نقد و بررسی

بررسی نسخه Early Access بازی Hades

وقتی یک بازی در حال ساخت و ناقص از مدعیان بزرگ صنعت بهتر ظاهر می شود...

اساطیر کشورها یکی از غنی‌ترین منابع الهام برای استفاده در مدیوم‌های ادبیات و سرگرمی به شمار می‌روند. دلیل این امر نیز این است که نه تنها خود این اساطیر از موضوعات مختلف برای استفاده کردن هستند، بلکه همچنین به افراد اجازه می‌دهند تا آزادانه دست به بلند پروازی بزنند و اثر خاص خودشان را در چارچوب آن‌ها خلق کنند. اساطیر کشور یونان نیز به خاطر پتانسیل بسیار بالای آن‌ها در خلق داستان‌های حماسی و فراطبیعی، همواره یکی از محبوب‌ترین موارد در بین سایرین به شمار می‌رفته است که اکنون دستمایه‌ی ساخت عنوان جدید استودیوی Supergiant Games یعنی Hades شده است.
بازی Hades ابتدا در سال ۲۰۱۸ و به عنوان یکی از اولین عناوین انحصاری Epic Games Store، بر روی این پلتفرم قرار گرفت و از آن زمان تاکنون در فاز Early Access به سر می‌برد. عرضه شدن این بازی بر روی این پلتفرم به شدت منفور هم همان دلیل اصلی‌ای بود که باعث شد تا اکثر رسانه‌های ایرانی نتوانند به بررسی آن بپردازند؛ چون اولا واقعا دلیل چندانی برای کاربران وجود ندارد که مداوما به دنبال “نسخه‌ی خاص” یک بازی کامل نشده بگردند و از طرفی دیگر، کاربران ایرانی از دسترسی به پلتفرم شرکت اپیک و خریداری بازی از آن محروم هستند. اما حالا که بالاخره بازی پس از یک سال انحصار، بالاخره بر روی پلتفرم استیم عرضه شده است، دیگر عذری برای بررسی نکردن آن وجود ندارد.

داستان بازی Hades درست همانطور که از نامش شخص است، به خانواده‌ی این خدای یونانی مرتبط بوده و روایتگر پسر Hades (خدای قلمروی زیرین و مردگان) و Persephone (دختر زئوس و Hera) با نام Zagreus است که به خاطر برخی دلایل که در ادامه‌ی بازی مشخص می‌شوند، کمر به خارج شدن از قلمروی پدرش بسته است. اما از آن جایی که قلمروی مردگان به این سادگی‌ها اجازه‌ی خارج شدن کسی را نمی‌دهد و Zagreus قاعدتا خودش به تنهایی قادر به فرار از محل زندگی‌اش نیست، توسط Nyx (تجسم فیزیکی شب در اساطیر یونان) با خدایان المپیوس ارتباط برقرار می‌کند تا بتواند با کمک‌های آن‌ها این کار را به سرانجام برساند. هسته‌ی اصلی داستان بازی با توجه به ریشه‌های اساطیری و همچنین روایت بسیار خوب آن به صورت ترکیبی از داستان گویی Bastion و Transistor، بسیار جذاب است و می‌تواند نظر بسیاری را به خودش جلب کند. اما خب، وضعیت کلی داستان بازی در حال حاضر در سطحی نیست که بتواند تمام افراد را به طور یکسان از خودش راضی کند.
اشتباه نکنید، بازی از نظر داستانی در سطح بسیار خوبی است؛ اما مسئله اینجاست که در وهله‌ی اول، وقایع پایانی داستان هنوز به بازی اضافه نشده‌اند و چنانچه آن را در وضعیت Early Access فعلی به پایان برسانید، هیچ پایان بندی راضی کننده‌ای را دریافت نخواهید کرد. موضوع دوم هم این است که بر خلاف بازی‌های پیشین این استودیو، Hades یک عنوان کاملا Rogue-Like است و آن سیستم کلاسیک داستان‌گویی‌ای که در Bastion و Transistor و Pyre استفاده شده بود، به هیچ عنوان برای چنین ژانری مناسب نیست. در نتیجه به جای پیشرفت مداوم داستان به صورت خطی، مجبور هستید تا بارها و بارها با شکست روبرو شوید تا بتوانید زوایایی دیگر از داستان بازی را مشاهده کنید.

