نقد و بررسی

بررسی بازی Skyrim Anniversary Edition

شروع چندین باره‌ی سفر قهرمان

باید بپذیریم بازی Skyrim Anniversary Edition حتی نسخه اولیه‌اش هم از عجایب صنعت بازی است. اسکایریم در اصل یک بازی اکشن نقش‌آفرینی غربی است که ده سال پیش عرضه شد و به محبوبیت فوق‌العاده‌ای میان مردم و منتقدان دست یافت. البته مجموعه بازی‌های The Elder Scrolls و به طور کلی آثار نقش‌آفرینی شرکت Bethesda معمولاً همیشه عالی بوده‌اند اما اسکایریم جادویی در خود دارد که آن را به محصولی با عمر فناناپذیر بدل کرده است.

بازی اسکایریم تا حالا چند بسته مکمل و نسخه بهبود یافته دریافت کرده است. بر کسی هم پوشیده نیست که سازنده آن تلاش کرده به هر پلتفرمی که دسترسی پیدا می‌کند یک نسخه از اسکایریم را برای آن پورت کند. آن‌ها این کار را به قدری تکرار کرده‌اند که اخیراً خودشان هم درباره آن شوخی می‌کنند.

حالا هم به مناسبت ده سالگی اسکایریم یک آپدیت رایگان برای صاحبان نسخه Special Edition بازی عرضه شده است که البته برای دارندگان سایر نسخه‌ها بیست دلار آب می‌خورد! این به‌روزرسانی خیلی چیز جدیدی به بازی اضافه نمی‌کند اما به هر حال اشاره به این امکانات و تغییرات خالی از لطف نیست.

بازی Skyrim Anniversary Edition

اگر اسم خود را گیمر می‌گذارید اما اسکایریم را تا حالا بازی نکرده‌اید احتمالاً یا به تازگی بازی کردن را شروع کرده‌اید یا به طور کلی با این‌گونه بازی‌های نقش آفرینی حال نمی‌کنید! اسکایریم یک حماسه چشم گیر است که در کنار آثاری مثل شاهنامه فردوسی یا ارباب حلقه‌ها قرار می‌گیرد. البته بازی آن وزن ادبیاتی را ندارد اما فضاسازی دنیایی قهرمانی، اساطیری و باستانی را تا به شکل زیبایی می‌تواند برای شما فراهم کند.

بررسی بازی Hades
خواندن

در بازی Skyrim Anniversary Edition شما قهرمانی یکه‌تاز هستید که در دنیای اژدهایان سفری قهرمانانه را می‌پیمایید تا سرزمین اسکایریم و مردمان آن را از چنگ شر برهانید و یا حتی تبدیل به شروری شوید که تنها به دنبال امیال خویش است. داستان بازی اسکایریم در کنار یک پیشینه بسیار غنی که می‌توان چند جلد کتاب درباره آن نوشت، مملو از داستان‌های اصلی و فرعی و انتخاب‌های اخلاقی جالب است که حتی اگر چندین بار هم بازی را از اول شروع کنید بازهم به وقایع و اتفاقات جالبی برخورد خواهید کرد؛ البته اگر بتوانید تحمل کنید که دو سه نفر جای صد جور شخصیت مختلف صحبت کنند.

یکی از ایرادات خنده‌دار بازی اسکایریم همین محدوده کوچک صداگذاران آن است که امروزه بیشتر از این‌که مورد انتقاد باشد امضای پای اثر بازی اسکایریم به حساب می‌آید. به طور کلی بازی اسکایریم نان دنیایی که دارد را می‌خورد. یعنی بازی اصلاً یک خط داستانی اصلی ندارد که وقتی تمام شد تیتراژ پخش شود. شما یک سری داستان‌ها و مأموریت‌های مهم دارید و یک سری وظیفه جانبی که از نظر اهمیت در مرتبه پایین‌تری قرار می‌گیرند اما بازی اصلاً شما را مجبور نمی‌کند که مثلاً فلان کار را لزوما زودتر انجام دهید.

بازی Skyrim Anniversary Edition

شما در بازی Skyrim Anniversary Edition آزادی عمل کامل دارید. در واقع هر چیزی که ممکن است سد راه شما برای گشت‌وگذار در دنیای عظیم بازی شود از بازی حذف شده است. حتی در این بسته مکمل کوچکی که به مناسبت ده سالگی بازی آمده یک حالت بقا به بازی اضافه شده که با فعال کردن آن در بخش تنظیمات بازی، امکان سفر سریع از بازی حذف می‌شود تا مجبور باشید بدون استفاده از نقشه و پرش به مقصد، مسیرهایتان را با پای پیاده و اسب بپیمایید.

بررسی بازی Ghost Recon Breakpoint
خواندن

این حالت بیشتر برای خوره‌های بازی اسکایریم است که شاید وقت و حوصله‌ی اضافی دارند اما به هر حال این نشان می‌دهد که سفر و چرخیدن در دنیای بسیار زیبای اسکایریم چیزی است که سازندگان همیشه به آن توجه ویژه داشته‌اند.

همان‌طور که گفتیم دنیای Skyrim Anniversary Edition هنوز هم زیبا است. با این‌که در این بسته مکمل فقط مقداری قدرت تفکیک و نرخ فریم بازی بهتر شده و بقیه عناصر گرافیکی بازی هنوز دست نخورده و قدیمی به نظر می‌رسند، بازی همچنان از نظر هنری بسیار چشم‌نواز است. به خصوص اگر یک سری مادهای گرافیکی را فعال کنید بازی به مراتب زیباتر نیز خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که با فعال شدن مادهای بازی که برخی داستان‌های جدیدی هم دارند، اچیومنت‌ها غیرفعال می‌شوند و حتی خطر به هم خوردن بازی هم وجود دارد.

