پلتفرم گیمینگِ گوگل با نام Stadia معرفی شد؛ تمام اطلاعاتی که لازم است بدانید

رقیب جدید سونی و مایکروسافت یا فراتر از آن؟
نویسنده: اشکان عالی‌خانی در 04 فروردین 1398 ساعت 21:01

در هفته‌های گذشته شرکت گوگل (Google) خبر از ورود جدی و کاملا مصمم به صنعت بازی‌های ویدیویی داد که با یک تیزر هیجان انگیز همراه بود. حال، این شرکت در رویداد GDC 2029، از پلتفرم گیمینگ خود رونمایی کرده که استادیا (Stadia) نام دارد. برای داشتن پلتفرم استادیا و تجربه عناوین مختلف با استفاده از آن، نیازی به خرید یک کنسول یا سخت افزار تعیین شده و نشستن جلوی نمایشگر یا تلویزیون خاصی ندارید. پلتفرم استادیا به صورت استریم و کاملا وابسته به اینترنت کار می‌کند و شما می‌توانید با استفاده از هر گونه وسیله و Divice، این پلتفرم را به راحتی در اختیار داشته باشید و تنها باید کنترلر مخصوص این پلتفرم را خریداری نمایید. تصویر این کنترلر را در زیر مشاهده می‌کنید:

حتما همه شما با خانم جید ریموند (Jade Reymond) آشنایی دارید؛ یک فرد فعال در صنعت بازی‌های ویدیویی که در گذشته برای شرکت یوبی‌سافت (Ubisoft) و الکترونیک آرتس (Electronic Arts) کار کرده بود و به عنوان یکی از افراد تاثیر گذار و بزرگ در صنعت بازی‌سازی به شمار می‌رود. حال، طی اعلام شرکت گوگل، مشخص شده که 

استودیو Stadia Games and Entertainment که استودیو انحصاری بازیسازی شرکت گوگل است، توسط جید ریموند یکی از خبره‌ترین افراد این حوزه، مدیریت خواهد شد. با این که شنیدن این خبر به شدت خوشحال کننده و امیدوار کننده است اما باید بگوییم که هنوز خبری از معرفی بازی برای پلتفرم استادیا نیست و باید برای رخ دادن این اتفاق، منتظر بمانیم.

درست است که دیگر مانند گذشته، نمی‌توان با نشستن جلوی کنسول خانگی، تلویزیون و جعبه زیبا و مورد علاقه‌ خود به تجربه عناوین Stadia پرداخت، اما این دلیل نمی‌شود که گوگل در بحث سرورهای خود، از سخت افزاری قدرتمند و قابل اطمینان استفاده نکند. شرکت گوگل، پلتفرم Stadia را در حالی معرفی کرده که همه چیز برروی آن با استفاده از اینترنت و اتصال به آن قابل دسترسی می‌شود.

در سال‌ها و دهه‌های گذشته، عادت داشتیم تا شرکت‌های بزرگ تولید کننده مانند نینتندو، سونی یا مایکروسافت، کنسول‌های خود را به صورت ثابت برای باز‌ی‌بازان آماده کنند و بازی‌های مختلف با استفاده از سخت افزار ثابت درون کنسول‌ها، اجرا شود. اما به نظر می‌رسد که آینده صنعت باز‌ی‌های ویدیویی، این روش سنتی را از بین می‌برد. پس از این که شرکت مایکروسافت، از پروژه Xcloud خود رونمایی کرد، حالا شرکت گوگل با سرمایه گذاری عظیم و به شدت قابل توجه، یک پلتفرم گیمینگ «کلود مانند» معرفی کرده که استادیا نامیده می‌شود. این طور که شرکت گوگل اعلام کرده، سخت افزار پلتفرم Stadia بسیار قدرتمند است و با اجرای عناوین روز، با رزولوشن 4K و نرخ فریم 60 بر ثانیه، حتی می‌تواند با نسل بعدی کنسول‌های سونی و مایکروسافت نیز رقابت نماید.

طبق اعلام رسمی شرکت گوگل، پلتفرم گیمینگ Stadia از یک پردازنده با ساختار x86 استفاده می‌کند (این ساختار برای سازگاری با رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن و ایکس‌باکس، راحت تر و بهتر است) که 9.5 مگابایت کش L2+L3 دارد و به صورت AVX2 SIMD قرار گرفته است. این پلتفرم گیمینگ همچنین از یک GPU یا پردازنده گرافیکی AMD بهره می‌برد که بیشینه توان محاسباتی آن، 10.7 ترافلاپس ذکر شده است. این پردازنده گرافیکی دارای یک مموری HBM2 است که 56 واجد محاسباتی را برروی خود می‌بیند و همچنین 16 گیگابایت رم با پهنای باند 484 گیگابایت بر ثانیه دارد. در آخر هم از یک فضای ذخیره سازی SSD برای پلتفرم Stadia استفاده شده است.

قطعا با مشاهده مشخصات سخت افزاری پلتفرم Stadia به این نتیجه می‌رسیم که هم‌اکنون هیچ کنسولی در بازار، چنین سخت افزار و توان پردازشی را ارایه نمی‌دهد. استادیا حتی از کنسول میان نسلی شرکت مایکروسافت، یعنی ایکس‌باکس وان ایکس نیز قدرتمند تر است و به نظر می‌رسد بتواند با سخت افزار کنسول‌های نسل بعدی سونی و مایکروسافت نیز رقابت کند. شاید تنها مشکل پلتفرم Stadia، حداقل برای بازی‌بازان ایرانی این باشد که برای تجربه عناوین این پلتفرم باید از اینترنت قدرتمند و بسیار خوبی بهره مند باشید که قطعا هزینه بسیار زیادی را در پی خواهد داشت. 

اما برویم به سراغ موضوع آخر؛ برای تجربه عناوین روی استادیا به چه سرعت اینترنت و پهنای باندی نیاز است؟ گوگل قول داده تا استدیا به راحتی از اجرای عناوین مختلف با رزولوشن 4K و نرخ فریم 60 بر ثانیه بر بیاید اما برای استریم کردن چنین کیفیت و نرخ فریمی به چه سرعت اینترنتی نیاز داریم؟ این طور که رئیس «گوگل استادیا»، آقای فیل هریسون، در مصاحبه‌ای با سایت Kotaku تایید کرده، برای اجرای بازی‌ها با رزولوشن 1080p و نرخ فریم 60 روی استادیا، به سرعت اینترنتی بالغ بر ۲۵ مگابیت بر ثانیه نیاز است. این در حالی است که برای کیفیت 4K این سرعت بایستی تا ۳۰ مگابیت‌ بر ثانیه افزایش یابد. هریسون اعلام کرده که ما به خوبی با توجه به سرعت و پهنای باند اینترنت کاربران، رزولوشن و نرخ فریم را تنظیم می‌کنیم و بهترین تجربه با توجه به اینترنت باز‌ی‌بازان، به آن‌ها ارایه خواهد شد. 

پلتفرم استادیا امسال در بریتانیا، ایالات متحده، کانادا و اروپا عرضه می‌شود. البته اطلاعاتی از قبیل قیمت و تاریخ دقیق عرضه در تابستان منتشر خواهد شد.

 

دیدگاه ها