌هایی مشابه دارند و هدف آن جمع کردن قطعه هایی الکترونیکی برای تکمیل یک دستگاه است. شاید هر بار از خودتان بپرسید که دلیل انجام این کار چیست ولی کافیست کمی صبور باشید تا درنهایت بازی به شما پاسخ دهد. پازل نهایی بازی در ابتدا عجیب جلوه می‌کند و ممکن است شما شگفت‌زده شوید ولی با حل آن حس می‌کنید شاید این همان چیزی‌ است که از اول به دنبالش بودید.

Pedestrian 1

ممکن است تنها ایرادی که به چشمتان بیاید این باشد که ای کاش پازل‌هایی به شکل پازل آخر بیشتر در بازی وجود داشت و شاهد عنوان طولانی تری بودیم.

در کل بازی The Pedestrian با ایده‌ای جذاب و گیم‌پلی ساده به همراه چالش های لذت‌بخش شما را به گونه‌ای درگیر می‌کند که تجربه ای ۴ الی ۵ ساعتهٔ فوق‌العاده‌ای را برایتان رقم می‌زند. از این رو به‌نظرم یکی از بهترین بازی‌های ایندی چند سال اخیر به شمار می‌رود.

بررسی بازی The Pedestrian

بازی The Pedestrian با طراحی پازل‌های خلاقانه سعی در به چالش کشیدن مخاطب خود دارد. اگر قصد دارید چند ساعتی را به حل پازل و استفاده از هوش هندسی خود بپردازید و در عین حال به یه موسیقی آرام‌بخش گوش دهید، به هیچ وجه تجربه این بازی را از دست ندهید.

گیم پلی جذاب و در عین حال ساده
پازل های چالشی
حفظ ریتم دشواری
ارتباط درست بین پس زمینه و مسیر بازی
ابتکار در پازل نهایی
موسیقی متن لذت‌بخش
قابلیت تکرار مراحل
کوتاه بودن زمان بازی
عدم وجود هیچ‌گونه راهنما

امتیاز بازی : 9 [فوق العاده ]
شدیدا به شما پیشنهاد می‌کنیم این بازی را تجربه کنید. عناوینی با چنین نمره‌ای در طول بازی گاها ما را شگفت زده کردند، گیم‌پلی هوشمندانه یا روایتی خاص و حتی بخش چندنفره جذاب و تک‌نفره درگیر کننده، می‌تواند از دلایل آن باشد؛ این بازی از دیگر رقیبان ژانر خود یک سر و گردن بالاتر است حال چه یک برداشت تازه از یک ایده قدیمی باشد یا سیستمی نوین را به‌ گیم‌پلی و ژانر خود اضافه می‌کند.
فوق العاده
عضویت
اطلاع از
guest

3 Comments
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
امیر
امیر
2 سال قبل

لذت بردم

It's Reza
It's Reza
Reply to  امیر
2 سال قبل

جوووون آقا عالی بود.
مقاله های بیشترتو ببینیم سلطان

دکمه بازگشت به بالا
3
0
Would love your thoughts, please comment.x