نقد و بررسی

بررسی بازی The Lego Movie 2

هیچ چیز عالی نیست!

دیگر نمی‌توان سری بازی‌های LEGO را عضوی جدید در خانواده بزرگ بازی‌های ویدیویی دانست. این سری در ابتدا در دوره کنسول پلی‌استیشن ۲ و به وسیله استودیوی Travels’s Tales Games چشم به جهان گشود و با وجود محوبیت فوق‌العاده لگو در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، خیلی زود در میان بازی‌بازان کم سن و سال و البته بازی‌بازان با تجربه، جای خود را باز کرد. با عرضه عناوین فوق‌العاده سرگرم کننده و الهام گیرنده مانند Lego Batman Video Game و Lego Star Wars، سری بازی‌های لگو نه تنها توانستند برند و نام خود را در میان بازی‌بازان جا بیندازند، بلکه به یک اثر دوست داشتنی و سرگرم کننده برای آن‌ها تبدیل شدند. با گذشت زمان، سری بازی‌های لگو چه از نظر مکانیک‌های گیم‌پلی و چه از ابعاد فنی پیشرفت کردند و به نامی تقریبا بزرگ، با حمایت شرکت برادران وارنر (Warner Bros Games) تبدیل شدند. عرضه عناوین Lego DC Super Heroes و Lego Marvel Super Heroes باعث شدند تا مطمئن شویم، استودیوی TT Games می‌داند که چطور با استفاده از فیلم‌ها و دنیاهای مختلف، بازی لگویی بسازد و با دخیل کردن «لگو» در بطن گیم‌پلی، آن را هرچه بیشتر محبوب کند.

در کنار بازی‌های ویدیویی، فیلم‌ها و انیمیشن‌های لگویی نیز در این چند سال اخیر به محبوبیت خوبی دست یافته‌اند. ساخته شدن یک فیلم سینمایی با نام The LEGO Movie و فروش بسیار خوب آن، باعث شد تا شرکت برادران وارنر، دستور ساخت یک بازی‌ ویدیویی از آن را نیز بدهد و حالا با اکران قسمت دوم این فیلم که با نام The LEGO Movie 2 شناخته می‌شود، بازی ویدیویی این فیلم نیز با نام The Lego Movie 2 Videogame خیلی سریع ساخته و عرضه شد. با این حال، آیا The Lego Movie 2 Videogame توانسته به نوعی باعث پیشرفت سری بازی‌های لگویی شود و جایگاه این عناوین را در صنعت بازی‌های ویدیویی ارتقا دهد؟ این موضوع بعید به نظر می‌رسد.

بررسی بازی Dustwind - The Last Resort
خواندن

The Lego Movie 2 Videogame ۲

مانند قسمت اول، اگر موفق به تماشای فیلم The Lego Movie 2 شده باشید، قطعا نیازی به دانستن داستان نصفه و نیمه‌ای که بازی تعریف می‌کند، ندارید و تقریبا همه چیز برایتان روشن است. با حمله گروهی از مهاجمان عجیب و غریب، دنیا در خطر نابودی قرار گرفته و شخصیت های دوست داشتنی و نام آشنای بازی قبل، یعنی Emmet و Lucy و Batman و Metal Beard، در یک محیط قرنطینه شده و به دور از شهر زندگی می‌کنند. حال، وظیفه Emmet و دوستانش این است که با سر و کله زدن با تکه‌های بی شمار لگویی، بار دیگر آرامش و امنیت را به دنیا بازگردانند.

از همان زمانی که پا به درون بازی The Lego Movie 2 Videogame می‌گذارید، خیلی راحت متوجه می‌شوید که بودجه و البته زمان تیم سازنده برای ساخت این عنوان چقدر کم و اندک بوده است. استودیوی TT Games به خلاصه ترین و بی دردسر‌ترین حالت ممکن تصمیم به ساخت یک بازی لگویی گرفته که نه داستان خوبی تعریف می‌کند، نه مانند دیگر عناوین لگویی، روی شخصیت‌های محبوب فیلم یا دنیای دیگری مانور می‌دهد. The Lego Movie 2 Videogame تنها ساخته شده تا در کنار اکران فیلم، نظر بازی‌بازان را جلب کرده و حداقل برای مخاطبان کم سن و سال، سرگرم کننده باشد.