بازی Skyrim Anniversary Edition از نظر گیم‌پلی هم بسیار گسترده است و شما کاراکتری با مهارت‌ها و امکانات شخصی‌سازی پرتعداد را کنترل می‌کنید. البته رابط کاربری بازی تا حد ممکن ساده است و با چیز خیلی پیچیده‌ای روبرو نخواهید بود. تنوع مأموریت‌هایی هم که انجام می‌دهید سرسام‌آور است و در یک کلام اگر جذب بازی اسکایریم شوید اصلاً از دنیای واقعی پیرامون خود جدا می‌شوید.

غنای محتوا در اسکایریم به حدی است که با ده‌ها و شاید صدها ساعت بازی هم نتوانید تمام آنچه در بازی است را مشاهده کنید. البته بازی یک مأموریت‌ساز اتفاقی هم دارد که اگر تمام مراحل بازی را تمام کنید هرچند وقت یک بار از این طرف و آن طرف مأموریت‌های فرعی را می‌گیرید که البته این موارد هیچ وقت تمام نمی‌شوند.

بررسی بازی The Surge 2
خواندن

گفتیم که به‌روزرسان ده سالگی بازی تاسکایریم یک حالت بقا به بازی اضافه می‌کند که می‌توانید به صورت اختیاری آن را فعال کنید. در این حالت بازی به مراتب سخت‌تر می‌شود و حتی میزان وسایلی که می‌توانید با خود حمل کنید هم کمتر می‌شوند. در حالت بقا می‌بایست برای جلوگیری از سرمازدگی به کنار آتش بروید یا برای رفع گرسنگی و تشنگی غذا بخورید تا ضعیف و کشته نشوید.

بازی Skyrim Anniversary Edition

این حالت به خصوص به خاطر این‌که سفر سریع را غیرفعال می‌کند برای امثال من است که صد بار اسکاریم را از اول شروع کرده‌اند و دنبال بهانه‌ای برای ورود دوباره به بازی هستند. هرچند این طوری بازی دیگر زیادی چالشی می‌شود که حداقل مورد پسند من نیست. در کنار حالت بقا چند چیزی دیگر به بازی اضافه شده‌اند که در نوع خود جالب‌اند. مثل مأموریت‌های اضافه در قسمت Creation Club که می‌توانید آنان را به رایگان دریافت کنید. همچنین قابلیت بی‌اهمیت ماهیگیری هم به بازی اضافه شده که در برابر بازی‌های مشابه بسیار مکانیسم ساده و نچسبی دارد و انجام آن اصلاً چیزی به ارزش بازی نمی‌افزاید.

اگر بخواهم در مورد بازی Skyrim Anniversary Edition روده درازی کنیم نه با هزار کلمه بلکه با هزاران کلمه هم نمی‌توان یک مقاله در وصف بازی را به انتها رساند. اسکایریم یکی از آثار ارزشمند صنعت بازی است که با وجود مشکلاتی که در زمینه گرافیک فنی، پویانمایی، باگ، صداگذاری و… دارد هنوز هم جذاب است و می‌تواند برای مخاطب ساعت‌های متمادی سرگرمی ایجاد کند. اما اگر به دنبال چیز جدید قابل توجهی در بسته مکمل ده سالگی بازی هستید بدانید که ناامید خواهید شد. از این‌رو در انتهای این مقاله صرفا به بازی Skyrim که سال‌ها پیش عرضه شده یا بسته مکمل کم اهمیتِ جدید آن نمره نمی‌دهیم؛ بلکه شاهکاری را تمجید می‌کنیم که سال‌هاست طرفداران در حال تجربه‌اش هستند و از آن لذت می‌برند.

بررسی بازی Skyrim Anniversary Edition

اگر به دنبال چیز جدیدِ قابل توجهی در بسته مکمل ده سالگی بازی Skyrim هستید ناامید خواهید شد؛ اما خود بازی بعد از سال‌ها هنوز هم شاهکار است.

گرافیک هنری چشم نواز
دنیاسازی فوق العاده
محتوای بی انتها
داستان غنی
پابرجا بودن اکثر ایرادات بازی اصلی
بسته مکملی بی اهمیت

امتیاز بازی : 8 [عالی ]
این بازی ارزش زمان و هزینه شما را دارد. این بازی تغییری «پایه‌ای» در ژانر خود ایجاد نمی‌کند و تنها به تقویت پایه‌های گذاشته شده توسط بازی‌های بزرگ بسنده می‌کند. مطمئنا طرفداران ژانر بازی از آن لذت می‌برند. در این بین مشکلاتی نیز در بازی دیده می‌شود که البته بخاطر کیفیت دیگر بخش‌ها، تاثیر آن‌ها را به‌ندرت حس می‌کنیم. ممکن است در این بین مشکلاتی وجود داشته باشد اما به‌هیچ‌عنوان به تجربه اصلی بازی لطمه‌ای وارد نمی‌کند.
عالی
عضویت
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
نوید
نوید
7 ماه قبل

گرافیکش خیلی تو ذوق می‌زنه.

دکمه بازگشت به بالا
1
0
Would love your thoughts, please comment.x