بررسی بازی Judgment
خواندن

در نبود یک پایان بندی مناسب برای خاتمه دادن به داستان، این شخصیت پردازی بازی است که می‌درخشد. اگر قبلا به مطالعه‌ی اساطیر یونان پرداخته باشید، حتما می‌دانید که زئوس و خانواده‌اش چه موجودات پست و غیر قابل تحملی بوده‌اند؛ موردی که چشمه‌ای خیلی کوچک از آن را قبلا در سری God of War نیز شاهد بوده‌ایم. اما Hades با موفقیت کاری می‌کند که یک سری از همین خدایان اعصاب خرد کن به کارکترهای محبوبتان تبدیل شوند! استفاده از دیالوگ‌های هوشمندانه و دیوار چهارم شکن با یک طنز خاص و نه خیلی توی چشم، به همراه سخنان خودمانی و حتی پسر خاله وار برخی از خدایان المپیوس (مخصوصا Dionysus یا همان خدای شراب که از همه یک سر و گردن بالاتر است) باعث شده که بازی بتواند بدون هیچ گونه پرداخت زیادی به این کارکترها، شخصیت خاصی برای آن‌ها خلق کند.
چیزی هم که وضعیت را حتی بهتر می‌کند، صداگذاری این کارکترها است. درست مثل همیشه، صداگذاران استودیوی Supergiant Games در انجام کارشان سنگ تمام گذاشته‌اند و نحوه‌ی ارائه کردن سخنان کارکترها توسط آن‌ها به بهترین شکل ممکن انجام پذیرفته است. نکته‌ی جالب هم اینجاست که نه تنها بسیاری از صداگذاران قدیمی از جمله Logan Cunningham (صداگذار Rucks در Bastion) دوباره بازگشته‌اند، بلکه همچنین شاهد حضور چهره‌های جدیدی نیز هستیم. به عنوان مثال، آهنگساز اصلی این بازی یعنی آقای Darren Korb، صدای خودش را به Zargreus قرض داده است. اما با این وجود که این یکی از اولین تجربه‌های صداگذاری آقای Korb محسوب می‌شود، نتیجه‌ی کار به قدری خوب در آمده که باور کردنش سخت است. البته با این حال، باز هم ممکن است صداگذاری تعداد اندکی از کارکترها مثل Megaera کمی مصنوعی و بد جلوه کند.

بررسی بازی Samurai Shodown
خواندن

در بحث گیم پلی باید گفت که گویا با شاهکاری دیگر روبرو هستیم. گیم پلی و سیستم مبارزات Hades دقیقا همانی است که در بازی‌های قبلی این استودیو و مخصوصا عنوان Transistor دیده بودیم؛ اما آن قدر بهتر شده است که کنار گذاشتن آن را به کاری بسی سخت تبدیل کرده است. سیستم گیم پلی این عنوان برای اولین بار در تاریخ بازی‌های این سازنده، به طور کامل به مکانیک‌های سبک Rogue-Like گره خورده است و اگر بخواهیم ویژگی‌های آن را خیلی ساده برایتان توضیح دهیم، باید بگوییم که با نسخه‌ای بسیار پولیش شده از امثال Wizard of Legend و یا Enter the Gungeon (ولی بدون اسلحه‌های گرم) سروکار دارید. یعنی شما یک ست خاص از تجهیزات از پیش تعیین شده دارید و باید با حرکت در بین مراحل ساخته شده به صورت تصادفی، به مبارزات مداوم با دشمنان و باس‌ها بپردازید و ارتقاهای مختلفی را برای خود پیدا کنید تا قادر به پیشروی باشید.
با این که بازی هنوز کامل نشده است، ولی با این حال و بر خلاف بسیاری از عناوین مشابه (مثل فرزندان مورتا) حجم عظیمی از ارتقاها در طول هر بار فرار کردن، قابل استفاده است که یا به صورت آیتم‌هایی همچون چکش Daedalus و یا انار قدرت، قابل پیدا کردن هستند و یا توانایی‌هایی هستند که خدایان المپیوس به شما اهدا می‌کنند. مثلا پوسایدون (خدای دریا) به شما کمک می‌کند که با هر ضربه، دشمنان خود را با امواج آب به عقب پرتاب کنید یا Dionysus اسلحه‌های شما را به زهر آغشته می‌کند. چیزی هم که حائز اهمیت است، این است که نه تنها این توانایی‌ها قابل ارتقا دادن هستند، بلکه یک سری از آن‌ها یکدیگر را خنثی می‌کنند و در صورت استفاده از یکی، دیگری غیر فعال خواهد شد.

