نقد و بررسی

بررسی بازی Mutant Year Zero: Road To Eden

شطرنج آخرالزمان

بازی‌های ژانر استراتژی نوبتی سال‌هاست که درمیان ما حضور دارند. شاید معروف‌ترین آن‌ها سری X-Com و Civilization باشد. استودیوی سوئدی The Bearded Ladies تصمیم گرفته عنوانی در این ژانر براساس بازی قلم و کاغذی با همین نام توسعه دهد که نتیجه آن Mutant Year Zero: Road To Eden است و من می‌توانم به‌جرئت آن را یکی از بهترین عناوین استراتژی نوبتی سال معرفی کنم.

پس از ریبوت و عرضه موفق سری X-Com، روحی تازه در ژانر استراتژی نوبتی دمیده شد و دیگر توسعه‌دهندگان شروع به ساخت عناوین براساس گیم‌پلی و حال هوای X-Com کردند. به‌شخصه، یکی از طرفداران پروپاقرص ژانر استراتژی نوبتی هستم و تجربه این سری عناوین را همواره بر دیگر بازی‌ها اولویت قرار می‌دهم؛ و باید بگویم Mutant Year Zero مرا شگفت زده کرد؛ چراکه نوع پیاده سازی گیم‌پلی بازی بسیار هوشمندانه است. Mutant Year Zero سعی کرده گیم‌پلی ژانر استراتژی نوبتی را تکان دهد و خلاقیت‌های تازه‌ای وارد آن نماید. نتیجه آن بسیار مثبت بوده و با بازی روبه‌رو هستیم که درکنار دارا بودن المان‌های آشنای سبک، ویژگی‌های جدید و جذابی را هم به آن اضافه کرده.

Mutant Year Zero ark
 Ark در نقش پایگاه شما بوده، برای ارتقا اسلحه‌ها و شخصی‌سازی‌شان درکنار خرید لوازم جدید هر از گاهی باید سری به آن بزنید. 

حال و هوای آخر زمانی درکنار جنگ هسته‌ای که بین ملت‌ها پیش آمده تا حدودی شما را به یاد سری Fallout می‌اندازد. در دنیای Mutant Year Zero: Road To Eden انسان‌ها یا همان Ancient با جنگ‌ و بمب عملا زندگی را به پایان رسانده و انسان‌ها را در معرض انقراض قرار دادند. تنها مکان امنی که شما می‌شناسید، Ark است که زندگی در آن جریان دارد. خارج از Ark حیوانات وحشی و جهش یافته، Ghoulsها، ربات‌های سرکش و دیگر تهدیدها حضور دارند. با این وجود Ark برای زنده ماندن نیاز به منابع دارد پس گروهی از افراد جهش یافته به‌نام Stalkers به‌وجود می‌آید که مسئولیت‌شان قدم گذاشتن به دنیای بیرون، که در بازی با نام The Zone شناخته می‌شود، و پیدا کردن منابع مورد نیاز است. اینجاست که داستان شما شروع می‌شود. گروه اولیه‌ای که شما کنترل آن‌ها را بدست دارید، دو جهش یافته به‌نام Bormin و Dux است که آن‌ها به‌ترتیب یک خوک و یک اردک هستند. داستان بازی از جایی وارد فاز اصلی خود می‌شود که رهبر Ark یا همان The Elder به شما وظیفه پیدا کردن یکی از Stalkerها را می‌دهد که مسئولیت برپا نگاه داشتن Ark را به‌عهده داشته و حال گمشده است. نوع روایت داستان بازی و کلیت آن را می‌توان خوب ارزیابی کرد. یادداشت‌ها و آیتم‌های یافتنی داخل بازی شما را با داستان گذشته و از چگونه ایجاد شدن این دنیای جدید باخبر می‌کند. شخصیت‌های بازی نیز گاها با دیالوگ‌های خود اطلاعات بیشتری به ما می‌دهند اما با این وجود اطلاعات ارائه شده سوالات بیشتری را نسبت به پاسخ‌های داده شده برای ما ایجاد می‌کند.

بررسی بازی Baldur's Gate 3
خواندن

دیالوگ‌ها و صداگذاری‌ها بسیار خوب کار شده و همواره شما برای بیشتر دانستن تشویق به ادامه بازی می‌شوید. صداگذاری شخصیت‌ها در سطح بازی‌های AAA قرار دارد، نوع بیان دیالوگ و صدای نقش آفرینان بازی حقیقتا متناسب بوده و در بالاترین سطح ممکن قرار دارد.

