نقد و بررسی

بررسی بازی Jump Force

دنیای زیبایی که در آن زندگی نمی‌کنیم

دنیای انیمه شاید فانتزی‌ترین و در عین حال، لذت بخش‌ترین دنیایی باشد که می‌توان آن را تجربه کرد. دنیایی که پر است از شخصیت‌های دوست داشتنی، قهرمان، باهوش و البته زیرک که هر کدام هدفی دارند و با قدرت‌های طبیعی یا تخیلی خود، سعی در رسیدن به آن دارند. هر انیمه، دارای قصه‌ها، ماجراها و شخصیت‌های فوق‌العاده‌ای که است که شاید نتوان همه آن‌ها را دوست داشت اما قطعا همه آن‌ها تا حدی، تاثیرشان را روی ما می‌گذارند. قطعا یکی از رویاهای دوست داران انیمه، این است که دنیای انیمه‌های مختلف به همراه شخصیت‌هایشان با یکدیگر ترکیب شوند و یک کراس آور به این عظمت، شکل بگیرد. این رویای بازی‌بازان و دوست داران انیمه، قطعا با معرفی بازی Jump Force بوی واقعیت به خود گرفت. زمانی که شرکت باندای نامکو (Bandai Namco) بازی Jump Force را با آن‌ نماهای بسته از محبوب ترین شخصیت های دنیای انیمه و البته مبارزات خوش فرم معرفی کرد، همه تصور می‌کردند که بهتر از این نمی‌شود! با این حال، در این مطلب قصد داریم بیان کنیم که Jump Force چگونه تبدیل به پتانسیلی هدر رفته  می‌شود و این بازی چقدر می‌توانست بهتر از اثر موجود باشد.

پتانسیل بی‌نهایت و انرژی محدود

هدف سازندگان بازی، یعنی استودیوی Spike Chunsoft از همان ابتدا این بوده که دنیاهای محبوب انیمه‌ را در یک بازی کنار هم جمع کنند و با استفاده از شخصیت‌ها و دنیاهای پر پتانسیل آن‌ها، یک بازی هیجان انگیز و خودنما را بسازند. این کراس آور در واقع الهام گرفته از مجله مشهور و با قدمت Jump است که در سال ۲۰۱۹، سالگرد ۵۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد. در بازی Jump Force شخصیت‌های زیادی از دنیا‌های مختلف انیمه‌های محبوب حضور دارند. به عنوان مثال، شخصیت Luffy از دنیای One Piece، شخصیت Naruto Uzumaki از دنیای Naruto، شخصیت Goku از دنیای Dragon Ball و… که مهمترین عامل جذابیت بازی محسوب می‌شوند. این دنیاها و انیمه‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، هزاران قصه و ماجراجویی را در دل خود جای داده‌اند و پتانسیل دنیاها و شخصیت‌های آن ها به قدری زیاد است که می‌توان تا ابد از آن‌ها انیمه و بازی ویدیویی تولید کرد. با این حال، سازندگان بازی Jump Force، از کوچکترین پتانسیل این انیمه‌ها استفاده نکرده‌اند و بازی از نظر داستانی، یک عنوان کاملا ناامید کننده است.

