تحلیلگر IDC: پلتفرم استادیا برروی جزئیات سخت افزاری پلی‌استیشن و ایکس‌باکس نسل بعدی تاثیری نخواهد گذاشت

سر و صدای استادیا برروی نسل آینده کنسول‌ها تاثیرگذار خواهد بود؟
نویسنده: اشکان عالی‌خانی در 10 فروردین 1398 ساعت 23:01

شرکت گوگل (Google) به تازگی از یک پلتفرم گیمینگ جدید با نام استادیا (Stadia) رونمایی کرده و این پلتفرم مبتنی بر سرور، سر و صدا، حواشی و اخبار بسیاری را به خود اختصاص داده است. شرکت گوگل در رویداد GDC امسال از جزئیات سخت افزاری پلتفرم گیمینگ خود رونمایی کرد و حتی با این که این پلتفرم مبتنی بر سرور و به صورت کاملا آنلاین خواهد بود و شاید آمار و ارقام فنی و سخت افزاری برای آن اهمیت چندانی نداشته باشد، اما بسیاری از بازی‌بازان و رسانه‌ها سعی می‌کنند تا میزان قدرت پردازشی استادیا را با کنسول‌های سونی و مایکروسافت مقایسه کنند. از آن جایی که همیشه حداکثر میزان محاسباتی یک پردازنده گرافیکی مورد توجه تمام مردم قرار می‌گیرد، توان محاسباتی کنسول استادیا نیز از هم‌ اکنون با کنسول‌های نسل آینده یا کنسول‌های میان نسلی سونی و مایکروسافت مقایسه می‌شوند. طبق اعلام گوگل، استادیا دارای توان محاسباتی حداکثری 10.7 ترافلاپس (TFLOPS) است و این عدد از مجموع توان‌های محاسباتی کنسول های میان نسلی سونی و مایکروسافت، یعنی پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس، پیشی می‌گیرد که بسیار تاثیر گذار جلوه می‌کند.

خیلی راحت می‌توان حدس زد که دو شرکت سونی و مایکروسافت برای تولید و توسعه کنسول‌های نسل آینده خود، رقابتی را با پلتفرم استادیا نخواهند داشت و مانند همیشه با یکدیگر رقابت خواهند کرد اما با تمام این تفاسیر، بسیاری از مردم بر این عقیده هستند که این دو شرکت با توجه به سخت افزار استادیا، اقدام به طراحی معماری کنسول‌های خود می‌کنند. 

با این حال، طبق صحبت‌های اخیر تحلیلگر IDC، آقای Lewis Ward، کنسول‌های نسل بعد دو شرکت سونی و مایکروسافت، توسط جزئیات سخت افزاری پلتفرم استادیا تحت تاثیر قرار بگیرند. ایشان با یک دلیل خیلی روشن بیان می‌کند که ماهیت جزئیات منتشر شده توسط گوگل به گونه‌ای است که تنها تاثیر خود را برروی پلتفرمی مانند استدیا (سرور محور) می‌گذارد و برروی پلتفرم‌های سخت افزار محور، چنین تاثیری نخواهد گذاشت. آقای Lewis Ward در این خصوص توضیح می‌دهد:

فهرست مشخصات (مشخصات سخت افزاری) یک راه اشتباه برای پرداختن به این موضوع است. این یک محصول فیزیکی نیست که بتوانید آن‌ را خریداری نمایید، این یک سرور به شدت بزرگ است. من مطمئن هستم که گوگل اگر میل داشتع باشد، می‌تواند 20 یا حتی 40 ترافلاپس توان محاسباتی را در دسترس قرار دهد. با این حال، این کار احمقانه خواهد بود چرا که این کار می‌تواند استریم‌هایی که می‌توانند به فروش برسانند، کاهش خواهد یافت و هیچ توسعه دهنده‌ای نیز عنوانی با چنین تقاضایی نخواهد ساخت. اگر هم چنین عنوانی وجود داشته باشد، یک تصمیم تجاری ضعیف به شمار خواهد آمد چرا که تنها می‌تواند برروی استادیا ارایه شود.

با تمام این صحبت‌ها، آیا امکان دارد که گوگل بتواند سونی و مایکروسافت را مجبور به تفکر و تجدید نظر نماید؟ به عنوان مثال، اگر استادیا یک موفقیت شگفت انگیز و فوق‌العاده را به دست آورد، سونی و مایکروسافت به تغییر رویه و اصلاح کارهای خود در مورد PS Now یا پروژه xCloud روی خواهند آورد یا خیر؟ آقای Ward در این خصوص این گونه توضیح می‌دهد:

خب این احتمال وجود دارد که در زمانی در سال 2020، گوگل، سونی و مایکروسافت به تبلیغ گسترده سرویس‌ های استریم و کلود روی بیاورند. من نسل بعدی کنسول‌های سونی و مایکروسافت را تا سال 2021 در نظر نمی‌گیرم بنابراین مطمئن هستم که تا ان زمان تفکرات بیشتری معطوف سرویس‌های استریم و ویژگی‌های کلود خواهد شد و این که این موارد چگونه برروی رفتار کاربر تاثیر خواهند گذاشت.

بحث‌ها و صحبت‌ها در مورد پلتفرم گیمینگ استادیا در این روزها بسیار داغ است و علاوه بر آن، بسیاری از مردم و رسانه‌ها در مورد تاثیری که این پلتفرم می‌تواند برروی کنسول‌های نسل بعدی سونی و مایکروسافت بگذارد، گفت و گو می‌کنند. جدا از بحث پیش بینی در مورد مشخصات سخت افزاری کنسول‌های پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس بعدی، می‌توان مطمئن بود که استادیا می‌تواند تاثیر زیادی روی سرویس‌های استریم و سرور محور سونی و مایکروسافت، یعنی PS Now و xCloud بگذارد. با این حال، سونی و مایکروسافت به تازگی این موضوع را روشن کرده‌اند که سرویس‌های آنلاین و کلود قرار نیست جای چرخه سنتی کنسول‌های مبتنی بر سخت افزار بسته را بگیرند. قطعا آینده صنعت بازی‌های ویدیویی جذاب تر و عجیب تر خواهد شد.

دیدگاه ها