Mutant
در طول بازی صندوق‌هایی پیدا می‌کنید که در آن اسلحه و زره وجود دارد، هرکدام از زره‌ها شامل ویژگی‌ خاصی نیز هستند

گیم‌پلی، جایی است که Mutant Year Zero: Road To Eden نسبت به رقیبان خود، در سبک استراتژی نوبتی، با افتخار بالاتر می‌ایستد.

نقشه بازی دارای مناطق مختلفی است و که در جنوب غربی سوئد واقع شده؛ شما منطقه به منطقه را جستجو می‌کنید و هر منطقه سطح (Level) مشخصی را از شخصیت‌های شما می‌خواهد. با این وجود استراتژی حرف اول را نسبت به سطح‌بندی می‌زند؛ این به‌این معناست که اگر با دشمنانی روبه‌رو شدید که سطح‌شان از شما بسیار بالاتر بود جای نگرانی نیست و اگر مهره‌های خود را خوب بچینید و آماده وارد نبرد شوید، پیروز میدان خواهید بود. سطح‌بندی بازی به‌صورت کلی بوده و با ارتقا سطح، همه شخصیت‌های موجود امتیاز ارتقا دریافت می‌کنند و اینطور نیست که هر شخصیت نوار ارتقا خاص خود را داشته باشد. در صفحه ارتقا شما می‌توانید از بین انتخاب‌های محدود خود، به ارتقا هر شخصیت بپردازید. با وجود انتخاب محدود و عدم دارا بودن امکان ریست کردن امتیاز ارتقاها، باید توجه ویژه‌ای به مهارت‌هایی که برای شخصیت‌های‌تان باز می‌کنید داشته باشید. با وجود اینکه تعداد ارتقاها محدود است انتظار می‌رفت هر شخصیت دارای ویژگی‌های خاص خود باشد اما متاسفانه اینطور نیست و گاها دو شخصیت از نظر ویژگی‌ها شباهت‌های زیادی بهم دارند و از طرفی گروهی که می‌توانید در بازی کنترل کنید محدود است؛ دارا بودن دو شخصیت که مهارت‌های‌شان شبیه بهم دیگر است عملا یکی را بلا استفاده می‌کند.

بررسی بازی Trials Rising
خواندن
Mutant Road to Eden
با هر ارتقا سطح (Level Up) یک امتیاز ارتقا دریافت می‌کنید، در سطح‌های پایانی برای دریافت مهارت جدید باید تا ۱۶ عدد امتیاز کنار گذاشته باشید!

حداکثر تعداد کاراکتری که می‌توانید در بازی کنترل کنید، سه نفر است پس باید به انتخاب اینکه کدام یک را همراه تیم می‌کنید نیز دقت کنید؛ البته در هر قسمت از دنیای آزاد بازی می‌توانید شخصیت‌های بازی را تغییر دهید اما وقتی وارد نبرد شدید، دیگر امکان تغییر وجود ندارد. اینجاست یک بخش جذاب و هوشمندانه دیگر به بازی اضافه می‌شود. قبل از اینکه وارد نبردی شوید، شما می‌توانید آزادانه در دنیای بازی بچرخید و همه چیز به‌صورت Real-Time و غیرنوبتی است. اگر از آن دسته کسانی هستید که سری Divinity را تجربه کردید، نوع گیم‌پلی Mutant Year Zero بسیار آشنا و شبیه به آن سری خواهد بود. در هنگامی که هنوز وارد نبرد نشدید می‌توانید دشمنان خود را مشاهده کنید و استراتژی نبرد خود با آن‌ها را بچینید. Mutant Year Zero به‌هیچ عنوان بازی سختی نیست بلکه یک بازی هوشمندانه و استراتژیک است. برای مثال وقتی می‌خواهید به گروهی از ربات‌ها حمله کنید، باید شخصیتی را در گروه خود داشته باشید که مهارت‌های آن ضد ربات‌ها باشد و اسلحه‌هایی را انتخاب کنید که ضربه بیشتری به ربات‌ها وارد کند و حتما یک نارنجک EMP همراه داشته باشید. از طرفی مخفی‌کاری هم بخش مهمی از Mutant Year Zero است. شما می‌توانید یک دشمن را تعقیب کنید و زمانی از گروه خود دور افتاده، به او حمله کنید و بدون اطلاع گروهش او را از بین ببرید. اگر با این استراتژی‌ها وارد نبرد شوید به راحتی پیروز میدان خواهید شد اما اگر بدون هیچگونه فکر و برنامه‌ای حمله کنید، بازی شما را به‌شدت تنبیه می‌کند. Mutant Year Zero تلاش می‌کند تا بازی‌باز بدون فکر کاری را انجام ندهد و چیزی را به شانس واگذار نکند.

بررسی بازی Ben 10: Power Trip
خواندن
Mutant 1
از پا درآوردن چنین ربات غول پیکری با کار تیمی و استراتژی از پیش تعیین شده، اصلا کار سختی نیست!