بررسی بازی Samurai Shodown
خواندن

Jump Force 2

داستان بازی Jump Force از جایی آغاز می‌شود که دنیای واقعی با بسیاری از دنیاهای Shōnen Jump ادغام شده و همین موضوع، نسل بشر را مورد تهاجم موجوداتی به نام Venom قرار داده است. Venom همانطور که از نامش پیداست، شخصیت‌های مختلفی را که کوچکترین پتانسیل «آدم بد» بودن را دارند، تحت کنترل خود قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا سپاه سیاه، قدرتمندتر و بزرگتر شود. حال در طرف مقابل، نیرویی با نام Jump Force و به رهبری رئیس Glover تشکیل شده که قهرمانان معروف دنیای انیمه را دور هم جمع می‌کند تا به کمک یکدیگر، به مقابله به Venom و Villainهای بازی بشتابند. بازی‌باز در Jump Force در نقش یک شخصیت بی زبان و قابل شخصی سازی (به مانند بسیاری از عناوین اکشن ژاپنی) در کنار قهرمانان نامدار قرار می‌گیرد و ماموریت‌های داستانی را با هدف از بین بردن تهدید Venom و نجات دنیا می‌گذراند. با این که داستان بازی، تقریبا مطیع داستان‌های مجله است و این موضوع قابل احترام تلقی می‌شود، اما خط داستانی Jump Force به سردترین و عادی‌ترین شکل ممکن دنبال شده و حتی فصل افتتاحیه بازی با وجود تلاش سازندگان برای انفجاری بودن آن، به شدت تهی از جذابیت محسوب می‌شود . پتانسیل آن‌ همه دنیا و شخصیتی که پیش از این به آن اشاره شد، کاملا به هدر می‌رود و سازندگان نیز برای جذاب‌تر شدن خط داستانی و بار روایی، هیچ کار خلاقانه و مهیجی را انجام نمی‌دهند. بزرگترین نقطه ضعف بازی Jump Force در همین جا نمایان می‌شود و داستان بازی با وجود تمام پتانسیل‌ها و فرصت‌ها، به یک عامل خنثی و تقریبا بدون جذابیت تبدیل می‌‌گردد.

بررسی بازی Call of Cthulhu
خواندن

بازی‌باز در ابتدا این حق انتخاب را دارد که از میان سه گروه آلفا (گروه Goku) و بتا (گروه ناروتو) و امگا (گروه Luffy)، یکی را انتخاب کند و این طور که بازی توضیح می‌دهد، هر کدام از این گروه‌ها، به شکل خاصی در جهت مبارزه با دشمنان، فعالیت می‌کنند اما پس از پیوستن به یکی از این گروه‌ها، هیچ مورد یا عامل خاصی به بازی‌باز نشان داده نمی‌شود و ماموریت‌ها، به ترتیب پیگیری می‌شود. همان طور که پیشتر اشاره شد، بزرگترین عامل جذابیت بازی Jump Force، شخصیت‌های نام آشنا و به شدت محبوب آن است که بازی‌ سعی می‌کند طی فصل‌های مختلف، به تعداد آن‌ها نیز بیفزاید و حتی Light Yagami مشهور از Death Note را به عنوان یک شخصیت پیچیده وارد داستان کند اما همیشه این حس وجود دارد که از کوچکترین پتانسیل شخصیت پردازی یا دنیای این شخصیت‌ها، استفاده‌ای نمی‌شود.

Jump Force 1

مبارزه‌‌ی نفس‌گیر 

گیم‌پلی و مبارزات بازی Jump Force قطعا یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. اگر عناوین قدیمی Dragon Ball را تجربه کرده و با سبک مبارزات سه بعدی (Arena) آشنایی داشته باشید، قطعا مبارزات بازی Jump Force برایتان آشنا و تعریف شده قلمداد می‌شود. بازی با استفاده از سبک مبارزات سه بعدی، صحنه های اکشن هیجان انگیز و فوق‌العاده‌ای را پدید آورده که تجربه آن‌ها نه تنها برای دوست داران انیمه، بلکه برای تمام طرفداران سبک اکشن، پر از جذابیت و هیجان خواهد بود. با آموختن تمام فنون مبارزه Jump Force و آشنا شدن با قدرت‌های منحصر به فرد هر شخصیت، سیستم مبارزات این عنوان آن قدر برایتان جذاب می‌شود که دوست دارید همیشه در میان مبارزه، چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین باشید.

بررسی بازی The Crew Motorfest
خواندن

نکته مهم در مورد سیستم مبارزات بازی Jump Force این است که با وجود شخصیت‌های پرشمار بازی (که قطعا به تعداد آن‌ها نیز افزوده خواهد شد) با ده‌ها فن و روش خاص برای مبارزه طرف خواهید بود. بازی‌باز با انتخاب شخصیت خود، علاوه بر این که می‌تواند او را از نظر ظاهری به خوبی شخصی سازی نماید، قدرت‌ها و توانایی‌های دلخواهی را برای او انتخاب می‌کند. با این حال، چه در خط داستانی و چه در مبارزات و مراحل فرعی، تنها شخصیت خود را در اختیار نداشته و می‌توانید از توانایی‌های شخصیت‌های نام آشنا نیز استفاده نمایید که تنوع مبارزات را به طرز قابل توجهی بالا برده است.