بررسی بازی Monster Train
خواندن

با گشت و گذار در طول این مراحل نیز می‌توانید به جمع آوری واحدهای پولی مختلف برای ارتقای Zagreus و یا ساده کردن کار خود در تلاش‌های بعدی‌تان بپردازید. مثلا می‌توانید با هدیه کردن Nectar به خدایان و کارکترهای مختلف، یک سری آیتم کمکی با خواص مختلف (مثلا یک بار زنده شدن پس از مرگ) دریافت کنید، توسط الماس‌ها به ساخت اتاق‌های کمکی پرداخته و آن‌ها را به لیست تابع تصادفی مراحل اضافه کنید، از Shadow Dropها و کلیدها برای آزاد سازی اسلحه‌ها و توانایی‌های جدید استفاده کنید یا این که با اهدا کردن سکه‌هایتان به Charon (قایقران Hades که وظیفه انتقال ارواح از دنیای زندگان به مردگان را بر عهده دارد) به خرید آیتم‌ها و یا حتی سایر واحدهای پولی بپردازید.
تا اینجای کار همه چیز خوب است و به لطف تمام موارد فوق، هر بار تلاش برای فرار کردن از قلمروی Hades با سایر تلاش‌ها متفاوت خواهد بود. اما به نظر می‌رسد که یک سری از اسلحه‌ها و توانایی‌های بازی به بالانس بیشتری نیاز دارند. از جمله واضح‌ترین نمونه‌های این مهم نیز می‌توان به تیروکمان اشاره کرد. در بازی Bastion، استفاده از تیروکمان به بازیکن این اجازه را می‌داد که با فدا کردن میزان ضربه و توانایی حرکت کردن در حال حمله، از راه دور به دشمنانش حمله کند و به خاطر بزرگی زمین‌های مبارزه، مشکل چندانی در استفاده از آن به وجود نمی‌آمد. اما Hades پر است از زمین‌های مبارزه‌ی کوچک و فوران کردن تعداد دشمنان در طول آن‌ها. به همین دلیل و همچنین به خاطر ذات سریع بازی، استفاده از تیروکمان به یک کار بیهوده تبدیل شده و عملا برای بازیکن نفعی نخواهد داشت. علاوه بر این، بازی از ضعف‌هایی نیز رنج می‌برد که امید داریم تا زمان عرضه‌ی رسمی آن رفع شوند. به عنوان مثال، بازی در حال حاضر از هیچ نشانگری برای مشخص کردن جایگاه Zagreus و دشمنانش در پشت موانع محیطی بهره نمی‌برد و همین باعث شده است تا هنگامی که در حال مبارزه در چنین وضعیتی هستید، کلا ندانید که دارید چه می‌کنید و متوجه‌ی حملات احتمالی دشمنان هم نشوید.