در The Lego Movie 2 Videogame به مانند عناوین لگویی دیگر، با تعداد بی شماری تکه‌های لگویی و آیتم‌های ریز و مختلف طرف هستیم. محیط بازی به مانند بازی‌های لگویی چند سال اخیر، به صورت Sand Box طراحی شده و بازی‌بازان می‌توانند با جست و جو در این محیط، مراحل داستانی را تجربه کرده و به فعالیت‌های جانبی بازی بپردازند. مانند همیشه، هسته اصلی گیم‌پلی بازی کاملا مشخص و تعریف شده است و بازی‌بازان با جمع آوری تکه‌های لگو، اسلحه‌ها و آیتم‌های مختلف و در آخر، حل کردن معماها، مراحل را رد می‌کنند. تجربه دست و پنجه نرم کردن با این تکه‌های لگویی در محیط‌ها و مراحل مختلف و متنوع بازی، هنوز هم لذت بخش است و می‌تواند شما را تا ساعت‌ها سرگرم کند اما متاسقانه این تنها نقطه قوت (اگر بتوانیم به مکانیک اصلی تمام بازی‌های لگویی، نقطه قوت بگوییم!) بازی The Lego Movie 2 Videogame محسوب می‌شود و در دیگر موارد، این بازی یک ناامیدی کامل است.

بررسی بازی The Blind Prophet
خواندن

هر منطقه در دنیای بازی The Lego Movie 2 Videogame به صورت کاملا آزادانه قابل تجربه است و اهداف فرعی و اصلی بسیاری برای در نظر گرفتن در آن‌ها وجود دارد. استودیوی TT Games در گذشته ثابت کرده بود که می‌داند چگونه یک بازی لگویی با محیط گسترده و سند باکس بسازد که بهترین نمونه آن‌ها در این مورد، بازی Lego City بود که بازی‌بازان یک شهر کاملا بزرگ و پرجزئیات را در اختیار داشتند. در بازی جدید نیز محیط‌های گوناگونی برای مکاشفه و جست و جو طراحی شده‌اند اما یکی از بزرگترین مشکلات بازی دقیقا اینجا است که برای پیشروی در گیم‌پلی، هیچ نیازی به مکاشفه ندارید زیرا قطعات لگویی مورد نیاز برای ساخت آیتم‌ها و ابزار مختلف، خیلی راحت در اشیای اطراف شما یافت می‌شود. حتی اگر کار مکاشفه را نیز انجام دهید، با محیط‌های کم تراکم و بدون جزئیات طرف هستید که جذابیتی برای بازی‌بازان ندارند. بازی جدید TT Games از این نظر، نسبت به نسخه‌های اخیر عناوین لگویی، یک قدم رو به عقب به شمار می‌رود.

مبارزات در The Lego Movie 2 Videogame به مانند نسخه‌های گذشته یا حتی فراتر، به راحت ترین شکل ممکن طراحی شده‌اند و مردن و شکست خوردن در آن‌ها، هیچ مشکلی را برای شما به وجود نخواهد آورد. نکته جدید در مبارزات این عنوان، طراحی یک نوار قدرت ویژه است که در کنار تصویر قرار می‌گیرید و با پر کردن آن، می‌توانید تمام کننده‌های موثری را اجرا نمایید و چندین دشمن را به صورت یک جا از بین ببرید. اسلحه‌ها و ابزار در The Lego Movie 2 Videogame تنوع خوب و قابل توجهی دارند که می‌توانند اصلی‌ترین و شاید تنها عامل سرگرم کنندگی مبارزات باشند. در بازی این امکان را دارید تا از اسلحه‌های متفاوتی مانند اسلحه استیکر استفاده نمایید و همچنین با اسکن کردن اشیا و آیتم‌های مختلف، روش ساخت وسایل و ابزار جدیدی را یاد بگیرید. به عنوان مثال، زمانی که به یک ژنراتور برای تولید برق نیاز دارید، با جمع آوری لگو‌ها با رنگ‌های مختلف، آن را می‌سازید یا برای خاموش کردن آتش، می‌توانید از آب پاش های بزرگ استفاده نمایید. این موارد با این که تنوع گیم‌پلی The Lego Movie 2 Videogame را تا حد زیادی بالا برده‌اند، اما هیچ تاثیر خاصی روی روند بازی شما نمی‌گذارند و استفاده از آن‌ها پس از مدت زمان کوتاهی به یک امر کسل کننده تبدیل می‌شود.

بررسی بازی Knight Witch
خواندن

با تجربه هر دقیقه از بازی The Lego Movie 2 Videogame، قطعا به این فکر می‌کنید که این بازی برخلاف بسیاری از نسخه‌های قبلی لگو ( که بزرگسالان را نیز در هدف خود قرار می‌داد)، تنها روی مخاطبان جوان تر و خردسال تمرکز کرده است. به عنوان یک مخاطبِ بزرگسال، حتی اگر از تمام مکانیک‌های گیم‌پلی و اجزای دنیای بازی نیز لذت ببرید، سطح دشواری به شدت پایین بازی، یه شکل کاملا طبیعی شما را آزار می‌دهد. دسترسی به موارد مختلف در بازی The Lego Movie 2 Videogame به راحت ترین شکل، ممکن است و همیشه می‌توانید با هر شخصیت، هر اسلحه و ابزاری را داشته باشید و از آن ها چه برای سرگرمی و چه برای انجام مراحل، استفاده کنید. لازم به ذکر است که بخش Co op محلی نیز مانند تمام عناوین پیشین لگو، برای این عنوان نیز در نظر گرفته شده و تجربه بازی به صورت همکاری، می‌تواند بار سرگرمی آن را افزایش دهد. تجربه Co op بازی The Lego Movie 2 Videogame به بهترین شکل ممکن می‌تواند یک بازی خانوادگی را برای همه به ارمغان بیاورد.