هر شخصیت علاوه بر فنون مبارزه پایه و ثابت، یک سری توانایی ویژه و مختص به خود نیز دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها، چندضرب‌‌های هیجان انگیزی ساخت و رقیب را مغلوب کرد. در طرف دیگر، همکاری با شحصیت‌های همراه، دست مخاطب را هر چه بیشتر برای مبارزه کردن باز می‌گذارد. همکاری با شخصیت‌هایی که آن‌ها در طول داستان یا مراحل و مبارزات فرعی در کنار خود مشاهده می‌کنید، مستلزم آن است که توانایی‌ آن‌ها را به خوبی بشناسید که این کار با فعالیت‌ در مراحل تمرینی قابل انجام است. پس از اتمام مبارزه نیز افراد تیم امتیاز دریافت می‌کنند که با این که تاثیر سطح و امتیاز می‌توانست بهتر و بیشتر باشد، اما قابلیت‌های جدیدی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. گیم‌پلی بازی Jump Force در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد اما برای مبارزه «حرفه‌ای»، باید خلاقیت زیادی به خرج داده و از قابلیت‌های خود به موقع استفاده نمایید که همین موضوع باعث پیچیدگی مبارزات می‌شود. با تمام این تفاسیر، گیم‌پلی بازی به وسیله عوامل خارجی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، ضربه قابل توجهی دریافت کرده است.

بررسی بازی The Blind Prophet
خواندن

زیباترین و در عین حال، کندترین انیمه‌ای که تا به حال دیده‌اید!

بازی Jump Force را می‌توان به جزئت، یکی از زیباترین و پیشرفته‌ترین عناوین ژاپنی شرکت باندای نامکو نامید. سازندگان برای ساخت این عنوان، پا را فراتر از حد معمول گذاشته و از موتور آنریل انجین ۴ (Unreal Engine 4) استفاده کرده‌اند. استفاده از موتور قدرتمند و توانای آنریل ۴، باعث شده تا جلوه‌های بصری بازی Jump Force به شدت زیبا باشند و هر صحنه از بازی را دیدنی سازند. کیفیت بافت‌ها، سایه‌ها، انیمیشن‌ها، افکت‌‌ها و به صورت کلی، Image Quality بازی فوق‌العاده است و ترکیب این موارد با رزولوشن بالا و HDR روی کنسول‌های میان نسلی، باعث شده تا هر لحظه از گرافیک و جلوه‌های بصری برای بازی‌بازان، دیدنی و فوق‌العاده باشد.

با تمام این تفاسیر و تعریف و تمجید‌هایی که از جلوه‌های بصری و گرافیکی بازی می‌شود، Jump Force از لحاظ فنی یک عنوان کاملا پر ایراد و مشکل است! به نظر می‌رسد که استفاده از موتور آنریل انجین ۴، در کنار مزیت‌های گرافیکی و بصری که برای سازندگان و بازی‌بازان به همراه داشته، مشکلات فنی را برای بازی به وجود آورده و کاملا مشخص است که سازندگان نتوانسته‌اند تا تمام Assetهای آنریل ۴ را بی نقص به تصویر بکشند. اولین مشکل فنی بازی Jump Force، فریم تایم یا Frame Pacing بد و ضعیف بازی است؛ نرخ فریم Jump Force روی تمامی کنسول‌ها (چه معمولی و چه میان نسلی)، روی ۳۰ بر ثانیه قفل است که با در نظر گرفتن آنریل ۴، نکته بدی نیست اما در عنوانی که عملکرد بی نقص در طول گیم‌پلی و مبارزات آن حرف اول را می‌زنند، Jump Force با مشکلات ریز نرخ فریم دست و پنجه نرم می‌کند. با این حال، بزرگترین نقطه ضعف Jump Force که تاثیر منفی بیشتری نیز روی گیم‌پلی و مبارزات بازی می‌گذارد، صفحات بارگذاری بی شمار آن محسوب می‌شود. باز‌ی‌باز تقریبا با هر فعالیتی که در بازی انجام می‌دهد و با وارد شدن به هر بخش، باید صفحه بارگذاری یا لودینگ را تماشا کند که واضح است چقدر برروی گیم‌پلی و ریتم تند آن تاثیر می‌گذارد. بگذارید با ذکر یک مثال توضیح دهیم؛ زمانی که برای یکی از مراحل داستانی بازی اقدام می‌کنید، یک صفحه بارگذاری را جهت گرفتن دستورالعمل از رئیس مشاهده می‌کنید، پس از آن، یک صفحه بارگذاری دیگر برای ورود به مرحله مورد نظر، پس از تماشای یک میان پرده و دیالوگ‌ها، یک صفحه لودینگ دیگر مقابل شما پدید می‌آید و پس از آن می‌توانید فاز اولیه مبارزه را به اتمام برسانید. پس از مبارزه اول، باز هم لودینگ برای میان پرده و باز هم لودینگ برای فاز دوم مبارزه و… این مشکل بسیار بزرگی است که هر طرفدار سبک اکشن را عصبانی و خسته می‌کند و به هیچ عنوان نمی‌توان از آن گذشت.