واحد پول بازی که در طول روند آن پیدا می‌کنید، Scrap است. با استفاده از Scrapها شما می‌توانید آیتم‌هایی مثل نارنجک، EMP، بسته کمک‌های اولیه و یا اسلحه و زره خریداری کنید. البته بهترین اسلحه‌ها و زره‌ها در طول بازی با گشت و گذار در محیط‌های گوناگون پیدا می‌شود، این محیط‌ها صرفا مربوط به داستان اصلی نبوده و حالت ماجراجویی و گشت گذار اضافی برای کسب لول بالاتر و پیدا کردن آیتم‌های بهتر است. اسلحه‌ها قابل شخصی سازی و ارتقا هستند؛ اگرچه ارتقا محدود و سه مرحله‌ای بوده و شخصی سازی نیز تنها به اضافه کردن Scope و یک قابلیت ویژه محدود می‌شود پس نباید انتظار شخصی‌سازی عمیقی همچون XCOM 2 را از این بازی داشت.

Mutant Year Zero n
رابط کاربری (UI) بازی چیز اضافه‌ای نداشته و هر آنچه که باید باشد در جای خود قرار دارد

وقتی به بخش فنی می‌رسیم، اینجا جایی است که بازی در آن کمبود دارد. متاسفانه Mutant Year Zero از مشکلات فنی متعددی، لااقل برروی نسخه ایکس‌باکس، رنج می‌برد. کراش‌های متعدد خصوصا در هنگام Fast Travel و مواردی دیگر مثل غیب شدن کاراکترها و یا فرو رفتن در زمین از جمله مشکلات دیده بود. از طرفی بارگذاری‌های بازی بسیار زیاد است و هر سفر از هر منطقه به منطقه دیگر، حتی برروی ایکس‌باکس وان ایکس و هارد درایو هایبرد آن، طولانی است. گاها نیز شاهد افت فریم‌هایی در بازی بودم که توجیه‌ای با توجه سیستم قدرتمندی که بازی برروی آن اجرا می‌شد، ندارد.  اگرچه گرافیک بازی بسیار خوب بوده و از این لحاظ سازندگان کاری قابل قبول را تحویل داده‌اند.

متاسفانه در بحث ارزش تکرار، بازی با وجود دارا بودن شخصی سازی‌های مختلف در قسمت انتخاب سختی بازی، از ارزش تکرار کمی برخوردار است. مهم‌ترین دلیل آن به نوع چینش و استراتژی دشمنان برمی‌گردد. یعنی زمانی که بالاترین درجه سختی را انتخاب کنید، تنها تغییری که دشمنان شما می‌کنند، افزایش نوار سلامتی‌شان و میزان ضربه‌ای که به شما وارد می‌کنند است؛ دشمنان در همان مکان‌های قبلی خود باقی می‌مانند، تعدادشان بدون تغییر بوده و خبری از چیز شگفت آوری نیست.

Mutant Year Zero: Road To Eden
انتخاب سردبیر

بازی Mutant Year Zero: Road To Eden سعی کرده قدمی تازه و خلاقانه در سبک بازی‌های استراتژی نوبتی بردارد و نتیجه آن فوق العاده بوده است. اگرچه مشکلات ریزی در تجربه بازی وجود دارند اما گیم‌پلی هوشمندانه و روایت مناسب داستان بازی باعث می‌شود که از این موارد چشم پوشی کنیم. باید دید که با موفقیت این بازی و تجربیاتی که استودیوی The Bearded Ladies در این روند کسب کرده، چه برنامه‌ای برای آینده آن دارد.

صداگذاری تحسین برانگیز شخصیت‌ها
گیم‌پلی هوشمندانه که ذهن را برای انتخاب بهترین استراتژی به‌چالش می‌کشد
طراحی دنیای مناسب و داستان باکشش
قدمی جدید در سبک استراتژی نوبتی
مشکلات فنی متعدد
ارزش تکرار پایین

امتیاز بازی : 9 [فوق العاده ]
شدیدا به شما پیشنهاد می‌کنیم این بازی را تجربه کنید. عناوینی با چنین نمره‌ای در طول بازی گاها ما را شگفت زده کردند، گیم‌پلی هوشمندانه یا روایتی خاص و حتی بخش چندنفره جذاب و تک‌نفره درگیر کننده، می‌تواند از دلایل آن باشد؛ این بازی از دیگر رقیبان ژانر خود یک سر و گردن بالاتر است حال چه یک برداشت تازه از یک ایده قدیمی باشد یا سیستمی نوین را به‌ گیم‌پلی و ژانر خود اضافه می‌کند.
فوق العاده
برچسب ها
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
بستن