The Lego Movie 2 Videogame ۱

هر چقدر بتوان از گیم‌پلی یا حتی داستان بازی The Lego Movie 2 Videogame فرار نکرد و آن‌ را به هر شکل ممکن و به هر عنوانی تجربه کرد، اما نمی‌توان جوانب فنی آن را قابل تحمل دانست. این بازی مانند تمامی عناوین لگو، با همان موتور پایه TT Games ساخته شده که هر سال و هر نسل، در حال پیشرفت است و بهینه بودن آن باعث می‌شود تا بازی‌های لگویی را در مقیاس‌های متفاوت، مانند کنسول دستی، کنسول خانگی یا رایانه‌های شخصی ضعیف و قدیمی مشاهده کنیم. شاید تا به حال کمتر از موارد فنی و بصری بازی‌های لگویی ایراد گرفته باشیم اما The Lego Movie 2 Videogame در این بخش مشکلات بزرگی دارد. اولین مشکل فنی این عنوان، Screen Tearing و Frame Pacing بد و ضعیف است؛ سازندگان برای بازی خود از یک V-Sync سازگار استفاده کرده‌اند اما این مورد، به ناسازگار ترین شکل ممکن باعث Screen Tearing می‌شود و پارگی صفحه، آزارتان خواهد داد. در بحث موسیقی و صداگذاری، اوضاع بدتر و عملکرد سازندگان ضعیف تر است. هیچ کدام از شخصیت‌های محبوب (مخصوصا امت و بتمن)، صداگذاری درست و مناسبی ندارند. صدای شخصیت‌ها یا با صدای فیلم آن‌ها به شدت متفاوت است یا به صورت صداهای اضافه ضبط شده که از کیفیت تجربه بازی به شدت می‌کاهد.

بررسی بازی Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge
خواندن

بازی The Lego Movie 2 Videogame یک قدم رو به عقب در تمام ابعاد و جهات، نسبت به نسخه‌های پیشین سری یا حتی نسخه اول The Lego Movie تلقی می‌شود. به عنوان یک طرفدار عناوین لگویی که در آخرین گام، بازی LEGO DC Villains را تجربه کرده‌ام، بازی The Lego Movie 2 Videogame به هیچ عنوان برایم قابل قبول و مطلوب نیست. تجربه بازی به صورت همکاری با برادر یا خواهر کوچک‌تر می‌تواند تا حدودی سرگرم کننده باشد اما ارزش کلی بازی به شدت پایین است.

The Lego Movie 2 Videogame
انتخاب سردبیر

بازی The Lego Movie 2 Videogame یک قدم رو به عقب در تمام ابعاد و جهات، نسبت به نسخه‌های پیشین سری یا حتی نسخه اول The Lego Movie تلقی می‌شود. به عنوان یک طرفدار عناوین لگویی که در آخرین گام، بازی LEGO DC Villains را تجربه کرده‌ام، بازی The Lego Movie 2 Videogame به هیچ عنوان برایم قابل قبول و مطلوب نیست. تجربه بازی به صورت همکاری با برادر یا خواهر کوچک‌تر می‌تواند تا حدودی سرگرم کننده باشد اما ارزش کلی بازی به شدت پایین است.

سرگرم شدن با The Lego Movie 2 Videogame به همراه خانواده می‌تواند تنها نقطه قوت آن باشد
روایت به شدت ضعیف با وجود آماده بودن خط اصلی داستان (فیلم سینمایی)
عدم استفاده از پتانسیل شخصیت‌های محبوب
گیم‌پلی بیش از حد سطحی و کم عمق
محیط‌های گسترده‌ و بزرگی که جست و جو در آن‌ها به هیچ دردی نمی‌خورد
مشکلات فنی بازی در بخش های بصری و صوتی

امتیاز بازی : 5.5 [معمولی ]
صبر کنید! بهتر است به آنچه که می‌خواهید برایش هزینه کنید به‌خوبی فکر کنید! این نوع بازی‌ها احتمالا پس از گذشت یک روز از تجربه‌شان به‌کلی فراموش می‌شوند و ممکن است بیشتر جای خالی اسکناس‌های‌تان و زمان سپری شده حس شود! این بازی‌ها «افتضاح» نیستند اما عنوان «خوبی» نیز نمی‌توانند یاد شوند؛ با این وجود مشکلات بیشتر از مزیت‌ها دیده‌ می‌شوند.
معمولی
برچسب ها
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
بستن