بررسی بازی Cogen: Sword of Rewind
خواندن

Jump Force قطعا بزرگترین کراس آور انیمه‌‌ای در تاریخ بازی‌های ویدیویی محسوب شده و تجربه آن به تمام دوست داران عناوین اکشن و البته انیمه‌های ژاپنی توصیه می‌شود اما این عنوان مشکلات ریز و درشت بسیاری دارد که باعث می‌شود تا آن را یک پتانسیل هدر رفته بدانیم! بازی Jump Force می‌توانست به یک اثر ماندگار و بی نظیر تبدیل شود اما این اتفاق رخ نداده است. قطعا سازندگان و ناشر بازی، به پشتیبانی این عنوان بزرگ می‌پردازند و به‌روزرسانی‌ها و محتویات الحاقی زیادی را برای آن منتشر خواهند کرد که بر جذابیت‌های اکشن آن می‌افزاید اما همه این‌ها،‌ مشکلات بازی را رفع نخواهند کرد.

Jump Force
انتخاب سردبیر

Jump Force قطعا بزرگترین کراس آور انیمه‌‌ای در تاریخ بازی‌های ویدیویی محسوب شده و تجربه آن به تمام دوست داران عناوین اکشن و البته انیمه‌های ژاپنی توصیه می‌شود اما این عنوان مشکلات ریز و درشت بسیاری دارد که باعث می‌شود تا آن را یک پتانسیل هدر رفته بدانیم! بازی Jump Force می‌توانست به یک اثر ماندگار و بی نظیر تبدیل شود اما این اتفاق رخ نداده است. قطعا سازندگان و ناشر بازی، به پشتیبانی این عنوان بزرگ می‌پردازند و به‌روزرسانی‌ها و محتویات الحاقی زیادی را برای آن منتشر خواهند کرد که بر جذابیت‌های اکشن آن می‌افزاید اما همه این‌ها،‌ مشکلات بازی را رفع نخواهند کرد.

حضور شخصیت‌های نام آشنا و محبوب دنیای انیمه
مبارزات جذاب، تنوع و نفس‌گیر
جلوه‌های بصری زیبا به لطف موتور آنریل 4
داستان بی‌روح و بدون هیچگونه جذابیت
عدم استفاده از پتانسیل‌های بی‌شمار دنیاها و شخصیت‌های موجود در بازی
مشکلات فنی و صفحات بارگذاری بی‌نهایت!

امتیاز بازی : 6 [خوب ]
آیا ما این بازی را به شما پیشنهاد می‌کنیم؟ «اگر»های زیادی وجود دارد! طرفداران این ژانر ممکن است چیزهای جذابی در آن بیابند، اگر چشم‌های‌شان را برروی مشکلات متعددش ببندند! مطمئنا پس از تجربه این بازی بارها با خود می‌گویید «اگر» آن‌ها اینکار را می‌کردند، «اگر» آن‌ها این نکته را رعایت می‌کردند، «اگر»… نکاتی خوبی در این نوع بازی‌ها وجود دارد، ایده‌هایی جالب و ویژگی‌های قابل توجه که تماما با بی‌توجهی به پتانسیل خود نرسیدند و در این بین مشکلات آزاردهنده به تجربه شما لطمه می‌زنند.
قابل قبول
عضویت
اطلاع از
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
دیدن همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
Would love your thoughts, please comment.x
بستن