بررسی بازی Earth Defense Force: Iron Rain
خواندن

خوشبختانه اعضای Supergiant Games با وجود این که در برخی زمینه‌ها نتوانسته‌اند مناسب عمل کنند، ولی در زمینه‌ی گرافیکی و صوتی که همواره یکی از نمادهای استودیوی آن‌ها محسوب می‌شود، مجددا یک شاهکار ارائه داده‌اند. از خانه‌ی نسبتا مجلل Hades و مخروبه‌های تاریک پایین‌ترین نقطه‌ی جهنم گرفته تا محیط‌های آتشین و سرشار از مواد مذاب Tartarus و ظاهر بهشت گونه‌ی Elysium، هر کدام از مناطق بازی از یک سبک طراحی خاص و یک رنگ بندی متفاوت بهره می‌برد و همین در ترکیب با گرافیک هنری این عنوان، باعث خلق جلوه‌های بسیار زیبایی شده است. از سویی دیگر، Darren Korb نیز باری دیگر هنرش در ساخت موسیقی‌های زیبا و دلنشین را به نمایش گذاشته و به قدری این کار را خوب انجام داده است که از نظر این منتقد، بالاخره رقیبی لایق برای موسیقی Setting Sail, Coming Home از بازی Bastion پیدا شده است.
اما حیف که وضعیت فنی بازی به شما اجازه نمی‌دهد که به طور مناسب از این ضیافت صوتی و تصویری لذت ببرید. نه تنها در حال حاضر هیچ گونه تنظیمات گرافیکی‌ای به جز تغییر رزولوشن وجود ندارد، بلکه بازی شما را در حالت Fullscreen نیز به مود صفحه Borderless محدود می‌کند که همین می‌تواند به راحتی موجبات افت سرعت فریم را در طول گیم پلی و مخصوصا باس فایت‌های اصلی، بر روی سیستم‌های متوسط تا ضعیف‌تر فراهم کند. علاوه بر این، مشکلاتی در نحوه‌ی استفاده‌ی بازی از رزولوشن داینامیک، وجود گلیچ‌های گرافیکی در صورت استفاده از Steam Overlay و ایراداتی در تصویر برداری با نرم افزارهای ترد پارتی در مود تمام صفحه وجود دارد که در حالت عادی آن قدرها هم توی چشم نیستند، ولی می‌توانند حسابی اعصابتان را خرد کنند.

بررسی نسخه Early Access بازی Hades

به طور کلی می‌توان با خیال راحت گفت که Hades در زمان عرضه‌اش، یکی از بهترین بازی‌های سال خواهد بود، چون حتی در فاز Early Access هم بسیار عالی به نظر می‌رسد. هرچند که بهتر است سازندگان برای حل یک سری از مشکلات در بالانس اسلحه‌ها و یا عملکرد فنی بازی، به اقداماتی دست بزنند. اگر با عملکرد فنی بازی مشکلی ندارید، همین حالا به سراغ آن بروید و مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد. اما در غیر این صورت بهتر است تا زمان انتشار رسمی صبر کنید. (نمره داده شده فعلی به بازی، بیانگر کیفیت آن در زمان نقد بوده و در آینده و با عرضه شدن آپدیت های جدید، تغییر خواهد کرد)

شخصیت پردازی خارق العاده
گیم پلی فوق العاده لذت بخش
صداگذاری و موسیقی‌ عالی
فقدان برخی موارد بهبود دهنده‌ی گیم پلی
مشکلاتی در بالانس اسلحه‌ها
وضعیت فنی نامناسب

امتیاز بازی : 8.5 [عالی ]
این بازی ارزش زمان و هزینه شما را دارد. این بازی تغییری «پایه‌ای» در ژانر خود ایجاد نمی‌کند و تنها به تقویت پایه‌های گذاشته شده توسط بازی‌های بزرگ بسنده می‌کند. مطمئنا طرفداران ژانر بازی از آن لذت می‌برند. در این بین مشکلاتی نیز در بازی دیده می‌شود که البته بخاطر کیفیت دیگر بخش‌ها، تاثیر آن‌ها را به‌ندرت حس می‌کنیم. ممکن است در این بین مشکلاتی وجود داشته باشد اما به‌هیچ‌عنوان به تجربه اصلی بازی لطمه‌ای وارد نمی‌کند.
عالی
برچسب ها
عضویت
اطلاع از
guest
5 Comments
بیشترین رای
جدیدترین دیدگاه‌ها قدیمی‌ترین دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
5
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
بستن
بستن